Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 19:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Buitengewoon opsporingsambtenaar openbaart persoonlijke...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Griet Parkiet

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 19:04    Onderwerp: Buitengewoon opsporingsambtenaar openbaart persoonlijke... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik studeer dit jaar af in Ondernemingsrecht aan de RuG. Nu kreeg ik onlangs een juridische vraag van een vriend (Hierna: H.) van me waarmee ik hem helaas niet kan helpen, omdat ik daar geen voldoende kennis over beschik.

Het gaat om de volgende casus:
H. mag graag vissen en hij neemt ze ook altijd mee. Nu is dat bij veel mensen een doorn in het oog. Al gauw komt een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) hem controleren. H. heeft teveel vis in zijn bezit en geconstateerd is dat zijn nog vis leeft. Hij wordt verbaliseert op grond van art. 36 lid 1 Gezondheids- en welzijnswet voor dieren.

Nog dezelfde dag verschijnt er een bericht op het internet waarin te lezen valt dat H. is verbaliseert en binnenkort een dagvaarding ontvangt. Dit bericht wordt in de wereld gebracht door een voorzitter van een visfederatie (een vereniging, dus privaatrechtelijk). Een week later ontvangt H. een brief van zijn eigen visvereniging dat hij geroyeerd wordt als lid (ook privaatrechtelijk).

Ik heb dus twee vragen:
1. Kan H. naast strafrechtelijk ook privaatrechtelijk gestraft worden (hij wordt nu al privaatrechtelijk veroordeeld terwijl de strafrechtelijke procedure nog moet plaats vinden).
2. Mag de BOA zijn persoonlijke gegevens doorspelen aan derden? Is dit niet onrechtmatig?

Ik ben helaas niet zo thuis in het strafrecht. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 19:11    Onderwerp: Re: Buitengewoon opsporingsambtenaar openbaart persoonlijke. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
1. Kan H. naast strafrechtelijk ook privaatrechtelijk gestraft worden (hij wordt nu al privaatrechtelijk veroordeeld terwijl de strafrechtelijke procedure nog moet plaats vinden).
2. Mag de BOA zijn persoonlijke gegevens doorspelen aan derden? Is dit niet onrechtmatig?

Ad 1: Ja, d.w.z. als je lid bent van een vereniging dan kan die je royeren volgens de regels van die vereniging. Of dat in dit geval (nog voor strafrechtelijke veroordeling) op zijn plaats is, hangt dus van de statuten en reglementen van de vereniging af.

Ad 2. Nee, dat lijkt mij in principe niet (maar heb dit niet nagezocht). Staat vast dat dit gebeurd is? Of was er bijvoorbeeld een getuige bij de verbalisering die deze informatie heeft doorgespeeld?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 19:55    Onderwerp: Re: Buitengewoon opsporingsambtenaar openbaart persoonlijke... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:

Ja, dat kan, hoewel dat wel wat voorbarig is, zolang er geen veroordeling is.
Quote:

Nee, dat mag zeker niet.
Bekijk de homepage
Griet Parkiet

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp best dat een vereniging iemand kan royeren, maar dat kan toch niet op basis van onwaarheden? Maar dit is meer een civiele kwestie, dus dit laat ik verder rusten.

Om verder te gaan met de strafrechtelijke kant van het verhaal: is er een wettelijke grondslag dat opsporingsambtenaren de persoonlijke gevens van verbaliseerde personen niet aan derden mogen doorspelen? Of is het een ongeschreven recht?
cogito-ergo-sum

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 8 EVRM?

1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
Ik begrijp best dat een vereniging iemand kan royeren, maar dat kan toch niet op basis van onwaarheden? Maar dit is meer een civiele kwestie, dus dit laat ik verder rusten.

Ontzetting uit het lidmaatschap kan in de gevallen genoemd in art. 2:35 lid 3 BW. De geroyeerde persoon kan hiertegen in beroep (art. 2:35 lid 4 BW). In het uiterste geval kan hij naar de burgerlijke rechter, naar ik aanneem.

Ten aanzien van je tweede vraag: de vraag moet zijn of er een wettelijke grondslag is om die gegevens wél door te spelen.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is overigens wel zeker dat de BOA de informatie aan de visvereniging heeft doorgegeven?
Griet Parkiet

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

H. heeft zich middels zijn rijbewijs gelegitimeerd. Naar zijn zeggen was er niemand in een straal van minstens 20 meter aanwezig. Het is dus onmogelijk dat iemand anders zijn gegevens heeft kunnen zien of kunnen noteren. Het staat dus vast dat de BOA of de officier van justitie zijn informatie heeft doorgegeven aan de vereniging(en).

Nog op dezelfde dag dat het proces-verbaal was uitgeschreven was op een forum van www.totalfishing.nl het volgende te lezen:
Quote:
Rallyvisser bekeurd
Vandaag is in Enkhuizen een “sportvisser” uit de provincie Groningen betrapt op rallyvissen. Bij Sportvisserij Nederland kwam een melding binnen over rallyvissen en onmiddellijk is het kantoor van de POS geïnformeerd. De POS heeft één van haar BOA’s gebeld die direct op onderzoek is uitgegaan. De Groninger werd aan de Oosterhaven aangetroffen met 66 voorns in een tas waarvan er nog 17 in leven waren. De BOA heeft een proces voor dierenmishandeling uitgeschreven. Hiervoor zal de man een dagvaarding krijgen.

De BOA’s van de POS hebben dit jaar bij controles al meer dan 200 processen verbaal uitgeschreven.

De BOA's van de POS? Een vereniging kan toch geen BOA's in dienst hebben? Of ben ik nu gek aan het worden?

Ik heb vervolgens op dit bericht gereageerd:
Quote:
Het stukje tekst erg sensationeel. Want wanneer ben je nu een rally-visser? Is dat iemand die een paar vissen meeneemt en toevallig uit Groningen komt?

Daarnaast komt de verbaliseerde persoon niet eens uit de provincie Groningen. De POS is hier schuldig aan stemmingmakerij. Waarschijnlijk doen ze dit om hun eigen leden een plezier te doen in de trant van "wij doen iets t.b.v. de visstand en andere overtredingen". Misschien dat de POS op deze manier denkt een paar niet-betalende leden over de streep te trekken.

Vervolgens reageert de secretaris van de vereniging als volgt:
Quote:
Je hebt nog gelijk ook. Bij bestudering van de kaart blijkt dat het dorpje een paar kilometer over de grens met Drenthe ligt. Excuus aan alle goedwillende Groningers. Je bent overigens goed op de hoogte. Ben jij toevallig die andere rallyvisser die er vandoor ging?

De moraal van dit verhaal is dat in federatie NoordWest Nederland, en bijna alle andere federaties, het rallyvissen niet is toegestaan. Dat staat in de vergunning, ook die van HVZ uit Zaandam. En degene die meent het wel te moeten doen loopt de kans op een proces verbaal voor dierenmishandeling. Zo’n pv wordt niet met een schikking afgedaan maar de verbaliseerde krijgt een dagvaarding.

Het is niet de bedoeling om hier weer een discussie op te starten over voor en tegen van rallyvissen. Die is hier enkele maanden geleden al uitgebreid gevoerd. De POS wil hier duidelijk maken dat het melden dat er rallyvissers actief zijn wel degelijk zinvol is.

Naar mijn mening riekt het hier gewoon naar willekeur en is H. hier het slachtoffer van geworden. Voor de goede orde: H. neemt zijn vis mee om vervolgens zelf op te eten. Hij is dus geen rallyvisser (iemand die aan wedstrijden deel neemt en de vis meeneemt ter bevestiging van de vangst).

Wat mij vooral stoort is dus het feit dat anderen dan een opsporingsambtenaar nu over zijn privégegevens beschikt. Ik vind dit zaakje van alle kanten stinken.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is uit het bericht niet herleidbaar om wie het gaat, dus kun je ook niet zeggen dat/of de BOA privégegevens heeft verstrekt. Het is wel (heel) gebruikelijk voor de politie e.d. om (pers)berichten openbaar te maken waarin staat "een man uit Groningen is vandaag aangehouden" e.d. Daar is weinig mis mee. Volgens dit bericht (dat denk ik om hetzelfde gaat) is de bron van het bericht inderdaad de politie. Heel normaal.
Griet Parkiet

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft ook een brief van de vereniging ontvangen op zijn woonadres. Zijn adres is dus wel degelijk bekend. Daarnaast heeft de politie hier niets mee te maken. Het betreft hier een bijzondere opsporingsambtenaar en geen gewone opsporingsambtenaar (dus een agent).

De bron is dus niet de politie. Daarnaast brengt de politie ook niet enkele luttele uren na een aanhouding een persbericht uit over lichte overtredingen.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
Hij heeft ook een brief van de vereniging ontvangen op zijn woonadres. Zijn adres is dus wel degelijk bekend. Daarnaast heeft de politie hier niets mee te maken. Het betreft hier een bijzondere opsporingsambtenaar en geen gewone opsporingsambtenaar (dus een agent).

Ik citeer alleen het bericht op die site, waarin staat als bron: politie. Verder is het heel normaal zoals het in het bericht staat, ook als de bron een BOA is. Dat hij een brief van de vereniging heeft gekregen betekent inderdaad dat zijn adres bekend is gemaakt, inderdaad een goede vraag hoe men daaraan gekomen is, maar uit het bericht blijkt natuurlijk wel dat er door een getuige 'aangifte' is gedaan. Dus misschien kan die de bron zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:
Ik heb vervolgens op dit bericht gereageerd:

Is het niet mogelijk dat de vereniging door jouw reactie achter de identiteit van de bekeurde visser is gekomen?

(Hmmm, leeftijd en woonplaats kan natuurlijk ook een aanwijzing zijn geweest.)

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:

Ik citeer alleen het bericht op die site, waarin staat als bron: politie. Verder is het heel normaal zoals het in het bericht staat, ook als de bron een BOA is. Dat hij een brief van de vereniging heeft gekregen betekent inderdaad dat zijn adres bekend is gemaakt, inderdaad een goede vraag hoe men daaraan gekomen is, maar uit het bericht blijkt natuurlijk wel dat er door een getuige 'aangifte' is gedaan. Dus misschien kan die de bron zijn?

Lijkt me erg sterk dat een getuige, die waarschijnlijk op ongeveer 150 kilometer afstand van Paterswolde woont, zijn naam en woonplaats kent. Sterker nog: onmogelijk.

bona fides schreef:

Is het niet mogelijk dat de vereniging door jouw reactie achter de identiteit van de bekeurde visser is gekomen?

(Hmmm, leeftijd en woonplaats kan natuurlijk ook een aanwijzing zijn geweest.)

Uit mijn reactie valt erg weinig op te maken. Ik beweer alleen dat de verbaliseerde persoon niet uit Groningen komt. De persoon met wie ik hier communiceer is zeker geen geografisch wonder. Dat hij (op dezelfde dag dat het proces verbaal is geschreven!) precies weet dat hij in een dorp in Drenthe woont vind ik erg knap. We kunnen nu wel gaan gissen, maar we hebben hier niet te maken met Sherlock Holmes. Als een derde binnen een tijdsbestek van 4 uur een bericht plaats op het internet en dan precies weet waar de verbaliseerde persoon woont, dan heeft hij gewoon zijn privegegevens ontvangen van de boa. Ook al weet hij zijn achternaam en zijn leeftijd, dan nog is het onmogelijk om achter zijn adres te komen (bijna iedereen in dit dorp heeft dezelfde achternaam en is familie van elkaar Wink)

Komen we terug bij de hoofdvraag: is dit onrechtmatig? Zo ja, op grond waarvan?
arizona

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Griet Parkiet schreef:

Ja, in beginsel wel, zie eerdere berichten. Je moet het alleen wel kunnen bewijzen en tot nu toe heb je alleen "circumstantial evidence" aan kunnen dragen (hoe overtuigend ook). Daarom vragen we even door denk ik.
Overigens zie ik op deze site ook deze relevante informatie over de Vispas (de vroegere visvergunning/sportvisakte), nl. de algemene voorwaarden:

Quote:
Men is verplicht de VISpas en bijbehorende Lijst(en) van Viswateren direct ter inzage af te geven aan bevoegde controleurs van de hengelsportvereniging, federatie en/of Sportvisserij Nederland, de politie of andere wettelijk bevoegde opsporingsambtenaren. Aanwijzingen van hen dienen onmiddellijk te worden opgevolgd. Bij geconstateerde overtreding is de controleur bevoegd de VISpas en de Lijst(en) van Viswateren in te nemen. De controleur is vervolgens verplicht deze documenten onverwijld bij de secretaris van de vereniging of bij de federatie in te leveren, onder opgave van reden van inname.

Zou dit misschien gebeurd kunnen zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, je schreef die reactie dus ook onder pseudoniem.

Quote:

Mijn eerste reactie was ook: dat spreekt voor zich. Maar nu heb ik toch wel wat twijfels. Is het niet zo dat het in Nederland de pers is die spreekt van "Klaas V."? Buitenlandse media die verslag doen van Nederlandse strafzaken publiceren normaal gesproken gewoon de volledige naam. Dus ik durf nu even niet uit te sluiten dat de politie op verzoek toch de hele naam verstrekt en mag verstrekken.

Verder is er nog de Wet Openbaarheid van Bestuur, maar ik weet niet in hoeverre die voor deze zaak relevant kan zijn.

edit: de theorie van arizona klinkt alleszins plausibel.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds