|
Auteur |
Bericht |
aimee1986
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 16:32 Onderwerp: Beeindiging overeenkomst wederzijds goedvinden |
|
|
Hallo!
Ik ben op dit moment bezig met een project op school. De opdracht is: het analyseren van algemene voorwaarden van een door jouw uitgekozen bedrijf.
In een van de artikelen van de algemene voorwaarden is opgenomen: Als opdrachtgever de overeenkomst wil ontbinden zonder dat er sprake is van een tekortkoming van opdrachtnemer en opdrachtnemer hiermee instemt, wordt de overeenkomst met wederzijds goedvinden beeindigd. Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op vergoeding van alle vermogensschade zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten.
In dit geval is de opdrachtnemer het uitgekozen bedrijf en de opdrachtgever de consument/grote onderneming/kleine onderneming.
Mijn vraag is: Waar is de wettelijke basis voor dit artikel te vinden?
Alvast bedankt!
Groetjes Aimee |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 19:35 Onderwerp: |
|
|
Hoe bedoel je precies, de wettelijke basis voor dit artikel?
Ik kan je wel uitleggen hoe een overeenkomst in het algemeen tot stand komt, maar aangezien je een specifiek artikel citeert ga ik er vanuit dat dat niet is wat je wil weten. |
|
|
|
 |
aimee1986
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 20:33 Onderwerp: |
|
|
Met de wettelijke basis bedoel ik:
Het artikel uit de algemene voorwaarden dat ik citeer is volgens mij gebaseerd op de wet. Ik weet alleen niet op welk artikel van de wet. Voor mijn opdracht van school moet ik vertellen op welk artikel uit de wet, dit artikel van de algemene voorwaarden is gebaseerd.
hmm, ik hoop dat het zo iets duidelijker is?
groetjes! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 12 mrt 2008 22:27 Onderwerp: |
|
|
De wettelijke basis voor het rechtsgevolg van algemene voorwaarden lijkt mij art. 6:232 jo. 248 lid 1 BW.
Een algemene voorwaarde heeft geen specifieke wettelijke basis nodig. Een algemene voorwaarde kan van alles en nog wat bepalen, dat is contractsvrijheid. Wel zijn er grenzen, zie de de bepalingen m.b.t. de vernietigbaarheid van algemene voorwaarden en meer algemeen de bepalingen m.b.t. de nietigheid en vernietigbaarheid van rechtshandelingen. Verder heb je nog de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid, etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
aimee1986
|
Geplaatst: do 13 mrt 2008 0:32 Onderwerp: |
|
|
Hier kan ik wel iets mee!! Super bedankt!  |
|