|
Auteur |
Bericht |
Peterkevin
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 14:08 Onderwerp: Ontbinding Koopkontrakt woning |
|
|
Er is een koopovereenkomst gesloten. Nu wil de koper van de overeenkomst af, daar hij geen financiering kan rondkrijgen op basis van het taxatierapport wat er ligt. Deze taxatie waarden liggen op een niveau van 6 jaar terug, daarna is er aanhet pand nog een verdieping opgezet. De WOZ waarde van het pand is vele malen hoger. De verkopende makelaar heeft een andere makelaar/taxateur voorgesteld, de koper wenst daar niet op in te gaan en wil ontbinden. Hoe sterk staat de verkoper om of de koop door te laten gaan danwel om 10% te incasseren. Van diverse zijden wordt gezegd dat de koper op deze wijze de prijs naar beneden wil hebben (dat wilde hij namelijk al eerder) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 0:54 Onderwerp: Re: Ontbinding Koopkontrakt woning |
|
|
Als hij de financiering al niet rond kan krijgen op een taxatierapport van 6 jaar geleden dan zal het met een nieuw taxatierapport helemáál niet gaan lukken, omdat dat rapport op een fors hoger bedrag uitkomt, lijkt mij, of ik moet je bericht al verkeerd begrijpen.
Er even van uitgaand dat de 3-dagen termijn inmiddels verstreken is: als in de koopovereenkomst dat financieringsvoorbehoud is opgenomen moet de koper laten zien (ik geloof met verklaringen van 2 banken) dat hij de boel werkelijk niet gefinancierd krijgt. In dat geval hoeft hij de 10% niet te betalen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 1:02 Onderwerp: Re: Ontbinding Koopkontrakt woning |
|
|
tikSimone schreef: | Als hij de financiering al niet rond kan krijgen op een taxatierapport van 6 jaar geleden dan zal het met een nieuw taxatierapport helemáál niet gaan lukken, omdat dat rapport op een fors hoger bedrag uitkomt, lijkt mij, of ik moet je bericht al verkeerd begrijpen. |
De koopprijs staat al vast en ligt op het huidige niveau. De banken willen op basis van de te lage taxatie hem die koopprijs niet lenen.
Is dat taxatierapport echt 6 jaar oud, of ligt de taxatiewaarde - volgens de verkoper - slechts op het niveau van 6 jaar geleden? Hoe komt hij aan zo'n oud (of slecht) rapport? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Peterkevin
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 10:33 Onderwerp: |
|
|
Wellicht dat ik het niet geheel duidelijk heb verwoord. De taxatie die de koper nu heeft laten maken is gelijk aan de taxatie die door onszelf door een taxateur 6 jaar geleden is uitgevoerd. Dit terwijl er een fors aantal verbeteringen zijn gedaan + een extra slaapkamer aan is gebouwd. De Woz waarde nu ligt zelfs hoger dan de overeengekomen koopprijs.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 11:51 Onderwerp: |
|
|
Dan wordt het dus eigenlijk de vraag in hoeverre je de koper kunt verplichten een ander taxatierapport te laten aanvragen? Hm, een lastige.
Ik vermoed zo dat hij zijn ontbinding wel voor elkaar kan krijgen op de voorwaarden die ik hierboven al beschreef, hoewel je je vraagtekens kunt zetten bij het grote verschil met bijv. de WOZ-waarde. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Peterkevin
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 15:31 Onderwerp: |
|
|
Wat dacht je van het feit dat hij moet aantonen zijn uiterste best te hebben gedaan een hypotheek te kunnen krijgen. Daarnaast lag de vraagrijs van het pand al veel hoger, ingezet door een makelaar uit de streek met 25 jaar ervaring. Deze gaf dan ook aan een 2e taxatie te laten verrichten door een onafhankelijke makelaar waarop de koper in eerste instantie positief reageerde en de volgende ochtend weer afbelde....Je mag je hierbij toch de nodigde vragen stellen... |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 15:49 Onderwerp: |
|
|
Dat wel, maar je mag er m.i. niet de conclusie uit trekken dat de koper gedwongen kan worden een tweede taxatie uit te laten voeren.
Maar goed, dat is maar "een" mening. Wellicht dat anderen hier mijn standpunt deskundig ondergraven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 16:31 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet hoe sterk je staat als je zelf met een taxatierapport komt waarin wel degelijk een, volgens jou, juiste waarde in staat?
Je zult dan echter wel bereid moeten zijn om zo'n 200 euro te investeren in zo'n taxatierapport en ik weet niet of dat voldoende is om het tegendeel van de verkopende partij aan te tonen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 16:53 Onderwerp: |
|
|
Vanuit de positie van de koper gedacht kan ik me wel goed voorstellen dat hij er geen trek meer in heeft. Hij heeft waarschijnlijk het idee dat hij veel meer heeft betaald dan het huis werkelijk waard is. Het was misschien stom van hem om bij het kopen af te gaan op de prijs die de verkopende makelaar heeft vastgesteld, maar de ontbindende voorwaarde biedt hem een kans om een echte misstap te voorkomen. Ervan uitgaande dat het taxatierapport een juiste indicatie aangeeft, kan hij aan een tweede door de verkopende makelaar geregelde taxatie alleen zijn vingers maar branden.
De WOZ-waarde heeft weinig betekenis. Die wordt vastgesteld op basis van een vergelijking met recente verkoopprijzen van "vergelijkbare" huizen.
Maar je echte vraag is natuurlijk of hij zijn inspanningsplicht schendt als hij niet een tweede taxatie laat uitvoeren of met een tweede taxatierapport in opdracht van de verkopende makelaar nog eens langs de banken gaat. Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar is het volgens de tekst van de ontbindende voorwaarde al niet voldoende als hij van twee banken een afwijzing heeft gehad? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 21:09 Onderwerp: |
|
|
Wat zijn precies de voorwaarden in het koopcontract waaraan voldaan moet zijn voordat er ontbonden mag worden?
In principe mag deze koper er toch op vertrouwen dat de taxatie die hij heeft laten uitvoeren klopte. Als hij op basis daarvan geen hypotheek kon krijgen is dat waarschijnlijk voldoende voor de ontbinde voorwaarde. Je kunt als verkoper wel zeggen dat het huis meer waard is maar als je dat hard wil maken lijkt het me handig dan ook zelf met een tegen-taxatie rapport te komen, anders heeft het weinig zin om zoiets te stellen. |
|
|
|
 |
Peterkevin
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 20:11 Onderwerp: |
|
|
Koper heeft reactie gegeven. Geeft slechts aan dat financiering niet rond komt. Is dat dan voldoende? Geen onderbouwing helemaal niets, wat stelt een koopkontrakt dan voor ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 20:19 Onderwerp: |
|
|
Hoe luidt de ontbindende voorwaarde in het koopcontract precies? Zonder die informatie kunnen wij slechts raden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 0:18 Onderwerp: |
|
|
Precies  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Peterkevin
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 18:20 Onderwerp: |
|
|
De koopakte geeft aan minimaal 2 bevestigingen van geldgevers dat financiering op basis van de gegevens niet rond komt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 18:28 Onderwerp: |
|
|
Daar wordt blijkbaar niet aan voldaan. Dan kan hij zich niet beroepen op de ontbindingsclausule en blijft het koopcontract gelden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|