Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 14:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

annuleringskosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cathelijne

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 14:23    Onderwerp: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedendag,

Wij hebben een paar maanden wat besteld bij een meubelwinkel
(bedeinde). De winkel had het bedeinde niet op voorraad maar kon deze wel bestellen. Omdat we bedeinde alleen op een plaatje hadden gezien wilde wij het bedeinde niet zomaar bestellen. Dit was echter geen probleem, als we het bediende niet wilde hebben konden ze het in de winkel zetten als showmodel.
Na enkele weken heeft mij vrouw geinformeerd of het bedeinde al binnen was , dit was niet het geval maar het kon elk moment binnen komen. Dit ritueel herhaalde zich de daar opvolgende weken. Uiteindelijk heeft mijn vrouw gebeld met de mededeling dat we het bedeinde niet meer wilde hebben. Dit was geen probleem volgens de heer die ze aan de telefoon had en zou dit doorgeven. 2 weken later belt de winkel dat de goederen er zijn waarop mijn vrouw meld dat deze al geannuleerd zijn. De dame begon over annuleringskosten maar zou het met het management bespreken. Het management denk daar blijkbaar anders over en stuurt een rekening met 30% (!) annuleringskosten. Ondanks dat we duidelijk hadden afgesproken dat we het bedeinde eerst wilde zien (was geen probleem), ondanks dat er nooit over deze kosten zijn gesproken noch hebben wij iets ondertekend of hebben wij iets van algemene voorwaarden hebben gekregen dreigt men de zaak over de dragen naar een incassoburo met de daaraan verbonden kosten.
Hoe is dit nu wettelijk geregeld. Kan men, ondanks mondelingen afspraak en zonder verwittging naar ons toe nu zomaar deze kosten in rekening brengen..?

Ik hoor het graag.

gr, cathelijne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niets getekend en niets aanbetaald? Laat ze dan maar lekker blazen.

Een incassobureau heeft geen middelen om je ergens toe te dwingen.

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 20:38    Onderwerp: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je bona fides voor dit duidelijke antwoord maar is juist omdat er niets is getekend mijn woord tegen die van hun. Ik heb uiteindelijk wel besteld maar op mondelingen afgesproken voorwaarden zoals vermeld.
Ook heb ik wel eens vernomen dat een incassoburo gewoon gaat aanmannen als hij daar toe opdracht krijg (een openstaande factuur is genoeg om de opdracht aan te nemen...?)

gr, cathelijne
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 20:56    Onderwerp: Re: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

cathelijne schreef:
dank je bona fides voor dit duidelijke antwoord maar is juist omdat er niets is getekend mijn woord tegen die van hun. Ik heb uiteindelijk wel besteld maar op mondelingen afgesproken voorwaarden zoals vermeld.

Maar zij moeten het bestaan van de overeenkomst bewijzen.

Quote:
Ook heb ik wel eens vernomen dat een incassoburo gewoon gaat aanmannen als hij daar toe opdracht krijg (een openstaande factuur is genoeg om de opdracht aan te nemen...?)

Klopt, maar een aanmaning is ook maar een brief. Om echt iets te ondernemen moet het bedrijf naar de rechter. Zonder een overeenkomst op papier zal het dat wel niet doen.

Ontken dat er ooit een mondelinge overeenkomst was. Er was slechts afgesproken dat de winkel het bedeinde zou bestellen, waarna jullie geheel vrijblijvend zouden kunnen beslissen om tot aankoop over te gaan of niet. Jullie hebben jezelf dus op geen enkel moment ergens toe gebonden.

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 21:22    Onderwerp: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je bona fide. Ik was de zelfde mening toegedaan maar gelijk hebben is anders als gelijk krijgen en als men met incasso gaat dreigen wordt je toch onzeker. Staat er nog iets in het wetboek waar ik naar kan verwijzen in mijn antwoord naar de meubel zaak?

Alvast bedankt

gr, cathelijne
cathelijne

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 11:19    Onderwerp: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Mbt tot mijn laatste vraag. Staat er iets in het wetboek waar naar ik kan verwijzen. Ik hoor het graag, ik wil graag een laatste brief sturen om er vanaf te zijn. het is bijna stalk gedrag van deze meubelzaak..

gr, cathelijne
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen wettelijke bepaling die specifiek op jouw geval is toegesneden. Het gaat hier om een kwestie van bewijs.

Geeft het bedrijf toe dat jullie de afspraak hadden over eerst zien, dan kopen? Vermoedelijk niet.

Waarschijnlijk zegt het bedrijf: wij hadden een koopovereenkomst en jullie hebben de algemene voorwaarden gekregen.
Als dat waar is, dan heeft het bedrijf in principe gelijk (maar zou de rechter de 30% annuleringskosten vermoedelijk wel matigen).

Jij zegt: we hadden geen koopovereenkomst, alleen de afspraak dat we het bedeinde zouden komen bekijken als het binnen is, en dan zouden kopen als het ons bevalt.
Als dat waar is, dan zit je nergens aan vast en hoef je niets te betalen.

De rechter moet uitmaken wat hij voor waar aanneemt. Maar daarbij heb jij het voordeel dat geldt "wie stelt, die bewijst". Het bedrijf stelt een overeenkomst met jou te hebben en zal het bestaan van die overeenkomst moeten bewijzen. Als jij niets hebt getekend zal dat niet meevallen.

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 17:11    Onderwerp: annuleringskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bona Fides,

Ik voel me al een stukje beter met dit antwoord. Zit niets anders op om dan maar de gedreigde incasso af te wachten.

nogmaals bedankt

Gr, cathelijne
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds