Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vragen m.b.t. een vonnis.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lucas_crystal

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 19:03    Onderwerp: Vragen m.b.t. een vonnis. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb deze zomer zonder rijbewijs ( Ik ben al meerderjarig )
met 220 microgram alcohol op achter het stuur gezeten samen met een vriend van mij. Erg onverantwoord natuurlijk, daarom was ik natuurlijk gedoemd om gesnapt te worden door de politie. Deze goede man zei al meteen dat ik er vanuit kon gaan dat ik een strafblad zou krijgen, een enorme boete zou moeten betalen en misschien zelfs voor de rechter zou moeten verschijnen, wat dus ook het geval was. Ik kreeg 15 weken later een dagvaarding thuisgestuurd waarop stond dat mij tenlaste werd gelegd dat ik de volgende strafbare feiten had gepleegd:

- feit 1: Overtreding van artikel 8, vierde lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

-feit 2: Overtreding van artikel 107, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Ik wilde niet dat mijn ouders er achter zouden komen, daarom had ik zelfs geen advocaat omdat ik dacht dat die me waarschijnlijk niet zou kunnen helpen. Ik ben dus gewoon zelf in pak naar de rechtzaak gegaan en heb gewoon eerlijk gezegd wat er gebeurd was, al kwam ik niet te eloquent over maar dat terzijde.

Het vonnis was als volgt;

- T.a.v. feit 1:
Ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen ( bromfietsen daaronder begrepen) voor de duur van 6 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren

-T.a.v. feit 1:
Werkstraf voor de duur van 20 uren subsidiair 10 dagen hechtenis.

-T.a.v. feit 2:
Werkstraf voor de duur van 20 uren subsidiair 10 dagen hechtenis.

Voorts deel ik u mede, dat de hierboven vermelde proeftijd is ingegaan op 02 januari 2008 en dat de proeftijd niet loopt gedurende de tijd dat u rechtens de vrijheid is ontnomen.

Ik heb hierover slechts een paar vragen vragen:

- Kan deze zaak ( strafblad ) concequenties hebben voor eventuele sollicitaties? ( Wanneer wordt mijn strafblad weer blanco ? )

- Wanneer kan ik mijn taakstraffen uitvoeren, moet ik daarvoor contact met iemand opnemen, of wordt dat voor mij gedaan? ( De rechtzaak is al een paar maanden geleden geweest en ik heb verder geen contact gehad met een coördinator van taakstraffen o.i.d. )

- Kan iemand me misschien een heldere uitleg geven wanneer ik kan beginnen met mijn rijbewijs halen / rijden op de openbare weg.

Bij voorbaat dank,

Lucas.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
- Kan deze zaak ( strafblad ) concequenties hebben voor eventuele sollicitaties? ( Wanneer wordt mijn strafblad weer blanco ? )

Ja, maar dat hangt er van af op wat voor baan je solliciteert (echt een juristenantwoord, he? Wink ) Voor een juridische functie als advocaat-stagiair of RAIO lijkt het me geen aanbeveling. Chauffeur worden kun je ook even vergeten. Bij andere functies zal het helemaal niet aan de orde komen (het zijn van bijvoorbeeld administratief medewerker hoeft geen probleem te zijn en mocht je voor een baan een VOG nodig hebben dan zal die als dat niets met het besturen van voertuigen te maken heeft w.s. ook niet geweigerd worden).
Overtreding van art 8 WVW is bij mijn weten een misdrijf. Als gevolg daarvan blijven de gegevens daarover 30 jaar geregistreerd.

Quote:
- Wanneer kan ik mijn taakstraffen uitvoeren, moet ik daarvoor contact met iemand opnemen, of wordt dat voor mij gedaan? ( De rechtzaak is al een paar maanden geleden geweest en ik heb verder geen contact gehad met een coördinator van taakstraffen o.i.d. )
Ikzou je adviseren hierover zelf even contact op te nemen de Reclassering. Leg dat contact en de afspraken zo mogelijk vast in een brief om eventuele problemen later te voorkomen.
Quote:

- Kan iemand me misschien een heldere uitleg geven wanneer ik kan beginnen met mijn rijbewijs halen / rijden op de openbare weg.
Je mag pas met lessen beginnen wanneer de proeftijd voorbij is. Dat is bij ongewijzigde omstandigheden 2 januari 2010.

Laatst aangepast door tikSimone op za 23 feb 2008 19:27, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 19:23    Onderwerp: Re: Vragen m.b.t. een vonnis. Reageer met quote Naar onder Naar boven

lucas_crystal schreef:

Gebruik de zoekfunctie. Zoek op VOG en/of strafblad.

Quote:

Geen idee, heb je niet ergens een brief met een contactadres?

Quote:

De proeftijd van 2 jaar loopt sinds 2 januari 2008, dus dan kom ik op 2 januari 2010. Als je in de tussentijd niet in de gevangenis komt.

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OBM
ik weet niet hoe jullie het lezen maar er is in deze sprake van een voorwaardelijke OBM

die proeftijd heeft niks te maken met het wel of niet mogen rijden. Dat is alleen dan van belang indien betrokkene binnen die 2 jaar opnieuw in de fout gaat. Dan vordert de officier de tenuitvoerlegging van die 6 maanden OBM en dan mag je dus niet meer rijden inderdaad!

Betrokkene mag nu dus gewoon lessen, mits hij 18 jaar is.

Taakstraf
die taakstraf gaat via de officier naar de reclassering. Je zult dus vanzelf wel een oproepingsbrief krijgen daarvan.

Justitiele documentatie
Het vonnis wordt geregistreerd in je justitiele documentatie (volksmond: strafblad) en gaat er inderdaad voorlopig niet meer vanaf. Of het consequenties heeft, hangt af van de betreffende functie en of je daar bijvoorbeeld een verklaring omtrent gedrag voor nodig hebt (VOG).
lucas_crystal

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de reacties die ik tot nu toe heb gelezen.

Ik wil nog even dit gedeelte toevoegen:

Bijsluiter

Betekenis van de voorwaardelijke veroordeling

In het vonnis heeft de rechter bepaalde straffen en/of bijkomende maatregelen geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk opgelegd. Voorwaardelijke straffen, bijkomende straffen en maatregelen worden niet uitgevoerd, tenzij de rechter later anders bepaalt. Hij kan de gehele of gedeeltelijke uitvoering van voorwaardelijk opgelegde straffen en maatregelen bevelen indien:

-de veroordeelde zich voor het einde van de bij het vonnis vastgestelde duur van de proeftijd aan een strafbaar feit heeft schuldig gemaakt;
- de veroordeelde de eventueel bij het vonnis gestelde bijzondere voorwaarde(n) niet heeft nageleefd.

Ikzelf meende hieruit te kunnen concluderen dat ik na 6 maanden al zou mogen beginnen met lessen, maar dat kan dus pas na 2 jaar ?

Ik doe nu 6VWO en was eigenlijk van plan rechten te gaan studeren. Maar is dit wel zo verstandig nudat ik een strafblad heb? Als ik daardoor benadeeld kan worden bij toekomstige sollicitaties lijkt me dat geen goed idee meer..
bona fides

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
die proeftijd heeft niks te maken met het wel of niet mogen rijden. Dat is alleen dan van belang indien betrokkene binnen die 2 jaar opnieuw in de fout gaat.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ikzelf meende hieruit te kunnen concluderen dat ik na 6 maanden al zou mogen beginnen met lessen, maar dat kan dus pas na 2 jaar ?

goed lezen lucas_crystal wat ik heb geschreven....je hebt 6 maanden voorwaardelijk, niks aan het handje dus!

niet kijken naar die 2 jaar. Is voor de rechter een stok achter de deur om te voorkomen dat je opnieuw in de fout gaat. Als je binnen die 2 jaar in de fout gaat, krijg je alsnog die 6 maanden OBM.
lucas_crystal

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
Quote:

goed lezen lucas_crystal wat ik heb geschreven....je hebt 6 maanden voorwaardelijk, niks aan het handje dus!

niet kijken naar die 2 jaar. Is voor de rechter een stok achter de deur om te voorkomen dat je opnieuw in de fout gaat. Als je binnen die 2 jaar in de fout gaat, krijg je alsnog die 6 maanden OBM.

Heel erg bedankt quinty!
Ik snap nu precies waar je op doelt.
Zolang ik dus niet opnieuw de fout
inga hoef ik dus alleen die 40 uren
te voltooien.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal een sterkere leesbril kopen Embarassed
Dank u voor de correctie, quinty.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2008 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik zal een sterkere leesbril kopen Embarassed
Dank u voor de correctie, quinty.

Je bent niet alleen Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds