Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 18:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gemeentelijke- en waterschapslasten
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wilma1988

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 0:43    Onderwerp: gemeentelijke- en waterschapslasten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben een probleem met het waterschap. We wonen in een appartement (dus niet op kamers), dus zijn we zelf verantwoordelijk voor de waterschapslasten en gemeentelijke lasten.

Het waterschap verstuurt de rekeningen en behandelt de bezwaarschriften ook namens de gemeente. De oudste mannelijke bewoner krijgt de rekening thuisgestuurd en moet eventueel het kwijtscheldingsformulier invullen, dit werd dus gedaan door mijn oudste mannelijke huisgenoot.

Deze huisgenoot heeft de zaken echter niet goed aangepakt en heeft het formulier opgestuurd zonder enkele bewijsstukken die meegestuurd dienen te worden, het is in juni vorig jaar verstuurd naar het waterschap van Friesland, verder nooit meer wat van gehoord, en zo lang de zaak in behandeling is, heeft de zaak een schorsende werking.

Nu ontving hij onlangs post van "de Hef" in Groningen, deze instelling regelt nu de zaken van de drie noordelijke waterschappen (Friesland, Groningen, Drenthe). In de brief stond dat er binnen twee weken betaald moest worden, wel is er bezwaar mogelijk.

Nu is mijn vraag: Mag het waterschap of zijn vertegenwoordiger (de Hef dus) nog wel een rekening sturen, meer dan 6 maanden na dato, zonder dat er in de tussentijd contact is geweest met degene die ze nu een rekening sturen, dat betwijfel ik namelijk.

Of kan het zijn dat ze extra tijd "krijgen" omdat ze de rekeningen nu "uitbesteden"?

Als ik zeker weet ze fout zitten willen we er namelijk bezwaar tegen maken, het gaat om bijna 600 euro namelijk, veel geld voor studenten. Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen,

Groetjes, Wilma
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2008 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk het waterschap niet "namens de gemeente" de bezwaarschriften behandelt, maar namens zichzelf.

Wat voor soort iets is "de Hef"? Als "de Hef" namens het waterschap handelt, moet dat op basis van mandaat zijn. Ik vraag mij ten zeerste af of een bestuursorgaan aan (de werknemers van) een willekeurige organisatie mandaat kan verlenen, al vind ik in Afdeling 10.1.1 van de Awb niet expliciet terug dat dit niet kan.

(Of is "de Hef" een belastingdeurwaarder als hier door mr. crowley bedoeld?)

Quote:
Nu is mijn vraag: Mag het waterschap of zijn vertegenwoordiger (de Hef dus) nog wel een rekening sturen, meer dan 6 maanden na dato, zonder dat er in de tussentijd contact is geweest met degene die ze nu een rekening sturen, dat betwijfel ik namelijk.

Het is mij niet duidelijk wat de juridische stand van zaken nu is (is de aanslag al definitief e.d.), maar eventjes stilzitten van het waterschap houdt niet in dat de verplichting tot betaling van waterschapsbelasting vervalt.

Quote:
Als ik zeker weet ze fout zitten willen we er namelijk bezwaar tegen maken, het gaat om bijna 600 euro namelijk, veel geld voor studenten.

Alleen de uitverkorene hoeft te betalen, de anderen niet (heel sociaal Wink). Hij kan bezwaar maken op de grond van discriminatie op leeftijd en geslacht. In bezwaar zal dit kansloos zijn, maar vervolgens kun je in beroep bij de rechter en wie weet. Zie ook hier voor een geval waarin de rechtbank Maastricht het ermee eens was. Voorwaarde is wel de bezwaartermijn nog open staat, en op dat punt vrees ik het ergste.

Je eigenlijke vraag is denk ik of er nog kwijtschelding kan worden aangevraagd. Die kan ik op dit moment niet beantwoorden, omdat ik niet goed weet hoe kwijtschelding is geregeld. Misschien zoek ik dat nog op.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk het waterschap niet "namens de gemeente" de bezwaarschriften behandelt, maar namens zichzelf.

Dat lijkt mij sterk. Maar kijk eens naar de ondertekening.

Quote:

Wat voor soort iets is "de Hef"? Als "de Hef" namens het waterschap handelt, moet dat op basis van mandaat zijn. Ik vraag mij ten zeerste af of een bestuursorgaan aan (de werknemers van) een willekeurige organisatie mandaat kan verlenen, al vind ik in Afdeling 10.1.1 van de Awb niet expliciet terug dat dit niet kan.

(Of is "de Hef" een belastingdeurwaarder als hier door mr. crowley bedoeld?)

Ik weet ook dat sommige gemeenten dit soort zaken uitbesteden aan ingenieursbureaus zoals Oranjewoud. Maar het lijkt mij wel dat ze dat namens de gemeente doen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
bona fides schreef:

Dat lijkt mij sterk. Maar kijk eens naar de ondertekening.

Wat precies lijkt je sterk, wat ik zeg of wat Wilma1988 zegt?

Ik zie nu dat het gaat om "waterschapslasten en gemeentelijke lasten", dus dan begrijp ik het "ook namens de gemeente" wel.

Quote:
Ik weet ook dat sommige gemeenten dit soort zaken uitbesteden aan ingenieursbureaus zoals Oranjewoud. Maar het lijkt mij wel dat ze dat namens de gemeente doen.

Dus een bestuursorgaan kan aan een willekeurig persoon mandateren? Ik zie inderdaad geen beletsel, maar een beetje vreemd vind ik het wel.

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 15:49    Onderwerp: gemeentelijke- en waterschapslasten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, allereerst bedankt voor jullie antwoorden Very Happy .

Tussen gemeente Leeuwarden en Waterschap Friesland is afgesproken dat alle comminucatie (betalingen, kwijtscheldingen en bezwaar) door het waterschap afgehandeld worden.

In de brief van de hef stond "Per 1 september 2007 zijn de afdelingen belastingen van de waterschappen Hunze en Aa's, Noorderzijlvest en Friesland opgegaan in de nieuwe organisatie Hefpunt. Door dit samenwerkingsverband kunnen de drie waterschappen de heffingen op een effeciëntere wijze regelen. De waterschappen hebben de bevoegdheid tot heffen en innen van hun belastingen per 1 september formeel overgedragen aan hefpunt." De hef is dus geen deurwaarder zeg maar.

Dat degene die de rekening ontvangt moet betalen doen wij niet, want we moeten hier ook samen leven Smile

Het is wel zo dat het waterschap alles regelt, als zij vrijstelling geven, is dat ook namens de gemeente.

We kunnen nog wel krijtschelding aanvragen door het formulier compleet in te vullen. Maar mijn vraag is of een waterschap (of de hef) wel na 7 maanden zonder dat er op welke manier dan ook communicatie is geweest nog wel een brief mag sturen waarin betaling wordt geëist. Dus zit er geen grens aan die termijn?

Groetjes, Wilma
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds