|
Auteur |
Bericht |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 12:26 Onderwerp: Wet OM afdoening |
|
|
Ik las in mijn studieboek dat deze wet zeer waarschijnlijk eind 2007 in werking zou treden, hetgeen echter niet is geschied.
Ik ben benieuwd, kan deze wet eigenlijk als een verwelkoming worden beschouwd?
 |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 03 jan 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het precieze van deze wet (ook) niet, maar zoals ik het heb begrepen krijg je een soort Wet Mulder-effect bij overtredingen en sommige misdrijven.
Het OM legt een straf op en ga je daartegen niet tijdig in beroep (bij de rechter) is deze definitief.
Ik vind dat niet wenselijk, omdat strafoplegging -in mijn ogen- exclusief in handen van de rechter hoort te zijn. Maar dat principe strikt handhaven is misschien niet meer te doen? Het principe wordt bovendien ook niet meer strikt gehandhaafd bv. gelet op de Wet Mulder.
Ik begrijp de noodzaak van een dergelijke afdoeningswet wel -ik neem aan dat men o.m. de overbelaste rechterlijke macht in gedachte had bij het opstellen van deze wet- maar ik vind het ook een vergaand plan, vooral in het kader van rechtsbescherming.
Zelfs al het transactievoorstel-systeem vind ik discutabel, aangezien hiermee al een groot deel van de werkzaamheden van politie en justitie aan het rechterlijke oog onttrokken worden. Veel mensen betalen zo'n voorstel om van het gezeur af te zijn, uit angst voor de rechter en de hogere strafeis ter zitting, of omdat ze een (te) laag vertrouwen in de rechterlijke macht hebben. En tussen al deze "betalers" zit -daar ben ik zeker van- een behoorlijk aantal zaken welke voor de rechter tot vrijspraak hadden geleid (denk alleen maar eens aan de berg onterechte ID-bekeuringen van de afgelopen jaren!). De afdoeningswet OM maakt -zoals ik het begrijp- dat mensen ook nog eens actie moeten ondernemen om een rechterlijk oordeel te verkrijgen, en ik vrees dat die drempel voor velen te hoog is.
Dus ik ben er geen voorstander van, zie veel meer in investeringen in de (omvang van de) rechterlijke macht i.p.v. het verschuiven van de macht richting OM. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 2:32 Onderwerp: |
|
|
Lucas:
Quote: | Ik weet het precieze van deze wet (ook) niet, maar zoals ik het heb begrepen krijg je een soort Wet Mulder-effect bij overtredingen en sommige misdrijven. |
Het OM krijgt een zelfstandige bevoegdheid om straffen op te leggen bij overtredingen en misdrijven, voor zover de eventuele sanctie gevangenisstraf, niet meer bedraagt dan 6 jaar. Van de op te leggen sanctie zijn vrijheidsbenemende straffen uitgesloten. Wel mogelijk is een geldboete, onttrekking aan het verkeer, een schadevergoedingsmaatregel, een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 6 maanden of het opleggen van maximaal 180 uren taakstraf. Voorts kan het OM aanwijzingen verbinden aan de strafbeschikking. Denk zoal aan een straat- of contactverbod, maar meer bijzonder vind ik dan dat het hier mede kan betreffen, deelname aan een afkickprogramma.
Quote: | Het OM legt een straf op en ga je daartegen niet tijdig in beroep (bij de rechter) is deze definitief. |
Dat klopt. Is de verdachte het niet eens met de opgelegde strafbeschikking dan kan de verdachte binnen 14 dagen verzet aantekenen. Indien een geldboete of schadevergoedingsmaatregel meer bedraagt dan 2000 euro, wordt deze pas opgelegd als de verdachte is gehoord. Ik vind deze grens van 2000 euro die gesteld is in verband met de plicht om de verdachte te horen niet misselijk. Maar wanneer het om een taakstraf, een ontzegging van de rijbevoegdheid en/of een aanwijzing gaat waarbij een actieve opstelling van de verdachte is vereist, zal deze slechts kunnen worden opgelegd nadat de verdachte is gehoord en zich bereid heeft verklaard te willen meewerken.
Quote: | Ik vind dat niet wenselijk, omdat strafoplegging -in mijn ogen- exclusief in handen van de rechter hoort te zijn. Maar dat principe strikt handhaven is misschien niet meer te doen? Het principe wordt bovendien ook niet meer strikt gehandhaafd bv. gelet op de Wet Mulder. Ik begrijp de noodzaak van een dergelijke afdoeningswet wel -ik neem aan dat men o.m. de overbelaste rechterlijke macht in gedachte had bij het opstellen van deze wet- maar ik vind het ook een vergaand plan, vooral in het kader van rechtsbescherming. |
Het is inderdaad, zo las ik, in ieder geval een middel om tegemoet te komen aan de schaarse rechterlijke capaciteit. Volgens het kabinet is het in dat licht verantwoord om de exclusieve bevoegdheid van de rechter te doorbreken, voor zover het gaat om de lichtere strafbare feiten.
Quote: | Zelfs al het transactievoorstel-systeem vind ik discutabel, aangezien hiermee al een groot deel van de werkzaamheden van politie en justitie aan het rechterlijke oog onttrokken worden. |
Daar ben ik het grondig mee eens.
Quote: | Dus ik ben er geen voorstander van, zie veel meer in investeringen in de (omvang van de) rechterlijke macht i.p.v. het verschuiven van de macht richting OM. |
In deze visie lijkt de waarborgfunctie van het strafrecht centraal te worden gesteld. Daar ben ik het zeker niet mee oneens, maar tegelijkertijd spelen er andere belangen en de vraag rijst of daaraan wel afdoende tegemoet wordt gekomen. Dan doel ik op het financiële aspect en of daarmee, door middel van expansie van de huidige procesrechtelijke structuur –waarin de zoeven aangestipte essentiële waarborgen liggen besloten-, evenwel een adequaat optredende overheid in het kader van strafrechtelijk optreden, kan worden verwerkelijkt.
Mijn voorkeur gaat desalniettemin (eveneens) vooralsnog uit naar, gelet op deze belangen, intensivering van de politierechtelijke procedure, voor wat betreft lichtere strafbare feiten, in plaats van e.e.a. onder de wet OM afdoening te plaatsen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 9:21 Onderwerp: |
|
|
Tja, voor afdoening zal bij het OM toch ook meer capaciteit gerealiseerd moeten worden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 17:29 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Tja, voor afdoening zal bij het OM toch ook meer capaciteit gerealiseerd moeten worden? |
Dat is ook zo, het is wat speculatief, maar ik denk wel dat inderdaad een actieve houding van de verdachte -hetgeen bij de wet OM afdoening voorop wordt gesteld-, ingeval deze het oneens is met de opglegde strafbeschikking en in verzet wenst te gaan bij de rechter, financieel gezien interessant kan zijn, omdat ik het waarschijnlijk acht dat verzet in een niet gering aantal gevallen niet zal worden aangetekend en er in die gevallen derhalve een vereenvoudigde procedure wordt gehanteerd. |
|
|
|
 |
ama
|
Geplaatst: ma 28 jan 2008 12:32 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 257a
1. De officier van justitie kan, indien hij vaststelt dat een overtreding is
begaan dan wel een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving
gevangenisstraf is gesteld van niet meer dan zes jaar, een strafbeschikking
uitvaardigen. |
Brr. Wat een enge wet. Hoezo "wettig en overtuigend bewezen". |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 28 jan 2008 17:20 Onderwerp: |
|
|
Had de updates in deze draad helemaal gemist. Abraxes, nog bedankt voor de heldere uiteenzetting.
En een "enge" wet, daar kan ik mij wel in vinden. Maar wanneer treedt dit puik stukje wetgeving nu in werking? |
|
|
|
 |
ama
|
Geplaatst: ma 28 jan 2008 18:21 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Maar wanneer treedt dit puik stukje wetgeving nu in werking? |
Op 1 februari, heb ik begrepen*...
* Bron: geenstijl, niet de meest betrouwbare site. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
|
|
|
 |
Streber
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: zo 03 feb 2008 17:12 Onderwerp: |
|
|
Bij het OM in Utrecht waren al een viertal vacatures voor juridische medewerkers voor de wet OM afdoening... |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 17:45 Onderwerp: |
|
|
Voor de mensen die het nog niet hebben ontdekt. De Wet OM-afdoening is al wel opgenomen in de wettenbundels (kluwer 2007-2008) gelijk achter het wetboek van strafvordering, doch nog niet in werking getreden.
Mijns inziens is het een slimme zet, aangezien het initiatief verschoven wordt van het OM naar de burgers. Voorheen kon een burger gewoon zijn boete niet betalen, en afwachten tot hij/zij een dagvaarding kreeg. Nu met de wet OM-afdoening kan de burger niet meer stil blijven zitten, aangezien hij/zij 14 dagen de tijd heeft om verzet aan te tekenen bij de rechtbank om onherroepelijkheid te voorkomen. Als de burger dus niets doet binnen 14 dagen, en weigert daarna nog steeds te betalen, kan het OM gewoon tot beslag over gaan. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 19:52 Onderwerp: |
|
|
Ik vind 2 weken nogal kort. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 0:08 Onderwerp: |
|
|
Die termijn geldt ook bij gewone strafzaken, dus daar zal men wel bij willen hebben aansluiten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 0:10 Onderwerp: |
|
|
En je hoeft geen gemotiveerd bezwaar- of beroepschrift in te dienen, neem ik aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|