Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 16:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(Ver)huurdersprobleem, iemand die me advies kan geven?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2008 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Rots Vast Groep zal zorgdragen voor een correcte afwikkeling verbonden aan de beeindiging van de huurovereenkomst door de verhuurder of de huurder. Bij beeindiging van de huurovereenkomst zal een eindinspectie plaatsvinden. Hier worden alle gebreken geconstateerd. Rots Vast Groep zal zorg dragen voor afwikkeling van de gebreken en de borg.

Zelf zou ik die bepaling zo uitleggen dat er niet namens jou een eindinspectie wordt uitgevoerd. Er staat alleen dát er zo'n inspectie wordt uitgevoerd. Logisch zou zijn dat dat in jouw aanwezigheid is, omdat jij moet goedkeuren of de staat van het verhuurde nog zo is als jij mocht verwachten.

Rots Vast moet nu maar zorgdragen voor de afwikkeling van de gebreken en de borg Wink
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gegeven de context denk ik niet dat je ervan mag uitgaan dat de verhuurder bij die eindinspectie aanwezig zou moeten zijn. De verhuurder zat in India, en een makelaar voor de verhuur is er nu juist voor om dit soort dingen voor je op te knappen. In de tekst van het contract valt m.i. ook zeker niet te lezen dat de verhuurder bij de eindinspectie aanwezig zou zijn. Er volgt juist duidelijk het tegendeel uit, zie de eerste zin. Laten we een beetje objectief blijven en niet naar een gewenste uitkomst toe redeneren.

tikSimone schreef:
Rots Vast moet nu maar zorgdragen voor de afwikkeling van de gebreken en de borg Wink

We gaan in een kringetje. Rots Vast heeft niets om de huurder mee te slaan, tenzij Rots Vast door de verhuurder gemachtigd is. De huurder had een contract met de verhuurder, niet met Rots Vast.

En als je vindt dat Rots Vast zelf moet opdraaien voor de kosten, dan vind je blijkbaar dat de huurder zich kan beroepen op de eindinspectie door Rots Vast. Dus vind je dat Rots Vast bevoegd handelde.

Wat mij betreft is het overduidelijk dat Rots Vast met een volmacht handelt (althans dat een beroep door de huurder op art. 3:61 lid 2 BW slaagt), ook voor wat betreft de eindinspectie. Zie anders Rechtshandeling en Overeenkomst, nr. 99, eerste alinea. Het aanstellen van een makelaar als tussenpersoon voor de verhuur (en als enig contactpunt, ga ik steeds vanuit) wekt bij de huurder het vertrouwen dat de makelaar een afdoende volmacht heeft. Dat tussen verhuurder en Rots Vast contractueel is vastgelegd dat Rots Vast de eindinspectie uitvoert versterkt dit slechts.

Zie ook Rechtshandeling en Overeenkomst, nr. 91. Het vereiste van 'in naam van' moet vooral niet formeel en letterlijk opgevat worden.

tikSimone

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2008 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Ik vind dat Rots Vast het ontstane probleem op moet lossen. Door Rots Vast is het ook ontstaan.

Quote:
Het aanstellen van een makelaar als tussenpersoon voor de verhuur (en als enig contactpunt, ga ik steeds vanuit) wekt bij de huurder het vertrouwen dat de makelaar een afdoende volmacht heeft. Dat tussen verhuurder en Rots Vast contractueel is vastgelegd dat Rots Vast de eindinspectie uitvoert versterkt dit slechts.
Ik lees er misschien overheen, maar dat Rots Vast namens Maria de eindinspectie uitvoerde is slechts een stelling van de huurder. In de overeenkomsten zoals gemeld door Maria zie ik niet terug dat Rots Vast die inspectie uitvoert en helemaal niet namens verhuurder. Slechts dat er een eindinspectie zal plaatsvinden. Dus je kunt er m.i. over twisten.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn vorige reactie, in het bijzonder mijn twee verwijzingen naar Rechtshandeling en Overeenkomst van Hijma et al. en het stukje dat je quote (in combinatie met art. 3:61 lid 2 BW). Ik kan het niet duidelijker uitleggen.

"Rots Vast Groep zal zorgdragen voor een correcte afwikkeling verbonden aan de beeindiging van de huurovereenkomst door de verhuurder of de huurder. Bij beeindiging van de huurovereenkomst zal een eindinspectie plaatsvinden."

Goed, feit is dat een eindinspectie door Rots Vast is afgenomen. In welke hoedanigheid heeft Rots Vast hierbij gehandeld? Niet namens zichzelf, want Rots Vast heeft geen overeenkomst met de verhuurder. Dus namens de verhuurder (R & O, nr. 91; namens moet je niet formeel en letterlijk opvatten). De verhuurder heeft Rots Vast (makelaar voor verhuur) aangesteld als vertegenwoordiger voor in ieder geval een deel van de verhuurtaken. Deze aanstelling is een toedoen van de verhuurder dat bij de huurder het vertrouwen wekt dat Rots Vast ook bevoegd is voor de eindinspectie (art. 3:61 lid 2 BW en R & O, nr. 99). Dus de verhuurder is door de handtekening van Rots Vast onder de eindinspectie gebonden. Dit nog zonder de tekst van de overeenkomst tussen verhuurder en Rots Vast op het punt van de eindinspectie erbij te betrekken.

Maar wat zegt die tekst? Dat Rots Vast zorgdraagt voor een goede afhandeling van de beëindiging van de huur, waartoe onder meer een eindinspectie hoort. Je kunt de tekst zo (m.i. verdraaid) uitleggen dat hij niet uitsluit dat de verhuurder voor de eindinspectie uit India zou moeten overkomen, maar als je de tekst zonder vooropgesteld doel probeert te lezen staat er toch gewoon dat Rots Vast ook zorg draagt voor de eindinspectie? Dus Rots Vast handelt m.i. bevoegd op basis van een Haviltex-uitleg van de overeenkomst tussen verhuurder en Rots Vast.

Verder weet ik dat eindinspecties van huurwoningen geregeld door de beheerder worden uitgevoerd. Volgens mij is dat heel gebruikelijk.

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie TikSimone en Bona Fides voor jullie reacties. Ondertussen heb ik mijn laatste reactie aan Rots Vast gericht op 19 januari en daarna niets meer van ze vernomen. Ook geen bevestiging van ontvangst. Ik kan er nu vanuit gaan dat ze er niet meer op terugkomen en het hierbij laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me de situatie goed herinner, is het aan jou om het er wel of niet bij te laten zitten.

Als je het er niet bij laat zitten, dan is het Rots Vast die je om schadevergoeding moet vragen. Niet de huurders. Het is Rots Vast die niet gepresteerd heeft. Rots Vast zal het uit eigen zak moeten vergoeden. De huurders staan er m.i. verder buiten. (Tenzij er gebreken zijn die door een degelijke inspectie niet aan het licht zouden zijn gekomen.)

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 08 mrt 2008 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als ik me de situatie goed herinner, is het aan jou om het er wel of niet bij te laten zitten.

Als je het er niet bij laat zitten, dan is het Rots Vast die je om schadevergoeding moet vragen. Niet de huurders. Het is Rots Vast die niet gepresteerd heeft. Rots Vast zal het uit eigen zak moeten vergoeden. De huurders staan er m.i. verder buiten. (Tenzij er gebreken zijn die door een degelijke inspectie niet aan het licht zouden zijn gekomen.)

Rots Vast heeft mij voordat ik het contract ondertekende mondeling gezegd dat ik bij terugkomst in Nederland bij geconstateerde gebreken de huurder verantwoordelijk en aansprakelijk kon stellen. Dit heb ik in de eerste aanklacht gedaan. De huurder heeft daarop gereageerd zich niet verantwoordelijk te voelen.... daarna heb ik 2-maal correspondentie met Rots Vast gehad waarin ik hen aansprakelijk stel.

De laatste heb ik 19 januari verzonden. Ik heb nog steeds de borg. En ze reageren verder niet meer. Zelf heb ik het wel helemaal gehad met dit gedoe... en heb zoiets van met de borg is het voor mij ok. Wil er geen tijd en energie meer insteken. Heb het druk zat.

Ze reageren niet meer... en ik heb nog steeds de borg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds