Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete of hechtenis?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patapon

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 16:28    Onderwerp: Boete of hechtenis? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Ik had een vraag met betrekking tot boetes en hechtenis danwel burgerlijke ongehoorzaamheid.

In navolging van Thoreau's 'A Civil Disobedience' leek mij de enige weg om mijn afkeur van de wet identificatieplicht kracht bij te zetten door de boete niet te betalen, een pleidooi voor de rechter te houden en vervolgens de boete uit te zitten.

Ik begrijp echter dat men in de praktijk je voor dit soort boetes nooit in hechtenis neemt maar eigenlijk 'gijzelt' omdat je simpelweg niet meer langs de marechaussee komt totdat je je boete betaald hebt. (Dus geen vakanties via schiphol meer!)

Ik heb de rechter vanochtend vriendelijk verzocht om mijn boete om te zetten in vervangende hechtenis maar die gaf aan dat dit 'geen keuze is' (en verder dat ik een fijn verhaal had gehouden maar dat we niet bij het parlement waren Sad )

Enfin, mijn vraag is dus vrij simpel: hoe kan een burger Thoreau's voorbeeld volgen en zijn ongenoegen met de wet duidelijk maken wanneer het enige dat hij feitelijk kan doen toch betalen is ipv de staat te laten betalen voor zijn hechtenis?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen, ga de politiek in en probeer de wet "terug te draaien"...

het wordt een lastig verhaal vrees ik Laughing

bovendien ontslaat een vervangende hechtenis/ gijzeling je niet van de verplichting om de boete te betalen.
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:

bovendien ontslaat een vervangende hechtenis/ gijzeling je niet van de verplichting om de boete te betalen.

Dat klopt niet. De verplichting de boete te voldoen vervalt bij het ondergaan van de vervangende hechtenis.

Je kunt er inderdaad niet voor kiezen de vervangende hechtenis te ondergaan. Deze wordt pas tenuitvoer gelegd wanneer er geen betaling heeft plaatsgevonden en geen verhaal mogelijk blijkt. Dit laatste lijkt me echter, behalve wanneer je dakloos bent, onwaarschijnlijk bij een boete van (waarschijnlijk) 50 euro.
patapon

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
Ik zou zeggen, ga de politiek in en probeer de wet "terug te draaien"...

het wordt een lastig verhaal vrees ik Laughing

Tja, ik verwees al naar Thoreau omdat hij onder andere het volgende zegt:

“In een republiek als de onze denken mensen vaak dat de juiste manier om met een onjuiste wet om te gaan is door te proberen het politieke proces te beïnvloeden en tot die tijd de wet te respecteren en te handhaven. Maar als de wet zelf duidelijk onjuist is en het wettelijk proces niet ingericht is om daar snel korte metten mee te maken, dan verdient een dergelijke wet geen respect en dient hij gebroken te worden.”

Verder heeft Mevis in 2003 al toegegeven dat het pure symboolwetgeving is, niet iets waar je makkelijk iets aan doet dus volgens mij.

Als het goed is wordt de wet dit jaar ge-evalueerd, wellicht dat men dan eindelijk ook komt tot het inzicht dat het een onzinnige wet is, maar gezien het aantal boetes en het geld dat dat oplevert zal dat wel niet Sad
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

patapon schreef:
Verder heeft Mevis in 2003 al toegegeven dat het pure symboolwetgeving is, niet iets waar je makkelijk iets aan doet dus volgens mij.

Het is echter niet aan Mevis om dit "toe te geven".

Quote:
Als het goed is wordt de wet dit jaar ge-evalueerd, wellicht dat men dan eindelijk ook komt tot het inzicht dat het een onzinnige wet is, maar gezien het aantal boetes en het geld dat dat oplevert zal dat wel niet Sad

Gezien het aantal boetes gaat het niet louter om symboolwetgeving Wink

Ook Thoreau helpt er nu niet meer aan waar hij zegt:
Quote:
en het wettelijk proces niet ingericht is om daar snel korte metten mee te maken

Jouw respect voor de wet is inmiddels afgedwongen door je te bestraffen.

Als je de wet onjuist vindt in de zin dat hij strijdig zou zijn met bijv. het EVRM, dan kun je proberen tot in Straatsburg door te procederen.

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
patapon schreef:

Het is echter niet aan Mevis om dit "toe te geven".

Quote:

Gezien het aantal boetes gaat het niet louter om symboolwetgeving Wink

Ook Thoreau helpt er nu niet meer aan waar hij zegt:
Quote:
en het wettelijk proces niet ingericht is om daar snel korte metten mee te maken

Jouw respect voor de wet is inmiddels afgedwongen door je te bestraffen.

Als je de wet onjuist vindt in de zin dat hij strijdig zou zijn met bijv. het EVRM, dan kun je proberen tot in Straatsburg door te procederen.

Het is leuk dat absurde wetten de staatskas spekken, maar het maakt de wet niet minder absurd. Mevis zijn commissie lag aan de basis voor de wet vorderen gegevens en wanneer hij stelt dat het pure symboolwetgeving is dan acht ik dat toch wel van belang.

Verder is mijn respect voor de wet niet afgedwongen maar afgenomen. Daar kan geen overheidscampagne tegenop: http://www.justitie.nl/images/website%20versie%20definitief_tcm34-101497.pdf
Lucas

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Tja, met de wet Stroomlijning Hoger Beroep in Strafzaken in het achterhoofd is het alleen al in beroep komen bij het gerechtshof voor een zaak als deze al een hachelijke onderneming, laat staan het bereiken van Straatsburg... Smile
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Tja, met de wet Stroomlijning Hoger Beroep in Strafzaken in het achterhoofd is het alleen al in beroep komen bij het gerechtshof voor een zaak als deze al een hachelijke onderneming, laat staan het bereiken van Straatsburg... Smile

Voor Straatsburg maakt dat niet uit hoor, zolang je de nationale mogelijkheden maar hebt uitgeput.

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is ook weer waar natuurlijk.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Enfin, mijn vraag is dus vrij simpel: hoe kan een burger Thoreau's voorbeeld volgen en zijn ongenoegen met de wet duidelijk maken wanneer het enige dat hij feitelijk kan doen toch betalen is ipv de staat te laten betalen voor zijn hechtenis?
Door gewoon te blijven weigeren geld over te maken kom je vanzelf in die vervangende hechtenissituatie terecht. Ik vrees echter dat daardoor je signaal niet overkomt en dat er ook niets zal veranderen.

Het is nu de wet - wat je er ook van vindt - en daar moet je je aan houden.

Doorprocederen is wel een manier om je stem telkens te laten horen.

Verder zou ik het via andere wegen (bijv. via de pers en politiek) duidelijk proberen te maken. Je strafrechtelijk traject kan daarin ondersteuning vormen.Wellicht is er een politieke partij die wel eens een kamervraag wil stellen over of onze toch al zo overbelaste rechterlijke macht zich wel met die soort zaken moet bezighouden? Maar ja, nu schijnt een kamervraag rond de 2500 euro te kosten (als je de behandelingskosten rekent), dusse....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds