|
|
| Auteur |
Bericht |
xrikus
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 17:54 Onderwerp: ontslag, wat nu? |
|
|
Mijn vriendin was werkzaam in de horeca voor minimaal 4 uur per week, ze had hierbij een contract voor 6 maanden zonder proeftijd (zou lopen tot eind maart 2008).
Nu zijn er vorige week 6 mensen (parttimers) ontslagen omdat de omzet van de afgelopen maanden was tegengevallen.
Nu heeft mijn vriendin wel aangegeven dat ze een contract heeft voor nog 3 maanden, hierbij werd haar verteld dat dit niet geldig was omdat ze nooit het ondertekende contract heeft teruggegeven. Mijn vriendin heeft nu thuis 2, door het bedrijf ondertekende contracten liggen, hiervan had ze er 1 moeten teruggeven met ook haar handtekening, dat heeft ze nooit gedaan. Aangezien contract wel door het bedrijf is getekend is dit toch gewoon geldig?
Maar aangezien ze dus voor nog 3 maanden een contact heeft lijkt het me dat haar oude werkgever met een vergoeding moet komen om dat contract af te kopen.
Mijn vragen zijn:
- Kan een werkgever een werknemer met een contract voor bepaalde tijd van 1 op andere dag ontslaan zonder doorbetaling van loon?
- Is een contract alleen geldig wanneer deze ook met handtekening aan werkgever is teruggegeven, of is dit voor verantwoording van werkgever zelf?
- Wat is redelijk om te eisen?
- Moet het ontslag schriftelijk worden gedaan? Nu is dit alleen mondeling gebeurd.
Overigens wordt er in het contract niet gesproken over een opzegtermijn, wel is de Horeca-CAO van toepassing. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 18:25 Onderwerp: |
|
|
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Zonder aanvaarding geen overeenkomst. Door het contract te ondertekenen en terug te sturen, aanvaard je het in het contract neergelegde aanbod.
Een aanvaarding is in beginsel echter vormvrij. Het kan ook mondeling gebeuren of zelfs stilzwijgend, bijvoorbeeld door op te komen dagen op het werk. Dat lijkt hier te zijn gebeurd, dus het contract lijkt mij geldig.
Verder is er een wettelijk vermoeden dat iemand die tegen beloning gedurende drie opeenvolgende maanden wekelijks dan wel gedurende ten minste 20 uur per maand arbeid verricht, deze arbeid krachtens een arbeidsovereenkomst verricht (art. 7:610a BW). Aan de voorwaarden voor dit vermoeden wordt voldaan. Er wordt dus vermoed dat het werk krachtens een arbeidsovereenkomst wordt verricht. Hiermee is nog niet gezegd dat het om de door de werkgever ondertekende arbeidsovereenkomst gaat, maar voor de werkgever is het alleen maar gunstig als dat wel zo is. Anders zou je vriendin namelijk een overeenkomst voor onbepaalde tijd hebben i.p.v. een overeenkomst voor slechts 6 maanden.
De werkgever zou er daarom m.i. verstandig aan doen om zich op het standpunt te stellen dat het contract rechtsgeldig is en je vriendin nog 3 maanden in dienst houden. Anders zou je vriendin het standpunt kunnen verdedigen dat er een arbeidsovk voor onbepaalde tijd is, wat het voor de werkgever alleen maar kostbaarder zou maken om haar te ontslaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 20:22 Onderwerp: |
|
|
Dat het argument van het rechtsvermoeden van een vaste arbeidsovk zal opgaan betwijfel ik, maar ik ben met Bona Fides eens dat er wel degelijk een overeenkomst tot stand is gekomen.
Ikken de Horeca-CAO niet, maar wat je vriendin in elk geval onmiddellijk moet doen is per aangetekend brief protesteren tegen dit ontslag, zeggen dat ze zich beschikbaar houdt voor arbeid (ik zou er zelf gewoon zelfs naartoe gaan om aan het werk te gaan) en voor het geval zij niet mag komen werken de oorzaak van het niet kunnen werken voor rekening van de werkgever komt en zij daarom wel loon vordert. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 20:28 Onderwerp: |
|
|
| tikSimone schreef: | | Dat het argument van het rechtsvermoeden van een vaste arbeidsovk zal opgaan betwijfel ik |
Ik denk ook dat eerder zal gelden wat in het "half ondertekende" contract staat. Maar stel dat dat contract er helemaal niet zou zijn, maar aan de voorwaarden van art. 7:610a BW wel zou zijn voldaan. Waarom zou dan niet een arbeidsovk voor onbepaalde tijd vermoed worden? Als er niets is bepaald over de duur van de arbeidsovereenkomst, dan kom ik op een "onbepaalde" duur . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 21:39 Onderwerp: Re: ontslag, wat nu? |
|
|
| xrikus schreef: |
Mijn vragen zijn:
- Kan een werkgever een werknemer met een contract voor bepaalde tijd van 1 op andere dag ontslaan zonder doorbetaling van loon?
|
Nee dit kan alleen bij het einde van een tijdelijke arbeidsovereenkomst of ontslag op staande voet.
| Quote: |
- Is een contract alleen geldig wanneer deze ook met handtekening aan werkgever is teruggegeven, of is dit voor verantwoording van werkgever zelf? |
Wat geldt is wat partijen hebben afgesproken, arbeidsovereenkomst hoeft niet schriftelijk en ook niet ondertekend(behalve bv. een proeftijdbeding). In dit geval geldt gewoon het niet-ondertekende contract. Je vriendin heeft dit naar mijn mening geaccepteerd nu ze geen bezwaar tegen bepalingen daarin heeft gemaakt en wel aan het werk is gegaan.
- Wat is redelijk om te eisen? |
Doorbetaling van loon tot het einde van de arbeidsovereenkomst.
- Moet het ontslag schriftelijk worden gedaan? Nu is dit alleen mondeling gebeurd. |
De opzegging kan pas plaatsvinden als de CWI toestemming heeft gegeven. De opzegging hoeft voorzover ik weet niet schriftelijk.
Overigens wordt er in het contract niet gesproken over een opzegtermijn, wel is de Horeca-CAO van toepassing. |
De werkgever kan opzeggen tegen de termijn die eventueel in de CAO vermeld staat voor arbeidsovereenkomsten met bepaalde tijd, maar moet daar wel eerst een ontslagvergunning van het CWI voor hebben. Staat geen opzegtermijn vermeld dan kan uberhaupt niet tussentijds worden opgezegd.
Al met al kan de werkgever dus een ontslagvergunning aanvragen of naar de kantonrechter gaan voor ontbinding maar gezien de looptijd lijkt me dat niet reeel.
Nog even over die 4 uur per week. Indien je vriendin meer uren heeft gewerkt gemiddeld de afgelopen 3 maanden geldt in principe dat gemiddelde als de uren waar ze recht op heeft om voor uitbetaald te worden. |
|
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 4:55 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | tikSimone schreef: | | Dat het argument van het rechtsvermoeden van een vaste arbeidsovk zal opgaan betwijfel ik |
Ik denk ook dat eerder zal gelden wat in het "half ondertekende" contract staat. Maar stel dat dat contract er helemaal niet zou zijn, maar aan de voorwaarden van art. 7:610a BW wel zou zijn voldaan. Waarom zou dan niet een arbeidsovk voor onbepaalde tijd vermoed worden? Als er niets is bepaald over de duur van de arbeidsovereenkomst, dan kom ik op een "onbepaalde" duur . |
@bona Fides, is jouw standpunt inhoudende dat het vermoeden impliceert dat er een overeenkomst van onbepaalde tijd wordt beoogd, nog actueel? En geldt dat ook voor jou, Tiksimone? Wellicht is het geval dat ik voor ogen heb eenvoudiger, daar er helemaal geen schriftelijk contract is opgesteld en ook, is er niet gesproken over een contract van bepaalde tijd. Mijn verwachting is dat er dan eerst wordt vermoed, te maken te hebben met een contract van onbepaalde tijd. Klopt dat? (grr ik ben benaderd door een kennis, maar ben nog niet thuis in de materie). |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 9:19 Onderwerp: |
|
|
In jouw geval lijkt me wél sprake van het vermoeden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Mits aan de "instapcriteria" van 7:610a BW voldaan wordt, natuurlijk. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 12:29 Onderwerp: |
|
|
@abraxes: mijn redenering hier was geloof ik in de eerste plaats dat het contract wel geldig is. Als tweede (alternatieve) verdedingslijn kun je dan achter art. 7:610a BW gaan liggen. Aan de criteria daarvan wordt voldaan. Vraag is dan wat de vermoede overeenkomst zou inhouden. Denkbaar is het half-ondertekende contract, dan kom je erop uit dat het contract toch geldig is. Als je ook dat niet volgt, dan kom je uit op een vermoede arbeidsovk die alleen wordt bepaald door wat er feitelijk is uitgevoerd en is betaald, en die zal dan voor een onbepaalde tijd zijn. Voor de werkgever is dat laatste het meest onaantrekkelijk, dus doet hij er goed aan om de redenering te volgen die het halfgetekende contract als rechtsgeldig ziet.
Dus zonder naar de rechter te stappen zou ik verwachten dat een redelijk denkende werkgever ermee akkoord gaat dat het contract gewoon rechtsgeldig is. Het enige alternatief dat ik zie, al is dat misschien wat ver gezocht, is dat er een contract voor onbepaalde tijd is. Het zou niet rationeel zijn om dat gevecht, dat hij alleen kan verliezen, aan te gaan.
In jouw geval wijst het vermoeden kennelijk op het bestaan van een arbeidsovk, en behoudens tegenaanwijzingen lijkt mij dat om een contract voor onbepaalde tijd te gaan. Al kun je je afvragen wat geldt als het in dat bedrijf of die bedrijfstak standaard is om met een jaarcontract te beginnen. Dan impliceert de gewoonte wellicht een vermoeden van een jaarcontract. Misschien is hier wat over te vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 17:39 Onderwerp: |
|
|
| Bedankt. Ik zal beide mogelijkheden openhouden, wanneer ik de casus verder behandel, dit omdat ik toch niet helemaal zeker ben. Ik denk dat de vraag wel van belang is voor behadeling van het ontslag en de vaststelling van de schadevordering. Graag kom ik hierop terug, wanneer ik de benodigde informatie heb ontvangen, en daarmee een hopelijk degelijke oplossing voor de casus heb kunnen formuleren. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 20:05 Onderwerp: |
|
|
Een contract voor onbepaalde tijd is m.i. echt niet aan de orde.
Het opsturen van het contract door de werkgever is een aanbod. Het aan het werk gaan van de werknemer is de aanvaarding van dat aanbod. Daarmee is de overeenkomst tot stand gekomen.
Het enige wat de werknemer kan doen om hier onder uit te komen is stellen dat er nooit een contract is ontvangen. |
|
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 20:40 Onderwerp: |
|
|
Hahaha, u zit er helemaal naast. Dit omdat het een ander onderwerp betreft dat het door TS aangevoerde. (wat wellicht nog erger is) |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 20:43 Onderwerp: |
|
|
| mcvg schreef: | | Een contract voor onbepaalde tijd is m.i. echt niet aan de orde. |
Er lopen nu wel een beetje twee casus door elkaar. De oorspronkelijke en die van abraxes. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|