Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 15:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Achterhouden bonus
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Big Alf

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 19:14    Onderwerp: Achterhouden bonus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn zwager heeft in 2006 een contract afgesloten bij een nutsbedrijf om daar een jaar als klant te blijven. In november van 2007 heeft hij dit contract weer verlengt. Als bonus voor dit contract zou hij na een jaar vergoeding krijgen van ± €66,00. Onlangs heeft hij zijn eindafrekening gekregen en daaruit bleek dat hij teveel betaalt had, dit is inmiddels verrekent. Echter over de beloofde bonus werd met geen woord gerept. Nadat hij telefonisch contact had gezocht met het nutsbedrijf, werd hem medegedeeld dat hij geen recht had op de bonus omdat hij in de WSNP zit. In de overeenkomst en de algemene voorwaarden staat nergens vermeld dat wanneer iemand in de WSNP zit er geen bonus wordt uitbetaald. Deze voorwaarden zijn hem vooraf ook niet verteld, hij heeft ook nog nooit een betalings achterstand gehad bij het nutsbedrijf.
Het nutsbedrijf zei hem dat in de algemene voorwaarden staat dat zij tussentijds de voorwaarden kunnen aanpassen en zodoende niet hoeven te betalen. Maar hij is nooit op de hoogte gesteld dat de voorwaarden zouden zijn gewijzigd en/of aangepast.
Als hij nu van dit contract af wil, moet hij tevens en boete van €50,00 betalen, terwijl het nuts bedrijf in mijn ogen contractbreuk pleegt.

Mijn vraag is, mag dit zomaar en wat kan hij er aan doen?
Big Alf

BerichtGeplaatst: zo 10 feb 2008 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand enig idee Question Question
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2008 10:08    Onderwerp: Re: Achterhouden bonus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Big Alf schreef:
Mijn zwager heeft in 2006 een contract afgesloten bij een nutsbedrijf om daar een jaar als klant te blijven. In november van 2007 heeft hij dit contract weer verlengt. Als bonus voor dit contract zou hij na een jaar vergoeding krijgen van ± €66,00.

Staat dit in het contract of in de AV?

Quote:

Het nutsbedrijf zei hem dat in de algemene voorwaarden staat dat zij tussentijds de voorwaarden kunnen aanpassen en zodoende niet hoeven te betalen.

Dit klinkt mij als een onredelijk bezwarend beding in de AV die niet geldig is, bijvoorbeeld op grond van artikel 6:237 sub d.
Quote:
Maar hij is nooit op de hoogte gesteld dat de voorwaarden zouden zijn gewijzigd en/of aangepast.
Als hij nu van dit contract af wil, moet hij tevens en boete van €50,00 betalen, terwijl het nuts bedrijf in mijn ogen contractbreuk pleegt.

Waar staat dat van die boete? Staat dat wel in de AV of in het contract? Zo ja, dan moet je je hieraan in beginsel houden. Maar die 66 Euro moet je gewoon krijgen lijkt me. Waarom wil je van het contract af? Je kunt bijvoorbeeld denken aan verrekening. Dan ontbind je het contract en betaal je die boete niet en je verklaart dat je verrekent met een openstaande vordering die jij op hen hebt (namelijk 66 Euro).

Maar voordat je zulke drastische acties gaat ondernemen zou ik eerst een brief sturen waarin je het nutsbedrijf in gebreke stelt. In die brief geef je ze een redelijke termijn om alsnog na te komen en wanneer ze dan na die termijn niet hebben betaald zijn ze in verzuim en kun je alle gevolgen van niet nakoming gebruiken. Zoals naast de 66 Euro wettelijke rente vorderen vanaf die datum of de overeenkomst ontbinden of je eigen prestatie opschorten of bijvoorbeeld verrekenen (verrekenen en opschorten kan nu al overigens hiervoor hoeft het nutsbedrijf niet in verzuim te zijn, dus als je nog een openstaande rekening hebt kun je die verrekenen met de 66 Euro die zij jou schuldig zijn).

Ik ga er dus vanuit dat je die 66 Euro gewoon behoort te krijgen en dat ze niet de AV aan kunnen passen zodat je die 66 Euro ineens niet meer zou krijgen. Ik zie geen aanleiding om een ander standpunt in te nemen. Wellicht iemand anders wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Big Alf

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ cia76

In het contract staat dat bij afname van een aantal producten, hij hiervoor bonus punten krijgt. Deze bonus punten worden aan het eind van het jaar omgezet in geld.

Noch in de algemene voorwaarden, noch in het contract staat vermeld dat in geval dat de klant in de WSNP zit er geen verrekening zal zijn van de bonus punten.
De AV melden wel dat het nutsbedrijf deelname aan de bonus punten kan weigeren, maar dat ze daar de klant dan van op de hoogte moeten stellen.
Dit is echter nooit gebeurt en ook was het nutsbedrijf op de hoogte van het fijt dat mijn zwager in de WSNP zat.

Hij heeft vandaag nogmaals contact gehad met het nutsbedrijf, die deelde hem mede dat het nu eenmaal de regel is dat klanten die in de WSNP zitten, geen uitkering van de bonus punten krijgen.
Dit omdat er veel klanten zijn die niet of nauwelijks betalen.
Maar mijn zwager heeft geen betalings achterstand en heeft dit ook nog nooit gehad.
Tevens is het natuurlijk volkomen onzin, dat omdat een ander niet aan zijn verplichtingen voldoet, hij daar voor gestraft moet worden.

De eventuele boete die betaald moet worden als men voor het einde van het contract opzegd, is een bedrag van €50,00 aan administratie kosten.
Dit wordt op de website van het nuts bedrijf vermeld, bij de info over de bonus punten.

Het lijkt mij dus dat het nutsbedrijf in gebreke is en zijn eigen regeltjes maakt en toepast zoals het hun uitkomt.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Big Alf schreef:

Hij heeft vandaag nogmaals contact gehad met het nutsbedrijf, die deelde hem mede dat het nu eenmaal de regel is dat klanten die in de WSNP

En toen heeft ie natuurlijk gevraagd waar die regel dan staat ofwel op welke wijze deze regel kenbaar is gemaakt voor het publiek of nog beter de contractant. Als het niet in de AV staat en niet in het contract dan is het geen regel. Dat ze het als regels willen hanteren op basis van welke interne afspraken het nutsbedrijf ook heeft doet daar niet aan af lijkt mij.

Wat is je vervolgstap? Ik zou een brief sturen waarin je nakoming vordert binnen een bepaalde termijn.

Eventuele betalingen die hij (nog) moet verrichten zou ik opschorten totdat hij aan zijn verplichting heeft voldaan of nog beter ik zou deze verrekenen. Heeft ie nog betalingen te verrichten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Big Alf

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de dame van het nutsbedrijf was het inderdaad een interne regel.
Hij heeft ze inmiddels een brief gestuurd en gesommeerd om de bonus alsnog binnen 10 werkdagen uit te keren.
Anders zou hij het verrekenen met zijn eerst volgende maand termijm.

Hij is nu in afwachting van hun antwoord
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En voordat er hierdoor eventueel gedoe gaat ontstaan over incasso en afsluiting (want daar zullen ze dan wel mee gaan dreigen) toch maar even de bewindvoerder inlichten. Want die € 66,-- hoort in de boedel. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hebben inderdaad gedreigd met afsluiten indien hij de bonus in mindering brengt op zijn maand bedrag.
Of de bonus in de boedel valt weet ik niet, het bedrag wat hij terug kreeg na de eindafrekening mocht hij ook behouden.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 5:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, laat dan die bewindvoerder eens bellen. Doet ie ook wat voor z'n geld. Het wil wel eens helpen als mr. X belt. Twisted Evil
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds