|
|
| Auteur |
Bericht |
Mrtn
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 11:36 Onderwerp: Ontslag op staande voet en zwangerschap |
|
|
Werkneemster wordt op staande voet ontslagen. Ze is op dat moment zwanger (waar wg overigens geen weet van heeft).
Mijn vraag is nu of je niet alleen VANWEGE zwangerschap mag worden ontslagen, maar ook TIJDENS de zwangerschap (maw mag je als je zwanger bent nooit worden ontslagen?). |
|
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 12:46 Onderwerp: |
|
|
Art. 7:670 lid 2 BW:
| Quote: | De werkgever kan de arbeidsovereenkomst met een werkneemster
niet opzeggen gedurende de zwangerschap. |
|
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 15:55 Onderwerp: |
|
|
let wel even op deze
| Quote: | Artikel 670b (BW)
1. De artikelen 670 en 670a zijn niet van toepassing bij opzegging gedurende de proeftijd of wegens dringende reden. |
|
|
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 19:30 Onderwerp: |
|
|
Zwangere werkneemsters kunnen prima ontslagen worden.
MAAR, ze kunnen niet ontslagen worden omdat ze zwanger zijn. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 19:32 Onderwerp: |
|
|
| M schreef: | Zwangere werkneemsters kunnen prima ontslagen worden.
Art. 7:670 lid 2 BW biedt meer bescherming dan alleen tegen "vanwege". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 22:57 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | M schreef: | Zwangere werkneemsters kunnen prima ontslagen worden.
Art. 7:670 lid 2 BW biedt meer bescherming dan alleen tegen "vanwege". |
Precies. Zie hierboven. Je mag (afgezien van de terecht opgemerkte uitzondering van art. 7:670b) een vrouw niet ontslaan tijdens haar zwangerschap, punt uit. De reden is dus (nogmaal, afgezien van de uitzondering) niet van belang.
Vandaar ook deze discussie... |
|
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 23:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb in de praktijk gezien (overigens niet bij mezelf) dat het wel degelijk gedaan wordt (middels CWI!!) en dat een zwangerschap daarbij geen enkel verschil maakt.
Dus alle regeltjes hier ten spijt, in de praktijk wordt het door officiële instanties wel gewoon gedaan. In hoeverre men dan moet wachten met de ontslagdatum zelf weet ik niet, maar de wet beschermt de zwangere in de praktijk echt vrijwel niet.
De officiële waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar mijn motto: vertrouw er maar niet op dat de wet je in de praktijk beschermt als je zwanger bent. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 3:45 Onderwerp: |
|
|
| M schreef: | | Ik heb in de praktijk gezien (overigens niet bij mezelf) dat het wel degelijk gedaan wordt (middels CWI!!) en dat een zwangerschap daarbij geen enkel verschil maakt. |
De CWI mag ook gewoon toestemming geven, althans ik vind in het Ontslagbesluit niets terug over zwangerschap. De met deze toestemming tijdens zwangerschap gedane opzegging is echter niet rechtsgeldig.
| Quote: | | De officiële waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar mijn motto: vertrouw er maar niet op dat de wet je in de praktijk beschermt als je zwanger bent. |
De wet beschermt je tegen niets als je niet voor je rechten opkomt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 7:50 Onderwerp: |
|
|
De betreffende persoon waar het hier om gaat, is uiteindelijk ook niet ontslagen maar dat stond volledig los van haar zwangerschap toen.
Ik ga jullie verwijzingen binnenkort nog eens goed bestuderen, want ik hoor van diverse kanten vaak toch dat je wel ontslagen mag worden tijdens zwangerschap, alleen niet vanwege je zwangerschap. Maar blijkbaar is dat toch een stuk strikter nog. |
|
|
|
|
 |
Mrtn
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 14:13 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties.
Zelf dacht ik ook dat je tijdens de zwangerschap sowieso niet mag ontslaan (uitzonderingen en feitelijke situaties daargelaten). |
|
|
|
|
 |
Maartje1
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 2
|
Geplaatst: zo 17 feb 2008 15:48 Onderwerp: |
|
|
| In het geval van een geldig ontslag op staande voet is er altijd sprake van een dringende reden. Art. 670 b zorgt er dan voor dat het opzegverbod bij zwangerschap (art. 670 lid 2) buiten toepassing kan worden gelaten. Een zwangere vrouw kan dus gewoon op staande voet worden ontslagen. |
|
|
|
|
 |
|
|