|
Auteur |
Bericht |
Master1
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 19:11 Onderwerp: Bevoegdheden BOA of portier |
|
|
Hallo,
Ik hoop dat u even de tijd wilt nemen om mij in deze kwestie te helpen:
Ik vraag mij af hoe beveiliging bij een discotheek geregeld is. Is er een bepaalde procedurelijst die doorlopen moet worden voordat iemand echt aangehouden is? Kan een BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) ingezet worden bij een discotheek? Mag deze fouilleren, boeien met Tie-Wraps (trekstrips) tot bloedens toe, verdere politie inschakelen en een valse naam opgeven?
Deze kwestie werd mij onlangs voorgelegd. Een discotheek bezoeker werd gefouilleerd. De man stelde zich voor als een BOA, gaf later een valse naam op en gebruikte geen handboeien maar Tie wraps om een gewillig persoon mee te boeien. Ook werd het rijbewijs ingehouden, wat volgens mij ook niet legitiem is.
Op welke punten moet gelet worden, wil je een aanklacht in dienen?
Met vriendelijke groet,
Marcel |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:11 Onderwerp: |
|
|
Misschien heb je hier iets aan. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 20:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het om een bevoegd handelende BOA ging.
Fouilleren van een discotheekbezoeker kan normaal gesproken alleen met toestemming van die bezoeker. Wel mag de discotheek de bezoeker verwijderen of de toegang ontzeggen indien hij zich niet wenst te laten fouilleren (misschien is er nog een waarschuwingsbordje nodig of iets dergelijks, maar laten we aannemen dat daar aan wordt voldaan).
Hardhandig boeien van een persoon die gewoon meewerkt en in een situatie waarin eigenlijk niets aan de hand is, mag eigenlijk ook de politie niet omdat het niet proportioneel zou zijn. Maar ja, op 1 januari is er meestal wel iets aan de hand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 20:35 Onderwerp: |
|
|
Je hoeft zelf niet eens alle punten heel duidelijk te hebben om een aanklacht in te dienen (ik denk dat je bedoelt: aangifte bij de politie).
Beschrijf wat er gebeurde, dan plakken zij er wel een labeltje op.
Voor het overige: dé BOA en dé bevoegheid bestaat niet. Voor wat nadere informatie kun je bijvoorbeeld hier kijken.
Bevoegheid wordt altijd verleend met een bepaald doel. Het lijkt me dat het functioneren als portier bij een discotheek daar niet snel onder zal vallen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|