|
Auteur |
Bericht |
chipstra
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jun 2007 19:15 Onderwerp: Na scheiding financieel aansprakelijk voor kosten kinderen? |
|
|
Een famillielid van mij heeft de volgende vraag:
=========
Mijn ex-vrouw ontvangt de kinderbijslag en ik betaal haar trouw de alimentatie voor de kinderen.
Kan ik financieel aansprakelijk gesteld worden voor zaken die mijn ex vrouw voor de kinderen had moeten betalen ( bv schoolgeld ) ?
=========
Met dank voor jullie antwoord en/of adviezen in deze.
CB |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 jun 2007 19:41 Onderwerp: |
|
|
Nee, na een scheiding ben je niet meer aansprakelijk voor schulden van de partner ontstaan na de datum van de scheiding. (Ik neem aan dat het niet om oude schulden gaat.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
daantje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 14:00 Onderwerp: |
|
|
En gelt dat ook als je gescheiden bent van tafel en bed?
Dus wel apart woont maar nog niet officieel gescheiden bent |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 24 feb 2008 15:38 Onderwerp: |
|
|
het huwelijk eindigt door inschrijving van de beschikking in de registers van de burgerlijke stand. pas dan ben je ook mbt schulden enzo los van elkaar. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 16:16 Onderwerp: |
|
|
daantje schreef: | En gelt dat ook als je gescheiden bent van tafel en bed?
Dus wel apart woont maar nog niet officieel gescheiden bent | Je hebt het dus over de situatie waarin de echtgenoten feitelijk al apart wonen, maar nog niet in juridische van elkaar gescheiden zijn? Er bestaat namelijk ook een juridische 'scheiding van tafel en bed', wat ook met een beschikking van de rechtbank wordt geregeld. In dat geval wordt een eventuele gemeenschap van goederen WEL verdeeld en opgeheven. Met andere woorden, alles wat de echtgenoten na de scheiding van tafel en bed erbij krijgen aan vermogen (geld en bezittingen) blijft dus van degene die dat vermogen ontvangt. Dit geldt ook voor schulden die worden gemaakt na de scheiding van tafel en bed. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 0:54 Onderwerp: |
|
|
In de volksmond betekent scheiding van tafel en bed volgens mij iets heel anders dan juridisch gezien. De juridische scheiding van tafel en bed (wat God verbonden heeft zal de mensch niet verbreken) komt nauwelijks voor. Ik denk dat Daantje de situatie bedoelt dat de partners gewoon niet meer samen leven, in afwachting van de echtscheiding. Of niet? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 13:18 Onderwerp: |
|
|
Daarom vroeg ik het ook .
'Echte' scheiding van tafel en bed komt zo'n 400 x per jaar voor. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
daantje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 01 mrt 2008 23:02 Onderwerp: |
|
|
Klopt ik bedoel dus inderdaad apart wonen zonder dat het bij een rechtbank ligt . |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 02 mrt 2008 21:39 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Daarom vroeg ik het ook .
'Echte' scheiding van tafel en bed komt zo'n 400 x per jaar voor. |
Ah, OK.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|