|
Auteur |
Bericht |
helmpje1964
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 13:29 Onderwerp: Alsnog kinderalimentatie vragen |
|
|
In dec. 2006 ben ik gescheiden. Mijn dochter (16 jaar) woont bij mij en mijn huidige partner. Mijn zoon (20 jaar) woont bij mijn ex-man.
In het echtscheidingsconvenant heb ik afstand gedaan van kinderalimentatie, en hebben destijds onderling afgesproken dat wij dit samen goed zouden regelen. Mijn ex zou elke maand een bedrag op mijn rekening storten.
Helaas blijkt dit in de praktijk niet te werken, af en toe maakt hij 50 euro over op de rekening van mijn dochter, en dat is alles.
Kan ik alsnog kinderalimentatie van mijn ex eisen? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 16:12 Onderwerp: |
|
|
Het is niet mogelijk om afstand te doen van kinderalimentatie. Wel kan de verzorgende ouder op een bepaald moment afzien van de mogelijkheid kinderalimentatie te vragen. Het recht op kinderalimentatie blijft echter bestaan.
Als je getrouwd bent met je huidige partner dan is hij ook onderhoudsplichtig naar je dochter.
Ik adviseer je contact op te nemen met een advocaat (via juridisch loket, 0900-8020- lokaal tarief / www.hetjl.nl) |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 14:02 Onderwerp: |
|
|
Voor het geval je destijds in het convenant een niet-wijzigingsbeding tav kinderalimentatie hebt afgesproken:
LJN: BC4834, Gerechtshof 's-Hertogenbosch , R00000127
Het hof is van oordeel dat het tussen partijen gesloten niet-wijzigingsbeding als bedoeld in artikel 1:159 lid 3 BW niet van toepassing kan zijn op overeenkomsten terzake van kinderalimentatie doch uitsluitend betrekking kan hebben op overeenkomsten betreffende partneralimentatie als bedoeld in artikel 1:159 lid 3 BW.
Nu een wettelijke regeling van het verstrekkende niet-wijzigingsbeding bij kinderalimentatie ontbreekt, kan dit door partijen gemaakte beding niet in de weg staan aan wijziging van de overeenkomst op grond van artikel 1:401 lid 1 BW. |
|
|
|
 |
|