Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten als gedetineerde
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sis30

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 12:40    Onderwerp: rechten als gedetineerde Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik heb een vraagje mijn partner zit voor 15 dagen in de pi in arnhem voor het rijden onder invloed.
nu zit hij op een afdeling waar mensen zitten voor veel zwaardere misdrijven omdat er op de afdeling waar hij thuis hoort geen plek is.
na hem net gesproken te hebben na 3 dagen omdat hij geen geld heeft om een telefoonkaart te kopen ben ik er geschrokken.hij vertelde mij dat in 48 uur 3 uur uit zijn cel van 12 vierkante meter is geweest alleen koffie of thee krijgt omdat hij de rest zelf moet kopen.ik heb geld overgemaakt naar hem maar ook daar kan hij geen gebruik van maken omdat er gister middeag een lijst ingeleverd moest worden met boodschappen en hij kreeg zijn geld pas vandaag dus kan weer geen telefoonkaart kopen en geen andere levensmiddellen.
mag dit zo maar kan dit alleemaal zo zwaar gestraft worden voor zo n misdrijf als rijden onder invloed.

met vriendelijke groet sis

Laatst aangepast door sis30 op wo 23 jan 2008 18:56, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden.
Je man heeft een advocaat toegewezen gekregen. Ik raad je aan met hem of haar te bellen en het probleem voor te leggen. Je man mag ten alle tijden zelf zijn advocaat bellen. Als ik me niet vergis is dat voor rekening van de gevangenis.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is hij niet door een alcoholcontrole gekomen, of heeft hij een ongeluk veroorzaakt?

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met toestemming van sis 30 plaats ik 3 privéberichten:

sis 30 schreef
Quote:
Hoi,
bedankt voor je reactie maar voor zover ik weet heeft hij geen advocaat
zijn straf is ook maar 15 dagen.

JetKroket schreef
Quote:
Er is toch een proces geweest?
Vind je het erg als je deze reactie in de topic plaatst? Dan kunnen anderen, beter thuis in de materie dan ik, zich ook over het probleem buigen.

sis30 schreef
Quote:
Ja dat er geweest en toen heeft hij een taak straf gekregen maar door omstandigheden oa gezondheid heeft hij deze niet volledig afgemaakt.
We hebben toen bezwaar ingedient naa bericht van de rechtbank dat de straf was omgezet in 15 dagen hechtenis maar dat beoep is geen opschorsing van de straf dus hij zit nu vast maar hij moet 5 feb voorkomen.
Nee is geen probleem hoor zet er maar bij.

JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is dus een proces geweest. Heeft hij zich toen niet laten bijstaan door een advocaat? Zo nee, nooit meer doen. Zo’n man of vrouw heb je echt nodig. Ook op 5 februari.

Het probleem is dat ik niet weet tot hoever de diensten van een advocaat gaan.
Had je partner wel een advocaat of heeft hij een advocaat voor de zitting van 5 februari, dan vraag ik me af of de problemen thans in detentie tot zijn/haar taak gerekend kunnen worden.
Juridische toppers, help.

Laatst aangepast door JetKroket op wo 16 jan 2008 23:16, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is heel lastig en vervelend, maar het is gewoon een kwestie van pech hebben, omdat de regels nu eenmaal zo zijn in het regime waar hij nu verblijft. De vervangende hechtenis wordt in beginsel ten uitvoer gelegd in een HvB en daar heb je nog minder vrijheid dan in een P.I. Ik denk dat hij niet echt in aanmerking komt voor de arbeid (hoewel hij daar wel recht op zou hebben als ik de wet zo lees), dus tja, dan zit je echt veel op je cel. De uren daar buiten zijn maar heel beperkt. Zie voor meer info artikel 47-49 Penitentiaire Beginselenwet.

Het beklagrecht wordt geregeld in artikel 60 e.v. van die wet.

Dat van de boodschappen is gelukkig volgende week opgelost.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Het is heel lastig en vervelend, maar het is gewoon een kwestie van pech hebben, omdat de regels nu eenmaal zo zijn in het regime waar hij nu verblijft.

Ik heb geen verstand van penitentiair recht maar dit lijkt me wel kort door de bocht. Als het klopt dat hij letterlijk alleen maar koffie en thee krijgt en dat dat dus nu dus in totaal ca. een week zal duren omdat hij geen geld had om eten te kopen, dan lijkt me dat toch dat dat gewoon niet moet kunnen.
sis 30, kun je niet naar een bureau voor rechtshulp gaan, of in elk geval de advocaat bellen die je man ooit had en vragen of hier iets aan te doen is (nog afgezien van de vraag of hij/zij dat dan kan doen, maar dan weet je in elk geval in hoeverre je man recht heeft op iets beters).
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij krijgt gewoon eten en drinken, alleen niet de extra's, omdat je die nu eenmaal zelf moet kopen. Dus als je trek in wat hebt kun je weinig anders doen dan wachten tot de volgende maaltijdronde.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2008 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hij krijgt gewoon eten en drinken, alleen niet de extra's, omdat je die nu eenmaal zelf moet kopen. Dus als je trek in wat hebt kun je weinig anders doen dan wachten tot de volgende maaltijdronde.

Oh. Ok. In het bericht van sis 30 staat alleen koffie en thee maar dat klopt dus niet? Nee, klinkt ook wel logisch dat je in de gevangenis wel gewoon eten krijgt ja.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je beste mensen. Mijn nachtrust zal beter zijn. Eh?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie zaten nog in "brood en spinnen" te denken ofzo? Mr. Green
Nee, de basis krijg je gewoon. Voor all extra dingen (bijv. ook t.v.) moet je betalen.
quinty

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoe lang zit hij nu in hechtenis??

want je kunt best de betreffende officier een briefje sturen en alle persoonlijke omstandigheden uitleggen (met bewijsstukken uiteraard). Hij kan dan beslissen om de vervangende hechtenis op te heffen...

anders moet er op 5 febr idd opnieuw over de taakstraf gepraat worden. De taakstraf zal uiteraard gewoon uitgevoerd moeten worden, zoveel is duidelijk, kom je niet onderuit! Er zal een nieuwe datum bepaald worden waarop hij de taakstraf alsnog zal moeten uitvoeren....that's it...of je daar nu een advocaat voor nodig hebt (kost alleen maar extra geld Wink, tenzij je voor een toevoeging in aanmerking komt. Hangt van je inkomen af....
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hechtenis is hier toch de vervanging van de niet uitgevoerde taakstraf?
sis30

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2008 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De hechtenis is hier toch de vervanging van de niet uitgevoerde taakstraf?

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en het advies.
Vrijdag komt hij weer vrij en dan zullen we 5 februari zeker ons verhaal doen in de rechtbank.
Nogmaal super bedankt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds