|
Auteur |
Bericht |
mariposa
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 13:03 Onderwerp: te late verloning |
|
|
Hallo,
Graag advies over de volgende zaak
Ik heb een werkgever die toezegd tussen 10 en 15 van iedere maand mijn loon over te maken.
Het is inmiddels 23, en ik heb nog niets ontvangen.......er is ook nog niets overgeboekt.
Nu wil ik graag een vergoeding over de dagen dat het te laat betaald is.
Hoe bereken ik dit....hoe kan ik dit mijn werkgever laten weten.
Kan ik dit zelf regelen, zodat ik een overzicht stuur oid.
Moet dit via mijn rechtsbijstand.
Gerekend vanaf de 15 is het nu 8 dagen te laat.
Heel graag uw advies.
Inmiddels heb ik een contract getekend...kan ik hier nog onderuit komen.
Het is een jaarcontract, en ik heb mijn proeftijd achter de rug. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 14:17 Onderwerp: |
|
|
even kort: zie dit topic. volgens mij kun je hier antwoord vinden! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 0:34 Onderwerp: |
|
|
V.w.b. je vraag over de opzegging: vermeldt je contract daar wat over? Je ziet vaak een zin over tussentijdse opzegging, maar soms wordt dat uitgesloten. Gewoonlijk echter niet en dan geldt de termijn in het contract. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 0:52 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | V.w.b. je vraag over de opzegging: vermeldt je contract daar wat over? Je ziet vaak een zin over tussentijdse opzegging, maar soms wordt dat uitgesloten. Gewoonlijk echter niet en dan geldt de termijn in het contract. |
Het is mij niet geheel duidelijk wat volgens jou "gewoonlijk" het geval is. Volgens mij zegt een jaarcontract gewoonlijk niets over tussentijdse opzegging.
Als de overeenkomst zwijgt over de mogelijkheid van tussentijdse opzegging, dan is tussentijdse opzegging niet mogelijk (art. 7:667 lid 3 BW).
Als de overeenkomst een opzegtermijn bevat, betekent dit nog niet dat tussentijdse opzegging mogelijk is. Zeker niet als het gaat om een opzegtermijn die is geschreven met het oog om (ook) opgenomen te worden in contracten voor onbepaalde tijd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mariposa
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 9:10 Onderwerp: |
|
|
Is het heel erg als het me niet meer allemaal duidelijk is.
Bedankt alvast aan degene die op mij vraag hebben gereageerd, bedankt voor de adviezen.
Ik heb even de topic nagelezen over de te late verloning.
Daarin krijg ik zoveel adviezen dat ik het nu ook weer niet weet.
Iedereen draagt iets anders aan......ik als leek zie nu ook door de bomen.....
In mijn contract staat niets over een opzegtermijn (het is ook een heel kort contract, staat eigenlijk niet veel in beschreven).
Het volgend contract wat hierop volgt, zou voor vast zijn.....geeft dit beter informatie?
Hoe kan ik zorgen dat ik op korte termijn geholpen wordt?
Is het verstandig naar de rechtswinkel te gaan, of rechtsbijstand in te schakelen?
Wie help mij, want ik heb tot op heden nog geen loon ontvangen......
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 12:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als de overeenkomst een opzegtermijn bevat, betekent dit nog niet dat tussentijdse opzegging mogelijk is. Zeker niet als het gaat om een opzegtermijn die is geschreven met het oog om (ook) opgenomen te worden in contracten voor onbepaalde tijd. | Die begrijp ik niet.
Quote: | Het is mij niet geheel duidelijk wat volgens jou "gewoonlijk" het geval is. Volgens mij zegt een jaarcontract gewoonlijk niets over tussentijdse opzegging. | Dan heb je zeker weinig tijdelijke contracten gehad
@ Mariposa over de rente: heb je die toezegging op papier? Is het gebruikelijk bij jouw werkgever dat het loon uiterlijk de 15e wordt betaald?
Geef dan even het bedrag dat je zou moeten krijgen, dan kunnen we je helpen rekenen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 13:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | bona fides schreef: | Als de overeenkomst een opzegtermijn bevat, betekent dit nog niet dat tussentijdse opzegging mogelijk is. Zeker niet als het gaat om een opzegtermijn die is geschreven met het oog om (ook) opgenomen te worden in contracten voor onbepaalde tijd. | Die begrijp ik niet. |
Tja, het recht om op te zeggen is wat anders dan de opzegtermijn die je in acht moeten nemen als je mag opzeggen. De wet zelf maakt ook dit onderscheid. We hebben er op het forum al eerder een discussie over gehad.
Quote: | Quote: | Het is mij niet geheel duidelijk wat volgens jou "gewoonlijk" het geval is. Volgens mij zegt een jaarcontract gewoonlijk niets over tussentijdse opzegging. | Dan heb je zeker weinig tijdelijke contracten gehad  |
Meen je echt dat een gemiddeld jaarcontract zegt dat je tussentijds mag opzeggen? Ik heb geen statistieken, maar het zou mij verbazen. Hoe dan ook, het contract van mariposa kent zo'n bepaling niet dus tussentijds opzeggen is niet mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 26 jan 2008 9:50 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Meen je echt dat een gemiddeld jaarcontract zegt dat je tussentijds mag opzeggen? Ik heb geen statistieken, maar het zou mij verbazen. | Mijn eigen tijdelijke contracten (ook die korter dan een jaar) hebben dat altijd wel vermeld en een contract dat ik onlangs bekeek gaf het ook aan. Ik was juist zeer verbaasd ooit eens van een vriendin te begrijpen dat haar contract met een soort uitzendbureau tussentijdse opzeggin onmogelijk maakte.
Het zou anders wel erg op dwangarbeid gaan lijken, toch?
Maar goed, best interessant om eens te onderzoekenhoe die verhouding ligt.
Wellicht kunnen mensen op dit forum aangegeven hoe het bij hen geregeld is? Dan krijg je al een beetje een idee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 27 jan 2008 4:01 Onderwerp: |
|
|
Tsja, bona heeft gelijk hoor. Tussentijdse opzegging is in principe niet mogelijk. Dat is anders als die mogelijkheid in het contract of CAO is opgenomen, maar dat is vaak niet het geval.
Wat nogal eens wel het geval is is dat in een CAO de verplichting is opgenomen om tijdig op te zeggen (indien het contract niet verlengd wordt). Waarmee dan wordt bedoeld dat men tijdig laat weten dat het contract niet verlengd wordt opdat werknemer tijdig om kan zien naar een andere baan.
Maar dat zijn dus wel verschillende dingen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|