|
Auteur |
Bericht |
GodPigeon
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 42
|
Geplaatst: di 12 feb 2008 12:08 Onderwerp: Kosten voor eigenaar woning of vereniging voor eigenaren? |
|
|
Best weledelgeleerd gezelschap,
Een vriend van mij is eigenaar van een appartement in een (klein) flatcomplex. Het flatcomplex heeft een vereniging van eigenaren (vanaf nu: VVE) waar de bewoners in georganiseerd zijn. De mail over het geschil:
Quote: | Situatie:
1) Lekkage in berging van bovenburen.
2) Loodgieter komt langs, zegt vermoedelijk bij ons.
3) Loodgieter komt bij ons repareren maar is nog steeds niet zeker van zijn zaak. Geen afspraak gemaakt voor wie de kosten zijn. Afspraak is gemaakt nav opdrachtgever (VVE) opdracht hiertoe heeft gegeven, ik heb vrij genomen.
4) VVE splitst rekening en stuurt ons gedeelte van reparatie in ons huis.
- VVE beweerd gister loodgieter te hebben gesproken dat de lekkage 100% van ons was terwijl hij bij ons het niet zeker wist
- hierna nogmaals lekkage geweest in berging van bovenburen (VVE claimt dat dit hoge waterstand is, bij mijn weten hebben geen andere buren hierlast van en zou dus precies alleen in die berging die situatie hebben?!)
- druk verlies op CV bij ons zowel als na de reparatie
- Lekkage was niet dusdanig dat dit stantape (?) gemaakt had moeten worden, kon ook in het komende weekend zelf
- Eerder gemaakte kosten en reparatie/ onderzoekskosten in de berging zijn reeds door VVE betaald, zij claimen dat ze nu al genoeg hebben betaald
- Geen offerte laten opmaken door de VVE (ons dus met hoge kosten opzadelen - als wij die al zouden moeten betalen!)
- VVE vind dat wij de kosten van de rekening bij de loodgieter nu moeten laten betwisten (voorlopig door ons afgewezen want hiermee geven we aan dat we de kosten accepteren)
|
Er is dus een loodgieter langs geweest, onduidelijkheid bestaat nog steeds of de reparatie baat heeft gehad. Initiatief kwam van de VVE. De eigenaar van de woning en de VVE zeggen echter beide dat de opdracht gemaakt is door de andere partij; met als gevolg dat de andere partij de kosten moet dragen.
Vragen:
1) Op wiens schouders rusten in vergelijkbare gevallen de kosten? Op de eigenaar omdat het in zijn woning is? Of op de VVE omdat het de lekkage een onderdeel is van de gehele flat met meerdere belanghebbenden?
2) Maakt het in dit geval nog uit dat de VVE al eerdere kosten op zich heeft genomen, daarmee aangevende dat het ook een probleem van hen is?
3) Kan, indien aangenomen wordt dat het toch de verantwoordelijkheid van de eigenaar is, de eigenaar de meerkosten verhalen op de VVE? Er is namelijk geen offerte laten maken, noch de eigenaar de mogelijkheid geboden om met een handige vriend (helaas ik niet ) het probleem op te lossen. Indien duidelijkheid had bestaan over de verantwoordelijkheid had de eigenaar het absoluut anders aangepakt.
4) Hoe nu verder te gaan? In principe kan de rekening die op naam van de eigenaar is gezet op verzoek van de VVE, betwist worden en hoeft verder geen actie ondernomen te worden aangezien de eigenaar niks betaald heeft tot nu toe.
P.S. Om de tafel zitten met de VVE is gisteravond gedaan. De uitkomst van dit gesprek lijkt mij, na plaatsing van dit topic, niet verrassend . |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 12 feb 2008 12:13 Onderwerp: |
|
|
het eerste wat je zou moeten gaan bekijken is wat er in de splitsingsakte staat en het reglement van de VVE. waarschijnlijk staat daar exact omschreven welke kosten voor de VVE (gezamenlijk) zijn en welke voor rekening van de eigenaar. |
|
|
|
 |
GodPigeon
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 42
|
Geplaatst: di 12 feb 2008 13:04 Onderwerp: |
|
|
In het reglement en de splitsinsakte zelf staat amper informatie over welke zaken onder wiens verantwoordelijkheid vallen. Wel staat een verwijzing naar het modelreglement 1973. De bepalingen hierin die van belang zijn:
Quote: | Artikel 2
Tot de gemeenschappelijke gedeelten worden ondermeer gerekend:
a. funderingen, dragende muren en kolommen, het geraamte van het gebouw met de ondergrond, het ruwe metselwerk, alsmede de vloeren, de buitengevels, waaronder begrepen raamkozijnen, deuren, balkon-constructies, borstweringen, galerijen, terrassen en gangen, de daken, schoorstenen en ventilatiekanalen, de traphuizen en hellingbanen, alsmede het hek- en traliewerk;
b. technische installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor centrale verwarming (met uitzondering van de radiatoren en radiatorkranen in de privé gedeelten), voor luchtbehandeling, vuilafvoer, afvoer van hemelwater met de riolering, gas, water en verder de hydrofoor, de electriciteits- en telefoonleidingen, de gemeenschappelijke antenne, de bliksembeveiliging, de liften, de alarminstallatie en de systemen voor oproep en deuropeners. |
Quote: | Artikel 10
1. Iedere eigenaar of gebruiker is verplicht zijn privé gedeelte behoorlijk te onderhouden. Tot dat onderhoud behoort met name het schilder-, behang- en tegelwerk, de plafonds, de afwerklagen van vloeren en balkons, het stucwerk, het schoonhouden en ontstoppen van alle sanitair en leidingen, de reparatie en vervanging van hang- en sluitwerk aan deuren en ramen, ook aan die, welke zich in de buitengevel bevinden of de scheiding vormen tussen de gemeenschappelijke gedeelten en het privé gedeelte, de reparatie en vervanging van de privé brievenbus, de reparatie van radiatoren en radiatorkranen. |
Bovenstaande doet mij vermoeden dat de lekkage voor rekening van de VVE is. Ik lees in art. 2 dat de leidingen binnen de gemeenschappelijke ruimte horen, en dus gemeenschappelijk de verantwoordelijkheid heirvoor wordt gedragen. In art. 10 wordt verder het reparen of vervangen van de leidingen NIET genoemd. Hieruit zou je ook kunnen afleiden dat deze handelingen m.b.t. de leidingen niet voor rekening van de afzonderlijke eigenaar komen. |
|
|
|
 |
GodPigeon
|
Geplaatst: do 14 feb 2008 12:47 Onderwerp: |
|
|
Iemand hier nog een mening over?
Ik heb ondertussen ook andere Modelreglementen gelezen. In deze wordt specifiek genoemd dat leidingen die alleen gebruikt worden door individuele appartementen voor rekening komen van die eigenaar. In het Modelreglement 1973 staat deze specificatie echter niet.
Iemand ook ervaring met geschillen inzake appartementen? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 14 feb 2008 18:17 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je als hoofdregel moet aanhouden dat wat iemands eigen verantwoordelijkheid is, voor zijn rekening komt. Een dak is bv gezamenlijk, maar het is je eigen verantwoordelijkheid dat er in jouw huis geen lekkages ontstaan. Dat er 1 of meerdere benadeelden zijn doet er dan niet toe.
Maar goed, het hangt er ook maar van af hoe je het bekijkt. Een defect in de waterleiding is misschien weer wat anders dan een kapotte wasmachine.
Is inmiddels al duidelijk waardoor de lekkage is ontstaan? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: do 14 feb 2008 18:24 Onderwerp: |
|
|
Deze uitspraak is niet geheel een op een te hanteren, maar misschien heb je wat aan de uitleg van de rechter over de gehanteerde artikelen uit het modelreglement.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
GodPigeon
|
Geplaatst: vr 15 feb 2008 18:21 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Deze uitspraak is niet geheel een op een te hanteren, maar misschien heb je wat aan de uitleg van de rechter over de gehanteerde artikelen uit het modelreglement.
groet,
jacq |
Ik heb dat arrest ook gevonden. Helaas is in dat arrest een later Modelreglment van toepassing, en niet die van 1973. In de latere wordt namelijk wel expliciet aangegeven dat 'individuele' leidingen voor verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn. In mijn casus is dit echter niet zo bepaald.
Als antwoord op de vraag van Michele: duidelijk is geworden dat het niet aan de leiding van mijn vriend lag. Er is gewoon nog steeds lekkage. We moeten ons denk ik focussen op de vraag wie in dit geval de loodgieter moet betalen. Ik leidt uit de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen dat de VVE dit moet doen. Mijn vriend heeft ieder geval nooit opdracht gegeven, en nooit heet de VVE laten blijken dat zij zouden opdraaien voor de kosten (eerder andersom: een lid van de VVE heeft laten weten dat de VVE wel zou betalen). Dan is het volgens mij niet eens relevant wie in principe de verantwoordelijkheid voor de leiding draagt.
Mee eens? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 15 feb 2008 23:16 Onderwerp: |
|
|
Ja, daar kan ik wel in meegaan. Met die kanttekening dat wanneer een eigenaar nalatig is een noodzakelijke reparatie uit te voeren, de VVE dit kan laten doen en de rekening vrolijk door kan spelen. Maar da's hier verder niet aan de orde.
Klinkt meer als slechte communicatie van de VVE, erg flauw als ze nu de kosten willen delen met je vriend. Ik vermoed dan ook dat ze dit niet hard zullen kunnen maken. Om me maar eens zeer juridisch correct uit te drukken op de vrijdagavond  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|