|
Auteur |
Bericht |
EE
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 17:01 Onderwerp: aansprakelijkheidsverzekering |
|
|
Onlangs heb ik een aanrijding veroorzaakt. De auto waar ik in reed was niet van mij, maar de verzekering betaalde wel de schade aan die auto. De andere auto had ook een redelijk bedrag aan schade. Mijn ouders hebben een aansprakelijkheidsverzekering voor het gezin (inclusief uitwonende studerende kinderen), maar die blijkt niet te gelden als je een motorvoertuig bestuurt. Mijn vraag is of ik nu de schade moet betalen zodat de verzekeringspolis van de eigenaar van de auto die ik bestuurder niet duurder wordt, of is het zo dat die verhoging van de verzekeringspolis van degene wiens aut ik bestuurde wel onder de aansprakelijkheidsverzekering van mijn ouders valt? Bedankt voor de hulp alvast.
Ik studeer trouwens geen rechten, maar op de een of andere manier moest ik iets invullen met aanmelden  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 21:38 Onderwerp: |
|
|
Als je een rijdende auto hebt aangereden is de eigenaar van de auto waarin jij reed volgens mij zelfs niet aansprakelijk. Dan moet jij dus in ieder geval voor de schade opdraven.
Als die andere auto stilstond, dan is de eigenaar vermoedelijk mede-aansprakelijk, maar ben jij waarschijnlijk in de onderlinge verhouding met de eigenaar aansprakelijk. Dus ook dan draai je uiteindelijk op voor de kosten.
Aan de aansprakelijkheidsverzekering van je ouders heb je in dit geval niets.
Mogelijk dekt de autoverzekering van de eigenaar de schade die jij hebt veroorzaakt, weet ik even niet precies (ik denk eigenlijk van wel). Dan gaat die eigenaar inderdaad meer premie betalen. Misschien moet je dat zien als het risico dat hij nam door zijn auto uit te lenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 23:25 Onderwerp: |
|
|
Als dat laatste het geval is, dan zou het redelijk zijn de schade die de eigenaar daardoor lijdt (de hogere premie, dus) aan hem te vergoeden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 23:34 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Als dat laatste het geval is, dan zou het redelijk zijn de schade die de eigenaar daardoor lijdt (de hogere premie, dus) aan hem te vergoeden. |
Kan, maar ik heb zo het idee dat de eigenaar dat niet rechtens zou kunnen afdwingen. Alleen heb ik gelukkig geen verstand van verzekeringen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
EE
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 23:36 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Als dat laatste het geval is, dan zou het redelijk zijn de schade die de eigenaar daardoor lijdt (de hogere premie, dus) aan hem te vergoeden. |
Maar dat doet de aansprakelijkheidsverzekering dus niet voor me? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 23:40 Onderwerp: |
|
|
EE schreef: | Maar dat doet de aansprakelijkheidsverzekering dus niet voor me? |
Nee, de schadeoorzaak is de aanrijding en die valt buiten de dekking. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|