Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat nu te regelen als je ongetrouwd een kind hebt?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 0:50    Onderwerp: Wat nu te regelen als je ongetrouwd een kind hebt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

Mijn vriendin is plotseling zwanger geworden, onverwachts maar wel gewenst en nu is onze prachtige dochter geboren.
We wonen al flink wat jaren samen en nog steeds geen samenlevingscontract afgesloten.
Ik heb het kind erkend voor de geboorte en de ouderlijke macht gaan we indienen waardoor dat voor mij ook geldt als vader.

Wat nu te doen?
Is het aan te bevelen om een samenwoningscontract te nemen of ook een testament voor onze dochter en qua voogdij, mocht een van ons iets overkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 8:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beiden. Op het moment dat één van u beiden komt te overlijden is uw dochter uw enig erfgenaam. Dit houdt in dat er niets van het vermogen van de overledene naar de langstlevende partner gaat. Mocht u een koopwoning hebben, dan zal het aandeel daarin ook naar uw dochter gaan.

Voor voogdij is het inderdaad ook van belang om een testament op te stellen.

Het samenlevingscontract zorgt ervoor dat het testament 'waterdicht' wordt gemaakt. Dit in die zin dat kinderen het testament niet kunnen opzij zetten door een beroep op hun kindsdeel te doen.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt ook gewoon trouwen, natuurlijk. Het gratis kwartiertje is een stuk voordeliger en geeft veel minder rompslomp. Toch een testament opmaken is wel verstandig.
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voogdij kun je in ieder geval niet regelen door middel van een huwelijk. Hetzelfde geldt voor de privé-clausule, een executeursbenoeming en eventueel een bewindregeling.

En trouwen geeft uiteindelijk veel meer rompslomp vanwege al hetgeen erbij komt kijken. Begin maar een met het huwelijksgoederenregime waarin je wilt trouwen. En daarnaast het feit wat er bij zou komen kijken als het huwelijk voortijdig eindigt.

Dan kies ik vooralsnog liever voor een samenlevingscontract en testamenten. Trouwen kan altijd nog....
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 feb 2008 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder de wet erop na te slaan vermoed ik dat "voogdij" bij de dood van één van de ouders al geregeld is omdat er (heel binnenkort) sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag. Als één ouder overlijdt, houdt de andere het gezag. Dit heet weliswaar geen voogdij, maar is waarschijnlijk waar Rude (ook) aan denkt.

Na de dood van beide ouders is er wel sprake van voogdij, en dat kan zoals Flash aangeeft bij testament (van de langstlevende) worden geregeld.

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie hulp!

Om het nog gecompliceerder te maken, onze relatie is niet bijster goed meer en wellicht overwegen wij onze relatie te verbreken.
In dat geval is een samenlevingscontract overbodig lijkt me en brengt kosten met zich mee.
Dan enkel een testament voor ons kind?
Of bestaat er zoiets als een ontbindingsverklaring zonder dat je officieel samenwonend bent geweest?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een testament is dan niet zo heel erg nodig, denk ik. (Laat Flash of iemand anders me vooral verbeteren.)

In ieder geval is het verstandig geweest om het gezamenlijk ouderlijk gezag al te hebben geregeld. Dat scheelt potentieel in de toekomst een hoop gedoe.

Het regelen van voogdij per testament maakt alleen iets uit als jullie beiden zouden komen te overlijden. Als jullie uit elkaar gaan wordt de kans daarop vrij klein; met zijn tweetjes neerstorten of tegen een boom rijden zal wel niet meer gebeuren. En mocht het toch gebeuren, dan komt er natuurlijk vanzelf wel een oplossing voor het overlevende kind. Als één van jullie overlijdt gaat het kind naar de overlevende partner, onafhankelijk van wat de overleden partner in een eventueel testament zou hebben bepaald.

Als jullie uit elkaar gaan willen jullie vast niet de ander tot erfgenaam maken, dus daarvoor is een testament ook niet nodig.
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij Bona Fides aan. Zorg dat je in ieder geval de erkenning en de gezagskwestie hebt geregeld. Dan is de eerste noodzaak in ieder geval ondervangen.

Mocht één van jullie beiden komen te overlijden dan is het wel vrij essentieel dat de ander een testament op laat stellen om de voogdij te regelen. Maar dit is vooralsnog niet aan de orde.
Rude

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooralsnog wil mijn vriendin, ouderlijk gezag niet mee ondertekenen.
Wat voor rechten heb ik dan nog wel eigenlijk?
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik de wet goed lees, dan kan gezamenlijk gezag inderdaad alleen als beide ouders daarmee instemmen. Je kunt dit bijv. niet aan de rechter vragen om dit te regelen. Je kunt wel aan de rechter vragen om alleen aan jou het gezag toe te kennen, maar dat zal hij alleen mogen doen als "de rechter dat in het belang van het kind wenselijk oordeelt". Tenzij er hele rare dingen aan de hand zijn met je vriendin, denk ik niet dat dat waarschijnlijk is.

Ook zonder ouderlijk gezag heb je als vader van het kind wel rechten (en plichten), namelijk op omgang met het kind (en om financieel bij te dragen in de opvoeding).[/i]
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2008 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Als ik de wet goed lees, dan kan gezamenlijk gezag inderdaad alleen als beide ouders daarmee instemmen.

Dat heb je goed gelezen, maar in de jurisprudentie is er een mogelijkheid gecreëerd om de rechter ex art. 1:253c BW te verzoeken beide ouders met het gezamenlijk gezag te belasten (ook al sluit de tekst van het artikel dat dus uit). Zie dit bericht.

Normaal gesproken kan Rude dus via de rechter gezamenlijk gezag afdwingen. Het zou voor beide partijen natuurlijk wel prettiger zijn als zijn vriendin gewoon haar medewerking zou verlenen. Dan is een rechtszaak niet nodig.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds