|
Auteur |
Bericht |
agnestb
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 12:29 Onderwerp: wasmachine garantie |
|
|
De garantie van onze wasmachine is net verlopen (6-12-2007) en nu centrifugeert noch pompt hij meer. De garantietermijn voor onderdelen is 3 jaar, die loopt dus nog wel. Ik belde met de leverancier, die meldde dat hij 2 weken in de ziektewet zit en ik dan t.z.t weer moet bellen voor een afspraak. Ik vroeg of ik niet een andere monteur kon laten komen en alleen de onderdelen laat vergoeden door de leverancier, maar dat was niet mogelijk. Mijn gezin bestaat uit 4 kinderen, waaronder een baby, u kunt zich voorstellen dat meer dan 2 weken zonder wasmachine een grote opgave betekent. Is er een wettelijke verplichting voor leverancier om toch een andere monteur te laten komen en de onderdelen voor zijn rekening te nemen?
mvg
Agnes |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 23 jan 2008 23:30 Onderwerp: |
|
|
Is de wasmachine nog maar net iets ouder dan 1 jaar? Bij normaal gebruik gaat een wasmachine natuurlijk veel langer mee. Er lijkt mij veel voor te zeggen dat de wasmachine niet conform was bij aflevering, al is dat niet hard in de wet geregeld. (Eigenlijk zou je moeten bewijzen dat de wasmachine bij aflevering al een (nog verborgen) gebrek had. Gezien het hele snelle kapotgaan kan ik me voorstellen dat een rechter ervan uit zou gaan dat het probleem al bij aflevering bestond.)
Aangenomen dat er inderdaad sprake is van non-conformiteit, is de verkoper verplicht om de wasmachine te repareren. Is hij daar op korte termijn niet toe bereid, dan kun je de wasmachine zelf laten repareren en de verkoper op de reparatiekosten aanspreken.
Als je de wasmachine laat repareren, laat de reparateur dan opschrijven wat er precies mis was. Dat zou mogelijk later van pas kunnen komen (om aan te tonen dat het gebrek al bij aflevering aanwezig was).
Is de verkoper aangesloten bij een geschillencommissie? Dan kun je daarheen i.p.v. naar de rechter in het geval de verkoper moeilijk doet bij het betalen van jouw reparatiekosten.
Of je buiten non-conformiteit een beroep kunt doen op de garantie op onderdelen wanneer je door een ander dan de leverancier laat repareren hangt denk ik af van de precieze garantievoorwaarden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 jan 2008 0:20 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Aangenomen dat er inderdaad sprake is van non-conformiteit, is de verkoper verplicht om de wasmachine te repareren. Is hij daar op korte termijn niet toe bereid, dan kun je de wasmachine zelf laten repareren en de verkoper op de reparatiekosten aanspreken. |
Als je daartoe wilt overgaan, meld dat dan wel even vooraf bij de verkoperen bevestig dat telefoongesprek bij voorkeur nog even per brief.
Waar hij mij om gaat is dat hij dan nog in staat is zelf een oplossing te regelen. Misschien werkt hij wel eens met bepaalde mensen samen, snap je? Anders krijg je weer gedoe over die rekening en dat schiet niet zo erg op. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|