Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 12:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overlast buurman door reclamebord (lichtbak)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cbr2008

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 12:10    Onderwerp: Overlast buurman door reclamebord (lichtbak) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

ik zit met een klein probleem.

ons "studentenhuis" is gevestigd naast een bedrijfje (wel vrijstaande woningen).
dit bedrijfje is jonger dan ons huis en het staat in een woonwijk.
het studentenhuis is qua bewoners erg rustig. 1x in de 3 maanden is er een samenkomst (bv pokeren) die rustig verloopt.
we zijn allemaal qua leeftijd en afstuderen dus geen beestende varkens.

het bedrijfje van de buurman is een trimsalon voor honden en een auto export bedrijf. dit bedrijf veroorzaakte al eens overlast door snachts auto's op te laden naast ons huis waardoor je wakker schrikt van kabaal (gemiddeld 1x per week).

een tijd geleden kwamen we, 3 vrienden, terug uit de stad. voor op straat ff staan wachten op eentje die langzaam was. de buurman was wakker geworden door "lawaai" van ons en heeft dus een vriend met zijn zoon in elkaar gemept. toen ik er later tussen kwam wouden ze mij op hun beurt aanvallen waarna ik mezelf verdedigde en ze beiden KO sloeg.

politie bij geweest en wij hebben een aanklacht wegens mishandeling ingedient waarna de politie de boel verprutste door ze een kleine 2 weken bedenktijd te geven om een unaniem verhaal te verzinnen tegen ons.

de tip van de politie: "als er wat is kom dan naar ons toe en probeer niks zelf"

dat dus als voorgeschiedenis.

3 weken terug plaatst de buurman een reclame lichtbak voor zijn bedrijf in de voortuin aan de straatkant.
de bak meet 1 meter bij 1.75 en is gevult met zeer felle tl buizen.
het effect is dat het licht de woonkamer inschijnt en de slaapkamers van ons. de sterkte van het licht is zo dat de gordijnen als het ware oplichten en het lijkt of er continu een auto met groot licht op ons huis gericht is.
de lichtbak gaat uit als de buurman gaat slapen (hij heeft er dus ook "last" van) helaas is dit om middernacht en aangezien wij vaak eerder slapen lig je dus wakker van het licht.

eerst naar de politie voor overlast. een agent zei van afstand dat hij geen tijd had. op aandringen zou de wijkagent worden ingelicht.
tevens gemeente enschede milieu toezicht benaderd.
er is geen vergunning aangevraagd ben ik achter gekomen.
weer politie gebeld die niks liet horen, later terug gebeld dat ik zelf maar naar de buurman moest gaan.
gezien het feit dat de buurman al eerder gewelddadigheden heeft begaan (ook tegen familielid zo ben ik te weten gekomen) hebben we daar geen zin in.

de gemeente weer opgebeld met de vraag of iemand zo een overlast gevend reclame bord in de tuin mocht plaatsen.
kennelijk mocht dat en moest ik maar afwachten of er een vergunningaanvraag kwam zodat ik bezwaar kon maken.
tot die tijd konden ze niks doen Confused

kortom:

buurman geeft visuele overlast met een reclamebord zonder vergunning.
politie en gemeente kunnen of willen niks doen.

als ik met een gigantische audio installatie ga knallen na 22.00 dan staat de politie na een klacht toch ook bij mij voor de deur al dan niet met boete?

hoe kan het dat dit wel kan en hoe kan ik hier iets aan doen!
de tentamens komen eraan en heb dus goede slaap op tijd nodig.

BVD

ps de apv van enschede:
http://cms.enschede.nl/ariadne/loader.php/nl/sites/appls/regelgeving/regelgevingen/00042/00003/file.pdf
(beetje onduidelijk over de reclame?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 12:23    Onderwerp: Re: Overlast buurman door reclamebord (lichtbak) Reageer met quote Naar onder Naar boven

cbr2008 schreef:
de gemeente weer opgebeld met de vraag of iemand zo een overlast gevend reclame bord in de tuin mocht plaatsen.
kennelijk mocht dat en moest ik maar afwachten of er een vergunningaanvraag kwam zodat ik bezwaar kon maken.
tot die tijd konden ze niks doen Confused

Dit is een ietwat paradoxaal antwoord van de gemeente. Als het nu mag, dan mag het zonder vergunning en hoef je dus niet een vergunningsaanvraag af te wachten. Als het wel vergunningsplichtig is, is er sprake van een illegale situatie nu er geen aanvraag is ingediend en dus geen zicht op legalisatie bestaat. Je kunt de gemeente dwingen om een besluit te nemen door een schriftelijk verzoek te doen tot handhaving. Op het besluit wat de gemeente dan moet nemen kun je bezwaar en beroep instellen. Hier zitten termijnen aan gebonden. Nu dit een formele aangelegenheid is zullen ze zo'n verzoek denk ik serieuzer nemen dan een telefoontje en het probleem hopelijk aanpakken. Dit is het bestuursrechtelijk traject.

Strafrechtelijk (politie) kun je misschien ook nog wel wat maar dat laat ik even aan andere forummers over. Ik zou sowieso het verzoek tot handhaving cc-en naar desbetreffende officier van justitie.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals CIA al aangeft: gewoon een verzoek tot handhaving doen. Hoofdregel daarbij is, dat het bestuur van die handhavingsbevoegdheid gebruik moet maken.

Wat vind je trouwens onduidelijk aan die bepaling over reclame/borden (4.7.2)? Buurman heeft er op grond van de maten en de verlichting een vergunning voor nodig en die kan geweigerd worden in het belang van de beperking of voorkoming van overlast voor gebruikers van in de nabijheid geleden onroerende zaak.
cbr2008

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt alvast.

tot wie moet ik mij richten aangaande verzoek van handhaving?
ik heb gesproken met iemand van milieu toezicht maar die zei dat hij niks kon doen Confused

en tot welke officier van justitie moet ik me tevens richten?

Aangezien dit dan een bestuurlijk traject word kan het dan niet zo zijn dat er een hele lange periode overheen gaat voordat er actie word ondernomen?

is het tevens niet zo dat de politie de APV moet handhaven, zeker wanneer er overlast is?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. tot B & W van je gemeente. Dit i.v.m. 125 Gemeentewet alsmede in verband met het gegeven dat zij volgens de APV bevoegd zijn een vergunning te verstrekken.
cbr2008

BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb net ff een korte mail getikt aan de gemeente met het verzoek van contactgegevens van B&W en een korte uitleg waarom.

zal jullie op de hoogte houden van het verloop.
als dit niet werkt dan ga ik met een bouwlamp bij de burgermeester in de voortuin zitten, kijken of ze dan net zo laks zijn.... Wink
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon schriftelijk een verzoek om handhaving naar B&W. Schriftelijk is essentieel.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds