Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeder verlaat land én kinderen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
usiena

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 10:35    Onderwerp: Moeder verlaat land én kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alles wat je zegt, kan tegen je worden gebruikt, voor laster e.d.. Om die reden heb ik besloten mijn bericht te verwijderen!

Laatst aangepast door usiena op za 16 jan 2010 23:46, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat een vreselijk verhaal! misschien kunnen jullie met een advocaat de mogelijkheden in de zaak bespreken. wie weet kun je alimentatie van haar vragen via de rechtbank (heeft ze inkomen daarginter?)
usiena

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zie boven

Laatst aangepast door usiena op za 16 jan 2010 23:49, in totaal 1 keer bewerkt
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat dit gewoon al strafbaar is. Maar ik ben geen expert.
Zie het wetboek van strafrecht:

artikel 256
Quote:
Hij die een kind beneden de leeftijd van zeven jaren te vondeling legt of, met het oogmerk om er zich van te ontdoen, verlaat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

Zie ook artikel 255 en 258.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik vind Arr.Rb. Utrecht 10 mei 1994, NJ 1995, 666:
Quote:
De rechtbank stelt voorop dat de in de dagvaarding onder 1. primair gebruikte termen "te vondeling leggen" en "verlaten met het oogmerk om zich van het kind te ontdoen" zijn ontleend aan artikel 256 van het Wetboek van Strafrecht. In deze bepaling evenwel wordt niet elke gedraging waarbij een kind beneden de leeftijd van 7 jaar wordt achtergelaten op een plaats waar het niet behoort strafbaar gesteld. Blijkens wetsgeschiedenis en jurisprudentie is bedoeld om strafbaar te stellen die gedraging die ingrijpt in de band die bestaat tussen het kind en de (natuurlijke) ouder, dan wel de wettelijke verzorger van het kind en welke erop moet zijn gericht om het kind te onttrekken aan die band.

Aan de andere kant vallen dan ook behoorlijk wat met de Noorderzon vertrekkende vaders onder de bepaling. Daar valt natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar ik vraag me toch een beetje af.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en wat nu als een vader dat doet en zijn opgelegde alimentatie verplichting ontloopt??
usiena

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een vader dit doet blijft er meestal nog een verzorgende ouder over die het kind, of de kinderen, ondanks alles verzorgd. Het is erg jammer dat het alimentatieverhaal een stuk moeilijker wordt.

Op zich heb je door deze artikelen wel een uitgangspunt en misschien zijn ze wel van toepassing. Wel iets om verder uit te diepen.

Groet,
Usiena
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2008 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Info van www.lbio.nl

Het innen van alimentatie is extra moeilijk als uw betalingsplichtige ex-partner in het buitenland woont. Een uitspraak van een Nederlandse rechtbank is niet zondermeer uitvoerbaar in het buitenland. Zonodig moet hiervoor eerst een gerechtelijke procedure gevoerd worden. Daarna zijn er invorderingsmaatregelen mogelijk. Om de problemen bij het innen van alimentatie in het buitenland aan te pakken, zijn internationaal afspraken gemaakt.

Het Verdrag van New York
De internationale afspraken rond het innen van kinder- en partneralimentatie zijn onder meer vastgelegd in het Verdrag van New York uit 1956. In de landen die zich bij het Verdrag van New York hebben aangesloten, zijn één of meerdere instellingen belast met de uitvoering van het Verdrag. In Nederland is dat het LBIO.

Wie kan een beroep doen op het Verdrag van New York?
Iedereen die in Nederland woont en problemen ondervindt bij het innen van alimentatie in het buitenland kan een beroep doen op het Verdrag. Voorwaarde is wel dat de betalingsplichtige in een land woont dat is aangesloten bij het Verdrag van New York. Het Verdrag heeft betrekking op zowel kinder- als partneralimentatie.

Het Verdrag met de Verenigde Staten van Amerika
Op 1 mei 2002 is de Overeenkomst tussen Nederland en de Verenigde Staten over het geldend maken van verplichtingen tot levensonderhoud (Trb. 2001, 117 en 134) in werking getreden. Het geldt voor Nederland, maar niet voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Verder geldt het voor de vijftig staten van Amerika, Amerikaans Samoa, het District Columbia, Guam, Porto Rico en de Maagdeneilanden. Het Verdrag heeft in hoofdzaak betrekking op kinderalimentatie. Het beleid voor de inning van partneralimentatie, al dan niet in combinatie met kinderalimentatie, kan per staat verschillen. Het LBIO kan voor u nagaan wat de desbetreffende staat voor u kan betekenen.

Welke landen zijn aangesloten?
In alfabetische volgorde zijn dat:

Algerije, Argentinië, Australië, Barbados, Belarus, België, Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Burkina Faso, Centraalafrikaanse Republiek, Chili, Colombia, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Ecuador, Estland, Filippijnen, Finland, Frankrijk, Griekenland, Guatemala, Haïti, Hongarije, Ierland, Israël, Italië, Kaapverdië, Kazachstan, Kyrgyzstan, Kroatië, Liberia, Luxemburg, Macedonië, Marokko, Mexico, Monaco, Montenegro, Nederland, Nieuw-Zeeland, Niger, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Pakistan, Polen, Portugal, Republiek Moldavië, Roemenië, Servië, De Seychellen, Slovenië, Slowakije, Spanje, Sri Lanka, Suriname, Taiwan - China, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Uruguay, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 5:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch handig dan dat ze een NL WAO-uitkering ontvangt. Want daarop kun je eventueel gewoon beslag leggen bij het UWV. En dan is het aan haar om aan te tonen wat eventueel de beslagvrije voet is. En zal ze dus inkomensgegevens van zichzelf en partner moeten prijsgeven.

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zie boven

Laatst aangepast door usiena op za 16 jan 2010 23:50, in totaal 1 keer bewerkt
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het LBO legt alleen beslag als daartoe een verzoek wordt ingediend. Is dit wel gebeurd?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kunnen mensen toch dom doen.

Je mag het de moeder zeker kwalijk nemen dat ze zo dom doet.
Maar aan de andere kant kan ik ook respect opbrengen voor haar vrijheid van handelen.

Klagen en conflicten aangaan lost in ieder geval voor niemand iets op.
De zaakjes juridisch en financiëel regelen is natuurlijk logisch.
Geef de kids (en de vader) de liefde die de moeder niet kan geven en focus op de toekomst.

Sterkte!

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 21:59    Onderwerp: Re: Moeder verlaat land én kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

usiena schreef:
Vorig jaar besloot mijn ex-schoonzus het land te verlaten en in Schotland te gaan wonen om daar een relatie op te bouwen met een Zweedse man. Om dit te kunnen doen heeft ze haar vijf kinderen, waarvan drie kinderen van mijn broer, achter gelaten. Mijn broer ligt al meer dan een jaar in het ziekenhuis en kon de zorg van de kinderen niet op zich nemen. Omdat moeder blijkbaar niet voor de kinderen wilde zorgen waren twee van de drie kinderen al in tehuizen ondergebracht. De jongste twee kinderen leven bij hun vader.
Inmiddels heeft moeder besloten met haar nieuwe partner naar Zweden te gaan verhuizen. Contact met haar kinderen heeft ze nauwelijks en ook de financiële verantwoordelijkheid heeft ze weten te ontduiken maar genoot van alle Nederlandse voorzieningen (zoals kinderbijslag, uitkering e.d.) en bezocht hiervan verschillende concerten.

Wat wij, als familie van de kinderen, niet begrijpen is dat zoiets hier in Nederland (én het buitenland) ongestraft kan....een ouder die hun kind(eren) in de steek laten. De gevolgen die alle kinderen ondervinden, door de streek van moeder, is niet te overzien. Alle kinderen, ook de jongste kinderen (4 en 6), hebben enorme psychische problemen.

Blijkbaar zijn er geen juridische mogelijkheden, als wij de Jeugdzorg moeten geloven, om zo'n moeder/ouder aan te pakken, immers...als een moeder niet voor haar kinderen 'wil' zorgen, waarom zou je haar dan vervolgen. Het gaat ons er niet (meer) om of ze nog voor haar kinderen wil zorgen, het gaat ons erom dat ze vijf kinderen heeft vernield om er zelf beter van te worden!

Usiena

ik mis een van de vijf kinderen in dit betoog. Wat mij ook opvalt is waarom zitten de kinderen in tehuizen. Konden ze niet worden ondergebracht bij netwerk (familie) gezinnen totdat vader de zorg weer volledig kon uitvoeren?

Ik deel de mening van Henk dat je dit feit als feit moet laten en zorgen dat de kinderen daar komen waar ze horen, en dat is niet in een tehuis. Investeer daarin in plaats van andere zaken. Het is een voldongen feit wat je de kinderen ook helder kunt maken, hoe moeilijk dit ook voor ze is.

succes
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 23:42    Onderwerp: het een sluit het ander niet uit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind wel dat iemand die ervoor gekozen heeft 5 kinderen op de wereld te zetten daar ook enige verantwoordelijkheid voor mag nemen. Al is het maar op afstand ervoor te zorgen dat er voor de kinderen gezorgd kan worden. Of je de moeder (en al die vaders) strafrechtelijk kan vervolgen vraag ik mij af, zou meer moeten weten van de Sr-artikelen. Het komt mij voor dat je je kind dan ergens publiekelijk alleen achter moet laten, of alleen thuis en met de noorderzon vertrekken. Maar dat kan ik mis hebben.
Het zou niet gek zijn als de vijf kinderen samen zouden kunnen blijven, hoewel je niet weet of de kinderen uit kennelijk 2 verschillende gezinnen het wel voldoende met elkaar kunnen vinden. Het lijkt mij wel een hele klus om voor 5(!) kinderen tegelijk een verblijf te vinden en ook veel gevraagd van iemand anders om zo een lange tijd zijn leven half op te geven door bij ze in huis te trekken. Ik denk dat een beetje financiële ondersteuning van de moeder - desnoods via beslag op de uitkering - wel gevraagd kan worden, dat helpt misschien de praktische situatie voor de kinderen wat aangenamer maken.
usiena

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alles wat je zegt, wordt tegen je gebruikt......hoe goed ook bedoeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds