Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afgifte strafdossier door justitie aan verhuurder
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ama

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2008 11:23    Onderwerp: Afgifte strafdossier door justitie aan verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik lees zojuist in het weekoverzicht in LJN: BC2352 het volgende stukje:

Quote:
Ymere heeft als reactie op het ter zake van de spoedeisendheid door [gedaagde] gevoerde verweer opgemerkt, dat een bodemprocedure te lang duurt, dat met het opvragen van het strafdossier enige tijd gemoeid is geweest en dat bovendien de spoedeisendheid van de vordering is gegeven met de omstandigheid dat er een lange wachtlijst is met kandidaat huurders voor de woning van [gedaagde].

Hoe is het mogelijk dat een woningcorporatie een strafdossier opvraagt? Op welke rechtsgronden gebeurd dit? Ik dacht dat de Wet op de politieregisters dit niet toeliet?

Overigens zie ik net op wetten.overheid.nl dat de Wet op de politieregisters en aanverwante regelingen per 1.1.2008 vervallen zijn. Zijn er opvolgers bekend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees:
Quote:
Bij gegevensverstrekking uit het strafdossier door het Openbaar Ministerie aan andere instanties (bijvoorbeeld reclassering) is de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) van belang. Informatieverstrekking via COMPAS (het automatiseringssysteem van het OM) vindt plaats op grond van art. 18 lid 3 Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Aanwijzing van het Openbaar Ministerie.

Misschien kan men wat meer info krijgen als de Woningcorporatie aangever/"slachtoffer" is? Ik heb de uitspraak niet bekeken, maar dit is zo even wat raadwerk.

Quote:
Overigens zie ik net op wetten.overheid.nl dat de Wet op de politieregisters en aanverwante regelingen per 1.1.2008 vervallen zijn. Zijn er opvolgers bekend?
Dat vroeg ik me laatst ook al af. Heb het nog niet kunnen vinden.
ama

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij gegevensverstrekking uit het strafdossier door het Openbaar Ministerie aan andere instanties (bijvoorbeeld reclassering) is de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) van belang. Informatieverstrekking via COMPAS (het automatiseringssysteem van het OM) vindt plaats op grond van art. 18 lid 3 Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Aanwijzing van het Openbaar Ministerie.

Artikel 10 van de WOB zegt:

Quote:

1.
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:

d.
persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.

En paragraaf 2 van de WBP begint met:

Quote:
Artikel 16

De verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging is verboden behoudens het bepaalde in deze paragraaf. Hetzelfde geldt voor strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag.

Dus de WOB gebruiken om strafrechtelijke gegevens op te vragen lijkt me niet eenvoudig

Art. 18 lid 3 van de WBP spreekt overigens uitsluitend over raciale gegevens. Dus deze wetten/regelingen kunnen het niet zijn.

Blijft mijn nieuwsgierigheid of dit uberhaupt op enige wettelijke regeling is gebaseerd. Zelfs wanneer de betrokkene toestemming verleend zou het OM/politie deze gegevens niet mogen verstrekken, dunkt me.
ama

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, op zich zou artikel 22 van de WBP een opening bieden. Maar dan nog vraag ik me af hoe de verstrekking aan derden (door politie en/of OM) is geregeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds