|
Auteur |
Bericht |
robertraupach
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 13:35 Onderwerp: Verkopen andermans eigendom |
|
|
Hallo,
Iemand heeft mij (zonder dat ik het wist) het eigendom van een ander verkocht. Wat kan ik nu doen? |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 14:16 Onderwerp: |
|
|
De verkoper (vervreemder) was beschikkingsonbevoegd concludeer ik uit je verhaal. Dan is voor beantwoording van je vraag is van belang of je (3:86 lid 1 BW):
1) Er voor betaald hebt, en;
2) Jij te goeder trouw was ten tijde van de overdracht.
De eigenaar kan zijn goed echter terugvorderen (revindiceren) gedurende drie jaar, te rekenen van de dag van de diefstal, tenzij (3:86 lid 3 BW):
3) De zaak kort gezegd in een winkel is gekocht. Onder het begrip winkel vallen in ieder geval niet: een veiling en evenmin vallen gekochte zaken op een markt, via colportage (langs de deur gaan) en in een cafe (HR 14 november 1997, Uitslag/Wolterink). Een caravan kan er bijvoorbeeld wel onder vallen, evenals uiteraard een (gedeelte van) onroerende zaak.
4) het geld dan wel toonder- of orderpapieren zijn (aandelen ed).
Indien je dus aan een van de voorwaarden 3) of 4) voldoet, kan de eigenaar sowieso zijn goed niet meer terugkrijgen, dan ben jij rechtmatig eigenaar. Die feiten ken ik echter niet, dus daar zou ik dan wat meer info over nodig hebben.
Tot slot: het is altijd netjes om toch even te overleggen met de echte vorige eigenaar, ook in het geval dat jij gewoon wordt beschermd door de wet. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 15:10 Onderwerp: |
|
|
Wat voor iets is er verkocht? Een roerende zaak (bijv. een fiets of auto) of een onroerende zaak (bijv. een stuk grond)?
En wat is precies de vraag. Wil je weten of jij nu de eigenaar bent en de zaak kunt houden, of wil je weten of je je geld terug kunt krijgen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|