|
Auteur |
Bericht |
Andrew
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 17:50 Onderwerp: Scriptie Onderwerp Jeugdrecht en Foren.Psych./Criminologie |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben voor mijn scriptie opzoek naar een onderwerp, welke het Jeugdrecht combineert met de Forensische Psychlogie en/of Criminologie.
Ik zelf zat een beetje te denken aan de volgende:
-Alternatieven voor de PIJ-maatregel
-PIJ-maatregel, TBS voor jeugdigen?
Heeft iemand van jullie misschien leuke/goede tips voor mij?
Ik wacht op jullie reacties!
gr.
Andrew Molenaar |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 22:12 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je eens kijken of het wenselijk is bijvorbeeld de volgorde om te draaien? Of het deel straf er maar helemaal uit te laten en het alleen maar gedwongen behandeling te noemen?
Misschien ook aardig om te kijken hoe effectief die maatregel is: hoeveel % recidiveert bijvoorbeeld? En hoe zien we die mensen dan weer terug? Met dezelfde soort delicten? Of andere?
En waarom worden tieners/jongvolwassenen en volwassenen eigenlijk ongelijk behandeld bij dezelfde delicten? (denk aan een PIJ bij inbraak). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 13 feb 2008 2:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel eens gelezen dat bij eerwraak vaak minderjarigen worden ingezet voor de finale.
Het is mischien interessant te bekijken via welke mechanismen jongeren, die in west-europa zijn opgegroeid, via de familie onder druk worden gezet om een naast familielid te elimineren. Is dat een bepaald type? (afgezien van man)
En in hoeverre in dit soort gevallen het jeugdrecht voldoet aangezien er de nodige mensen, waarvan aannemelijk is dat ze meegewerkt hebben aan het uitoefenen van druk, buiten schot blijven.
Jeugdbendes anno nu is wellicht ook interessant. Waarbij je zou kunnen gaan van "happy slapping" tot de hofstadgroep. Waarbij het mischien wel interessant is om te onderzoeken of autochtone en allochtone dadergroepen verschillen, al dan niet bij hetzelfde type misdaad.
Het verschijnsel schizofrenie zou ook interessant kunnen zijn. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd waaruit zou blijken dat immigranten een hogere kans op schizofrenie hebben. Wat betekent zo'n constatering voor de aanpak van de klootzakjes in Kanaleneiland en Slotervaart?
Dan hebben we nog dierenmishandeling. Wanneer je dat als kind doet schijnt dat wel het een en ander te zeggen.
Jongeren en hooliganism.
De rol van (falende?) ouders/opvoeders en de repercussies die die rol zou moeten hebben in het (jeugd)strafrecht.
Het effect van nog niet volledig ontwikkelde hersenen op het controleren/beheersen van emoties en daarnaar handelen. En als we dan constateren dat de hersenen van vrouwen eerder uitontwikkeld zijn dan die van mannen; moeten we dan niet een verschillende leeftijdsgrens hanteren voor mannen en vrouwen in het jeugdstrafrecht?
Enfin, als ik een keer echt zou doorbomen komt er vast nog wel meer. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|