|
|
| Auteur |
Bericht |
Manuela1970
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 12:56 Onderwerp: Thuiswerkovereenkomst |
|
|
Vanaf september 1998 heb ik een thuiswerkovereenkomst, voor een bureau waarvoor ik de jaren ervoor in vaste dienst was. Ik ben thuistypiste en word per blz. uitbetaald. Vanaf het moment dat ik hiervoor werd aangenomen is mij bekend dat het werk ooit ophoudt, maar wanneer was nog niet bekend. Ik heb een thuiswerkovereenkomst getekend.
Er worden maandelijks premies/belastingen ingehouden, en op het loonstrookje staat de datum van in diensttreding. Ook heb ik gedurende mijn zwangerschappen doorbetaald gekregen, dmv een zwangerschapsuitkering, destijds (7 jaar terug) via het GAK.
Nu gaat in juli het thuiswerken dan ook echt ophouden. Volgens het bedrijf zonder enig recht op verdere uitkering, omdat ik naar zeggen niet in vaste dienst ben. Ik krijg een tegenstrijdig gevoel. Ben geen freelancer, krijgt slechts uitbetaald per getypte pagina, en betaal verder ook belastingen, en draag premies af. Als ik ziek ben, krijg ik na 3 wachtdagen een recht op uitkering.
Kan de werkgever inderdaad mijn thuiswerkovereenkomst beeindigen, zonder dat ik aanspraak kan maken op uitkering? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 14:49 Onderwerp: |
|
|
Alles lijkt erop te wijzen dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Je bent dus gewoon in vaste dienst. De werkgever zal op de gebruikelijke manier een ontslagvergunning moeten aanvragen of door de kantonrechter de overeenkomst laten ontbinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Manuela1970
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 15:04 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag,
Hartelijk bedankt alvast voor de reactie. Zoiets vermoede ik al een klein beetje. Ik ben heel benieuwd naar de afloop, volgende week horen we wat ze voor ons in petto hebben. |
|
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 16:58 Onderwerp: |
|
|
| al een schrijven ontvangen waarin de werkgever aangeeft dat de arbeidsrelatie (net als bona fides denk ik dat er daadwerkelijk sprake is van een arbeidsovereenkomst, ook als het om 1 opdrachtgever zou gaan wordt deze nl. als werkgever aangemerkt) per 1 juli a.s. stopt? zo ja, gelijk een advocaat inschakelen en aangeven dat je hiermee niet akkoord kan gaan aangezien er geen ontslagvergunning aangevraagd is of de overeenkomst door de kantonrechter ontbonden is. |
|
|
|
|
 |
Manuela1970
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 17:09 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is dat het werk steeds minder wordt, tot er helemaal geen werk meer is, dus de inkomsten worden steeds lager, en een exacte datum wordt hierdoor uitgesteld.
Ik denk allereerst gezien jullie reacties dat ik maar vlug een rechtsbijstandsverzekering moet gaan afsluiten....! Bedankt voor jullie reacties alvast! |
|
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 17:23 Onderwerp: |
|
|
| Manuela1970 schreef: |
Ik denk allereerst gezien jullie reacties dat ik maar vlug een rechtsbijstandsverzekering moet gaan afsluiten....! |
dat helpt hoogstwaarschijnlijk niet aangezien de meeste rechtsbijstandverzekeringen een wachttijd hanteren. wellicht kan iemand van het RF je helpen, ook is het mogelijk gefinancierde rechtshulp in te schakelen (dit is afhankelijk van je totale inkomen). |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 21:35 Onderwerp: |
|
|
Manuela heeft nog even de tijd  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Manuela1970
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 21:41 Onderwerp: |
|
|
Allemaal heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties, ik vind ze heel erg nuttig. Fijn dat het ook zo snel allemaal is geplaatst. Ik kan hier zeker mee verder, en dat van die wachttijd, tja, dat wist ik niet, maar het is natuurlijk wel heel voor de hand liggend.
Bedankt! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 10 jan 2008 21:57 Onderwerp: |
|
|
Dat je werkgever nu ook al minder werk heeft komt in principe voor zijn rekening. Hij moet je betalen waar je op basis van de arbeidsovereenkomst recht op hebt. Als dat niet op papier staat, zal de omvang van de te verrichten arbeid moeten worden vastgesteld aan de hand van de omvang van het in het verleden verrichte werk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Manuela1970
|
Geplaatst: vr 11 jan 2008 10:18 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik denk daar daar een beetje de problematiek in zit.
Ik krijg langzamerhand steeds minder aanbod van werk, tot het aanbod helemaal ophoudt. Dan blijf ik nog wel in dienst, maar ik word per blad betaald, dus als er geen blad meer is, is er ook geen geld. Als je een vast salaris in de maand ontvangt, denk ik dat het een ander verhaal is. |
|
|
|
|
 |
|
|