Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 15:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Blijk van goede wil wordt niet aanvaard
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rkcfan.nl

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 0:12    Onderwerp: Blijk van goede wil wordt niet aanvaard Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn energiebedrijf heeft mijn meter ter controle meegenomen(ik zou met de meterstand hebben geknoeid, dit is nooit voor de rechter geweest, en wat de uitkomst volgens het energiebedrijf is hebben ze ook nog niet laten weten)

Maar het ophalen van de meter(uurloon, bijkomende kosten e.d.)kost me zo'n 1700 euro!!

dit is gebeurd eind november, de factuur kreeg ik op 20-12-2007.
Ik heb 1 schriftelijke herinnering gehad,op 22 januari.

Ik werd gisteren gebeld door het bedrijf, met de mededeling dat ze me komen afsluiten op15-2-2008(over 2 dagen.)
Ik wou ze een betalingsvoorstel doen,nl binnen 3 maanden(alles)betalen.

Ik heb zelfs een voorschot van 100 euro gestort, weliswaar naar een verkeerde bankrekening(wel van het bedrijf, maar niet de goede, daar is over gebeld en rechtgetrokken)maar ze hebben het toch al gehad.

Wat te doen?als ze komen afsluiten, zal dat buiten gebeuren, en kost me(met her-aansluiten) zo'n slordige 1000 euro extra!!

ze adverteren zelfs op de website met eventuele betalingsregelingen!!
kan ik dit tegenhouden?

Zou ik, als ik gebruik ga maken van een andere leverancier, gespaard blijven van het zonder stroom te zitten?het wil nl zo dat mijn huidige leverancier ook tevens mijn netwerkbeheerder is!!staat dat los van elkaar?
(als ik een ander bedrijf benader en stroom van hun geleverd krijg, via het net van mijn oude leverancier, en ze sluiten me af(buiten wil zeggen het NET afsluiten), dan kan mijn nieuwe leverancier zijn stroom niet bij mij afleveren....toch?

hopend op concreet "wat te doen"advies...

peggy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet dat je nu ineens die 1700 Euro wel wil betalen (via een betalingsregeling) als je zegt dat die kosten niet op jou verhaald zouden moeten worden aangezien je nooit geknoeid hebt met de meterstand....

Wat je nu doet: een betalingsregeling voorstellen en proberen tot een oplossing te komen met het energiebedrijf lijkt me de juiste methode. Of je een rechterlijke vordering in zou moeten stellen om bijvoorbeeld het energiebedrijf te verbieden jou af te sluiten (het gaat immers om een primaire levensbehoefte waarbij het energiebedrijf een zekere monopoliepositie heeft waardoor hij extra zorgvuldig moet zijn bij het beslissen om al dan niet af te sluiten) is dan nu de vraag. Ik weet niet hoe snel dit kan en ik vraag me af wat de kans op succes is hiervoor.

Maar voordat je dergelijke stappen onderneemt moet je wel een verhaal hebben wat klopt.
Raymonm

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je voor daadwerkelijke afsluiting over zou stappen naar een andere leverancier dan zou je in princiepe niet afgesloten mogen worden. De netwerkbeheerder dient dan wel het netwerk vrij te geven, daarover zul je ook de normale netwerkkosten moeten betalen.
Als afsluiting heeft plaatsgevonden dan word het heel lastig om een heraansluiting te realiseren (vaak moeten dan alle kosten zijn voldaan voordat je heraangesloten word)
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Raymonm schreef:
Als je voor daadwerkelijke afsluiting over zou stappen naar een andere leverancier dan zou je in princiepe niet afgesloten mogen worden.

Weet je dat, of denk je dat?

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat dat klopt, zie de Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleinverbruikers.

Hierin staat o.m.

Quote:
Artikel 3
Een vergunninghouder [=leverancier] beëindigt de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker niet in de periode van 1 oktober tot 1 april van enig jaar behoudens: (...) ingeval van fraude of misbruik door de kleinverbruiker

Zie ook de toelichting:
Quote:
... is afsluiting te allen tijde toegestaan indien er sprake is van fraude, bijvoorbeeld knoeien met de meter, of misbruik, zoals bij voorbeeld illegaal aftappen.

Maar ook:
Quote:
Ingeval de netbeheerder of vergunninghouder in zo’n geval wil afsluiten, zal hij aannemelijk moeten kunnen maken dat er sprake is van fraude of misbruik.

Helaas lijkt dat verder geen wettelijke procedure voor te zijn, hoe en aan wie hij dat dan precies moet aantonen. Dat lijkt erop alsof je er heel weinig aan kunt doen behalve een civiele procedure aanspannen tegen de netbeheerder en proberen de kosten vergoed te krijgen.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008 2:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de dte daar toch wel bepaalde ideëen over heeft. En het lijkt me niet onredelijk dat de energieleverancier eerst de uitkomst van het onderzoek zal moeten weten en meedelen.

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Ik denk dat de dte daar toch wel bepaalde ideëen over heeft.

Denk ik ook, maar ik kan het nergens vinden. (zie www.dte.nl).

Quote:
En het lijkt me niet onredelijk dat de energieleverancier eerst de uitkomst van het onderzoek zal moeten weten en meedelen.

Dat lijkt me ook zeker niet onredelijk, maar dat betekent nog niet dat je iets in handen hebt om te voorkomen dat ze je vandaag komen afsluiten. Maar wel om ze achteraf hierop aan te spreken.
Raymonm

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2008 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bonafides,

dat weet ik, (zal je PM sturen met de uitleg daarbij)

In de periode oktober tot april kan ook gewoon afgesloten worden als er vonnis gehaald word bij de rechtbank. In dat geval zal een energieleverancier willen overgaan tot afsluiting.

dit is mogelijk tenzei er dringende medische redenen zijn om niet af te sluiten, wat dan in het algmeen ook nog bevestigd moet worden door een onhafhankelijke arts.
BoeZ

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belangrijk om te weten is dat de leverancier niet kan afsluiten. Dit kan alleen de netbeheerder (dit wordt overigens anders zodra in Nederland wordt overgegaan op de slimme meter).

De leverancier kan bij een betalingsachterstand een "einde levering" bericht sturen aan de netbeheerder. Dit betekent niets anders dan dat de leverancier aan de netbeheerder meldt dat hij de levering gaat staken. De netbeheerder zal vervolgens de afnemer van dit feit op de hoogte stellen en deze afnemer een periode geven om een nieuwe leverancier bij de netbeheerder aan te melden (switch). Doet de afnemer dit dan zal er niet worden afgesloten. Doet de afnemer dit niet dan zal de netbeheerder moeten afsluiten.

Afsluiten in de winterperiode mag alleen niet als de afnemer kan aantonen dat hij is aangesloten (of een aanvraag hiertoe heeft gedaan zonder al te zijn afgewezen) bij een schuldhulptraject (WSNP-traject of schuldbemiddeling) of als afsluiten een gevaar gaat opleveren voor de gezondheid van de afnemer (moet er wel een verklaring komen van een arts die niet de behandelend arts is van de afnemer). In andere gevallen (fraude etc). kan afsluiting in de winter wel.

Meer informatie is ook te vinden op de site van Consuwijzer (www.consuwijzer.nl)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds