Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 13:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ouderlijk gezag moeder uit buitenland
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Waterman

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 11:48    Onderwerp: Ouderlijk gezag moeder uit buitenland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om binnenkort in Nederland te gaan samenwonen en trouwen. Mijn vriendin is van Surinaamse nationaliteit en woont daar nog, ik heb de Nederlandse nationaliteit en woon al mijn hele leven hier. Mijn vriendin heeft een zoontje van 9 jaar. Op dit moment is zij bezig met scheiden en als het goed is doet de Surinaamse rechter hierin deze week uitspraak. Al met al heeft de echtscheidingsprocedure nu al ruim 1 jaar geduurd mede dankzij vertragingstactiek van haar ex en de trage Surinaamse rechtgang. Het is zogezegd een echte vechtscheiding. Na de uitspraak in de echtscheidingszaak die deze week komt volgt nog de voogdijzaak en de boedelscheiding. Omdat de voogdijzaak pas over 6 maanden kan beginnen en mogelijk lang gaat duren (Surinaamse wetgeving?) willen wij dit niet afwachten en wil zij samen met haar zoontje naar Nederland komen. We hebben nogal wat vragen Confused

1. In Suriname geldt dat zij binnen 300 dagen na het huwlijk niet mag hertrouwen. In Nederland geldt dat volgens mij niet. Mag zij als Surinaamse in Nederland wel direct met mij trouwen?

2. Kan zij in Nederland bij de Nederlandse rechter het ouderlijk gezeg over haar zoon aanvragen en is haar verblijfstatus hierop van invloed?

3. Kan de Surinaamse justitie vorderen dat het kind terug naar Suriname moet en welke positie heeft de Nederlandse jusititie in dergelijke zaken?

4. In beide landen geldt dat indien mijn vriendin en ik samen een kind krijgen binnen 300 dagen na haar vorige huwlijk dat dan haar ex wordt beschouwd de vader te zijn. Hoe zit dat?

5. Kunnen mijn vriendin en haar zoontje op een toeristenvisum naar Nederland komen en hier achteraf een verblijfstatus aanvragen?

Alvast onze dank voor jullie antwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 10:10    Onderwerp: Re: Ouderlijk gezag moeder uit buitenland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet in ieder geval een antwoord op vraag 5)
Wat je voorstelt kan niet. Je zult de officiele weg moeten bewandelen en een zogenaamde machtiging tot voorlopig verblijf moeten aanvragen.

Aan welke voorwaarden moet u voldoen?
U wilt gaan wonen bij uw echtgenoot/partner in Nederland. Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

u bent gehuwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan en uw huwelijk of geregistreerd partnerschap is in Nederland bij de Gemeentelijke Basisadministratie geregistreerd
of u bent beide ongehuwd en u kunt dit met officiële gelegaliseerde documenten aantonen
u vormt geen gevaar voor de openbare orde
u bent 21 jaar of ouder. In het geval van gezinshereniging, dient u 18 jaar of ouder te zijn
u gaat met uw echtgenoot of partner samenwonen zodra u in Nederland bent
u gaat met uw echtgenoot of partner een gezamenlijke huishouding voeren en schrijft uzelf in op hetzelfde adres als uw echtgenoot of partner
u moet het basisexamen inburgering afleggen (Let op: dit geldt niet als u de nationaliteit heeft van Australië, Canada, Japan, Nieuw Zeeland, Zuid-Korea of de Verenigde Staten).

Uw partner/echtgenote in Nederland moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

hij/zij is 21 jaar of ouder. In het geval van gezinshereniging, dient hij/zij 18 jaar of ouder te zijn
hij/zij heeft in Nederland voldoende inkomen; in sommige gevallen wordt het inkomen van uw partner niet getoetst

bron: verblijfwijzer op www.ind.nl
Waterman

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2008 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad zo lees ik het ook op de website van de IND. Echter een paar pagina's verder bij "aanvraag verblijfsvergunning" staat dat er uitzonderingen zijn.

Quote:
Verblijfsvergunning zonder MVV

Het kan zijn dat iemand, om wat voor reden dan ook, een verblijfsvergunning aan wil vragen, terwijl hij niet beschikt over een geldige MVV maar wél MVV-plichtig is.

Algemeen
Ieder MVV-plichtig persoon die voor de eerste keer een verblijfsvergunning aanvraagt zonder in het bezit te zijn van een geldige MVV moet dit doen bij een van de IND-loketten in Rijswijk of Hoofddorp. De aanvrager dient hiervoor contact op te nemen met IND afsprakendesk, bereikbaar via 0900-1234561 (€ 0.10 per minuut). Vervolgens komt hij langs bij het loket en dient zijn aanvraag in. Er zal in de meeste gevallen direct op deze aanvraag beslist worden.

Over de voorwaarden maken wij ons niet zo veel zorgen, daar hebben we al naar gekeken. Als je uit Suriname komt en kunt aantonen dat je de lagere of middelbare school hebt afgemaakt hoef je bovendien geen inburgeringsexamen te doen.

Vanmorgen heb ik even contact opgenomen met de IND en gevraagd in welke situaties het is toegestaan om zonder MVV in Nederland de verblijfsvergunning aan te vragen. Hier kwam niet echt een duidelijk antwoord op. Als men vindt dat je onterecht zonder MVV naar Nederland bent gekomen kunnen ze je terugsturen. Ik ben benieuwd welke officiële richtlijnen hiervoor gelden.
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2008 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De passage die je opnoemt is een soort oproep om je vooral te melden als je illegaal in Nl zit (dus bijv als je al dan niet doelbewust het toeristenvisum laat verlopen).
Tegenwoordig gebeurt het regelmatig dat je ter plekke leges betaalt om binnen een kwartier een afwijzende beschikking te ontvangen waarbij buiten het busje van de vreemdelingdienst staat waarmee je wordt afgevoerd om in vreemdelingenbewaring te worden gezet.
Ik heb bij de vreemdelingenkamer vd rechtbank gewerkt en zoals jij het
nu schetst, maak je geen schijn van kans. Mvv is een keiharde voorwaarde, zo'n beetje de enige escape is een beroep op de zogenaamde hardheidsclausule van 3.71 lid 4 Vb. Zelfs in de meest schrijnende gevallen van ex asielzoekers die bijv. inmiddels een relatie in nl hebben en terug moeten (met een baby naar hun land v herkomst wat in oorlog is) om een mvv te halen, worden niet gespaard.
Anders zou iedereen het op die manier aanpakken en worden de officiele regels omzeild. Je zet de Staat voor een voldongen feit en daar ga je echt niet voor beloond worden.

Als jullie de normale weg kunnen bewandelen, waarom zou je t dan op deze manier doen? Je zegt zelf dat je je niet druk maakt om de voorwaarden.
Heb je voldoende inkomen?
Prawo

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2010 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo'n MVV krijg je tegenwoordig in twee maanden als aan alle voorwaarden is voldaan.

Probleem zal vooral zijn ook het kind mee te nemen. want daarvoor moet de vader toestemming verlenen, tenzij de rechter heeft bepaald dat het kind met de moeder mee mag nar het buitenland.
Is daar veel kans op in de betreffende vechtscheiding?

Ze kan ook als ongehuwde partner komen zodat die 300 dagen wachttijd geen bezwaar hoeft te zijn. Een deel van die tijd ben je overigens al zoet met de MVV procedure.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds