|
Auteur |
Bericht |
Tom84
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HInh
Berichten: 184
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 11:20 Onderwerp: Wat is het verschil tussen een sterk en een zwak merk? |
|
|
Zoals de titel al zegt, wil ik het verschil weten..
Ik heb geprobeert te googlen, maar zonder duidelijk resultaat, geen threads hier zo snel kunnen vinden..
Wie kan het mij uitleggen?
alvast bedankt |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 11:28 Onderwerp: |
|
|
Sterkte/zwakte van een merk lijkt mij een economisch en geen juridisch begrip.
(De mate van bekendheid van een merk heeft weer wel merkenrechtelijke consequenties, maar dan spreek je volgens mij niet over de sterkte of de zwakte van een merk.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 11:52 Onderwerp: |
|
|
Deze term komt in de juridische context vooral voor in de VS. Een sterk merk is een merk met groot onderscheidend vermogen. Een zwak merk heeft weinig onderscheidend vermogen en loopt dus een groter risico om nietig verklaard te worden. De Amerikanen onderscheiden vier gradaties van sterkte:
1. Fanciful (het sterkste): een verzonnen woord, zoals Xerox, Senseo of Pepsi.
2. Arbitrary: een bestaand woord dat niets te maken heeft met de categorie van producten, zoals Apple voor computers.
3. Suggestive: een woord dat iets suggereert over de categorie van producten, maar waarvoor wel de nodige associaties nodig zijn, zoals bij Greyhoud voor busvervoer (een greyhound is ook snel), Microsoft voor microcomputersoftware of Wikipedia (een encyclopedia in de vorm van een Wiki).
4. Descriptive (het zwakste): een beschrijving van een eigenschap van het product, zoals Rechtenforum voor een discussieforum over juridische zaken.
Door je merk maar vaak genoeg te gebruiken, maak je het sterker. Zo kun je in theorie "coca-cola" als een beschrijvend of suggestief merk zien: het product bevat(te) cocaplantextract en kolanoten. Maar ondertussen is dit merk zo beroemd dat niemand de naam nog opvat als een aanduiding van de inhoud.
Arnoud
(Europees merkengemachtigde) |
|
|
|
|
Tom84
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HInh
Berichten: 184
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 12:05 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Deze term komt in de juridische context vooral voor in de VS. Een sterk merk is een merk met groot onderscheidend vermogen. Een zwak merk heeft weinig onderscheidend vermogen en loopt dus een groter risico om nietig verklaard te worden. De Amerikanen onderscheiden vier gradaties van sterkte:
1. Fanciful (het sterkste): een verzonnen woord, zoals Xerox, Senseo of Pepsi.
2. Arbitrary: een bestaand woord dat niets te maken heeft met de categorie van producten, zoals Apple voor computers.
3. Suggestive: een woord dat iets suggereert over de categorie van producten, maar waarvoor wel de nodige associaties nodig zijn, zoals bij Greyhoud voor busvervoer (een greyhound is ook snel), Microsoft voor microcomputersoftware of Wikipedia (een encyclopedia in de vorm van een Wiki).
4. Descriptive (het zwakste): een beschrijving van een eigenschap van het product, zoals Rechtenforum voor een discussieforum over juridische zaken.
Door je merk maar vaak genoeg te gebruiken, maak je het sterker. Zo kun je in theorie "coca-cola" als een beschrijvend of suggestief merk zien: het product bevat(te) cocaplantextract en kolanoten. Maar ondertussen is dit merk zo beroemd dat niemand de naam nog opvat als een aanduiding van de inhoud.
Arnoud
(Europees merkengemachtigde) |
super!
bedankt voor de info. ik heb het nodig voor een IE-tentamen komende maandag... lessen zijn alweer 2 jaar geleden geweest |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 12:21 Onderwerp: |
|
|
Ik zie op rechtspraak.nl dat ook Nederlandse rechters van een "sterk merk" spreken als het merk groot onderscheidend vermogen heeft. Dus inderdaad heeft het een juridische betekenis.
De "sterkte" van een merk is denk ik niet alleen van belang voor het risico om nietig verklaard te worden, maar ook voor de beschermingsomvang. Hoe sterker het merk, hoe eerder je kunt optreden tegen het gebruik van een teken dat er iets van weg heeft:
AE0328 schreef: | De omstandigheid dat het merk van BPI een sterk merk is, brengt met zich dat dit merkrecht een relatief ruime beschermingsomvang heeft. Dit betekent dat er eerder sprake is van gevaar voor verwarring dan wanneer het merk een zwak merk zou zijn. |
Het is wel van belang om onderscheid te maken met "sterk merk" in de economische zin. Een juridisch sterk merk kan economisch heel zwak zijn. Wat je vindt als je googlet op "sterk merk" gaat vooral over economische sterke merken, zeg maar merken die reclametechnisch voor veel verkoop zorgen.
Andersom kan ook, zie bijv. het nadeel van een sterk merk. Economisch zeer succesvolle merken lopen het gevaar een soortnaam te worden. Een soortnaam is juridisch zwak. Interessant dat je je hiertegen kunt verdedigen door je maar voldoende consistent te verzetten tegen gebruik als soortnaam, ook als dat verzet niet voorkomt dat het merk tot soortnaam verwordt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 13:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Economisch zeer succesvolle merken lopen het gevaar een soortnaam te worden. Een soortnaam is juridisch zwak. Interessant dat je je hiertegen kunt verdedigen door je maar voldoende consistent te verzetten tegen gebruik als soortnaam, ook als dat verzet niet voorkomt dat het merk tot soortnaam verwordt. |
Als het merk werkelijk een soortnaam is geworden, dan houdt het echt op met de merkbescherming. Een soortnaam heeft per definitie geen onderscheidend vermogen. Maar goed, leg dat de merkhouder maar eens uit. Vandaar de brieven van b.v. Luxaflex elke keer als iemand de luxaflexen zegt dicht te doen terwijl hij de verticale lamellen van merk X bedoelt. Of de brieven van Google als mensen googelen met Yahoo of Ilse.
Een pijnlijk voorbeeld was BA4097 over Startpagina dat haar merkrecht verloor o.a. vanwege haar slogan "Startpagina.nl - de startpagina van Nederland!" Het is niet handig om je merknaam zelf als aanduiding voor de soort te gebruiken.
Arnoud |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 14:49 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Als het merk werkelijk een soortnaam is geworden, dan houdt het echt op met de merkbescherming. Een soortnaam heeft per definitie geen onderscheidend vermogen. |
Eens, maar Sony lukte het blijkbaar om voor "Walkman" bescherming te behouden, juist door consequent daarvoor te strijden. Het lijkt me dat je walkman desondanks toch een soortnaam kunt noemen? Hoewel, misschien heeft het ook gewoon geholpen want de term Walkman hoor je toch eigenlijk niet zo vaak meer... volgens mij vooral door nieuwe ontwikkelingen maar goed.
Quote: | Maar goed, leg dat de merkhouder maar eens uit. Vandaar de brieven van b.v. Luxaflex elke keer als iemand de luxaflexen zegt dicht te doen terwijl hij de verticale lamellen van merk X bedoelt. Of de brieven van Google als mensen googelen met Yahoo of Ilse. |
Precies, die brieven helpen (blijkbaar) wel voor als er zich een keer een echt belangrijke zaak voordoet. Bijv. wanneer de grootste concurrent je soortnaam/merk gaat gebruiken. Of helpt brieven schrijven alleen zolang er nog enige vorm van onderscheidend vermogen overblijft? Hmm, dat laatste moet eigenlijk wel het geval zijn. Misschien zoek ik die Walkmanuitspraak nog op om te kijken hoe de rechter het precies uitdrukt.
Wat de Van Dale ervan vindt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 15:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Eens, maar Sony lukte het blijkbaar om voor "Walkman" bescherming te behouden, juist door consequent daarvoor te strijden. Het lijkt me dat je walkman desondanks toch een soortnaam kunt noemen? Hoewel, misschien heeft het ook gewoon geholpen want de term Walkman hoor je toch eigenlijk niet zo vaak meer... volgens mij vooral door nieuwe ontwikkelingen maar goed. |
Ik weet van geen verval van het Walkman-merk, behalve uit de niet direct betrouwbare bron Wired. Je kunt natuurlijk ook gewoon ijzerenheinig je merknaam blijven gebruiken ook als deze in feite allang een soortnaam is geworden. Zolang er geen rechter de vernietiging uitspreekt, is daar niets mis mee.
En Sony heeft tegenwoordig Walkman MP3-spelers, plus via haar samenwerking Sony-Ericsson mobiele telefoons met MP3 onder de merknaam "Walkman".
Persoonlijk denk ik dat Apple zich met IPOD meer zorgen moet maken. Gisteren nog, in de trein: "Goh, van welk merk is die aipot van jou?" "Ja van Creative".
Arnoud |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 15:25 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Ik weet van geen verval van het Walkman-merk, behalve uit de niet direct betrouwbare bron Wired. |
Het was ook niet vervallen, maar volgens het artikel waar ik naar linkte niet omdat het geen soortnaam zou zijn geworden, maar omdat Sony voldoende actie daartegen heeft ondernomen.
Quote: | Je kunt natuurlijk ook gewoon ijzerenheinig je merknaam blijven gebruiken ook als deze in feite allang een soortnaam is geworden. |
Klopt, maar brieven schrijven helpt ook echt:
rechtbank schreef: | 3.13. (...)Artikel 5 lid 4 BMW bepaalt dat het recht op merk vervalt indien dit door toedoen van de merkhouder in het normale taalgebruik de gebruikelijke benaming van een waar is geworden. Sony heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat zij consequent optreedt tegen iedere vorm van merkinbreuk op het woord "Walkman" zowel ten aanzien van haar concurrenten als ten aanzien van detaillisten. (...) |
Je verliest het merk door verwording tot soortnaam pas als dit door toedoen (of nalaten) is gebeurd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Daaru
Leeftijd: 35 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HAN
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 05 nov 2010 13:47 Onderwerp: |
|
|
Dit ging fout, hoe verwijder ik zoiets
Laatst aangepast door Daaru op vr 05 nov 2010 14:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Daaru
Leeftijd: 35 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): HAN
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 05 nov 2010 13:49 Onderwerp: |
|
|
Weet niet of je hier ook nog wat aan hebt, maar er zijn ook nog termen zoals INburgering en UITburgering.
Bij INburgering is er sprake van een zwak merk dat over gaat naar een sterk merk.
Bij UITburgering is er sprake van een sterk merk dat over gaat naar een zwak merk.
wel degelijk juridische achtergrond |
|
|
|
|
|