Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Handtekening of Digitale Handtekening
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arne de Boer schreef:
(Ja, de 8 scholen zijn allen openbaar)

Dat wijst op publiekrecht. Dan heb je op zich niet veel te maken met overeenkomsten, want dat is privaatrecht.

Volgens mij gaat het bij jou om de interne administratie. De vraag is of de opgeslagen stukken, mocht dat ooit nodig zijn, kunnen dienen als bewijs van alle veranderde uren. Een conflict tussen leerkracht en instellingsbestuur zou worden behandeld door de bestuursrechter, lijkt mij. In ieder geval voor zover die leerkracht als ambtenaar is aangesteld. In het bestuursrecht geldt een vrij bewijsrecht. (Dus dwingende bewijskracht voor onderhandse aktes e.d. is niet van toepassing, of hooguit analoog.)

Quote:
Maar als rechtshandeling is faxen van overeenkomsten bewaren dus rechtsgeldig.

Het bewaren van een overeenkomst is geen rechtshandeling.

Een rechtshandeling is een handeling die erop is gericht partijen juridisch ergens aan te binden. Het maken van de afspraak dat een leraar op een bepaald uur les geeft, kan een rechtshandeling zijn. Zoiets kun je mondeling al rechtsgeldig afspreken.

Los van die rechtsgeldigheid is het de vraag hoe je later kunt bewijzen dat die afspraak is gemaakt. Dat kun je op allerlei manieren doen, bijv. op papier zetten, laten ondertekenen en goed bewaren.

Ik begijp dat dit allemaal abstract en lastig is. Ik zou je aanraden om deze kwestie aan een jurist over te dragen.

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voor meer dan alleen onze administratie. Er is namenlijk eens per jaar een onaangekondigde controle.

Quote:
Ik zou je aanraden om deze kwestie aan een jurist over te dragen.

Dat ga ik ook zeker doen, voor je het weet is er weer een uitzondering en de details moeten sowiso nog besproken worden. Ik wou alleen zeker weten dat er op zijn minst een draagvlak was en het niet per definitie al onmogelijk was voor aktes van benoeming.

Heren, ik dank jullie beide! Ik zat hier al tijden op vast en nu is de oplossing een stuk dichterbij Very Happy

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arne de Boer schreef:
Het is voor meer dan alleen onze administratie. Er is namenlijk eens per jaar een onaangekondigde controle.

Aha, een belangrijk punt. Welke instantie voert die controle uit? Aan de hand van welke regelgeving wordt gecontroleerd?

De constatering dat iets "rechtsgeldig" is in een bepaalde context, impliceert niet dat datzelfde iets ook die controle zal doorstaan.

Quote:
Heren, ik dank jullie beide! Ik zat hier al tijden op vast en nu is de oplossing een stuk dichterbij Very Happy

Zolang de relevante regelgeving onbekend blijft, zal een echte oplossing niet gevonden kunnen worden.

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet in hoeverre dit iets zegt, maar onze accountant die de controle uitvoert is: http://www.pwc.com/

Maar het kan dus mogelijk zijn dat het wettelijk is toegestaan om de aktes van benoeming als fax te bewaren of zelfs compleet digitaal, maar...dat het niet is toegestaan voor deze specifieke situatie? Confused

Telkens als ik denk dat we er zijn, komt er iets nieuws dat gecheckt moet worden Razz

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat bedoel je dan met "het is wettelijk toegestaan"?

Zo'n losse uitspraak is veel te vaag om er een betekenis aan te kunnen geven.

Het kan betekenen dat het niet strafbaar is om die gegevens te bewaren.
Het kan betekenen dat het niet verboden is. (Het bewaren/verwerken van persoonsgegevens is niet altijd toegestaan.)
Het kan betekenen dat je met deze manier van bewaren voldoet aan een bepaalde wettelijke verplichting. (Maar misschien weer niet aan een andere wettelijke verplichting waar je werkgever ook aan moet voldoen.)

Als dit te lastig is, dan mis je de vereiste basiskennis. Draag gewoon je taak over aan iemand met enige juridische kennis.

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 21:08    Onderwerp: Is onderwijs een overheidstaak ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik reageer even vanuit een gevoel.
Als onderwijs een overheidstaak is, dan zou ik maar even naar afdeling 2.3 Algeneme wet bestuursrecht kijken.
Daarnaast is het dan ook van belang om de Archiefwet er eens op na te slaan.

Ik weet, dat is geen antwoord en het maakt het niet makkelijker.
Maar nu heb ik binnen vijf minuten wel een reactie Laughing

Don.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds