|
Auteur |
Bericht |
remie
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 jan 2008 17:15 Onderwerp: Recht op alimentatie v man die getrouwd is met andere vrouw? |
|
|
Momenteel ben ik zwanger van mijn vriend die in een vechtscheiding verwikkeld is. Hij heeft al twee kinderen en wil dit kind niet houden. Ik ben echter nog niet zeker van mijn besluit. Als ik dit kind toch op de wereld zet, kan ik dan van hem alimentatie bekomen? Ook al heeft hij dit kind verwekt terwijl hij nog met een andere vrouw getrouwd is? En hoe gebeurt dit dan? Via de rechtbank, DNA onderzoek, ... ? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: za 05 jan 2008 19:15 Onderwerp: |
|
|
zodra vast staat dat het zijn kind is, moet hij alimentatie betalen.
ik weet dat er een vaststelling vaderschap procedure is bij de rechtbank. gaat via dna. maar je kunt het beste even een advocaat raadplegen die thuis is in familierecht (www.hetjl.nl, 0900-8020) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 05 jan 2008 22:03 Onderwerp: |
|
|
Wat hij ook doet, hij moet betalen en (in Nederland) wel op grond van 1:394 BW, maar ik weet niet hoe dat in België geregeld is. Gelukkig hebben wij ook een Belgische rechtenstudent op dit forum, dus kijk later nog even of hij gepost heeft. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Johny the Ripper
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 12:25 Onderwerp: |
|
|
Hoi Remie,
Dit is een hartverscheurende keuze die je moet maken Dus denk er goed over na en neem geen overhaaste beslissingen…
Ik ga je uitleggen hoe het Belgische recht in elkaar zit… Er zijn drie wijzen van vaststelling van het vaderschap:
de vaderschapsregel
de erkenning door de vader
de gerechtelijke erkenning
Ze worden top-down toegepast.
#1 De vaderschapsregel: Bij een huwelijk wordt de mannelijke partner verondersteld de vader te zijn. Voor zover ik begrijp ben je momenteel niet getrouwd, dus deze regel vindt geen toepassing.
#2 De erkenning door de vader: spreekt voor zich denk ik en dit is een zeer simpele procedure. (gewoon naar de ambtenaar van de burgelijke stand gaan)
#3 De gerechtelijke procedure: Dit pad mag je alleen bewandelen als de voorgaande regels geen toepassing vinden. Maar dat lijkt in jouw geval wel zo te zijn. In deze procedure wordt het gerecht inderdaad ingeschakeld. Je zal moeten bewijzen dat die bepaalde man de vader is van jouw kind. Dat kan op een aantal manieren:
bezit van staat
alle wettelijke bewijsmiddelen
vermoeden van vaderschap
bezit van staat
een heel ouderwets criterium (hey, je woont in België). Kort gezegd: de vader gedraagd zich naar de buitenwereld als de vader van het kind.
alle wettelijke bewijsmiddelen
De eed wordt hier niet toegelaten, dus het is niet zo simpel als gewoon voor de rechtbank te zweren dat die man de vader is.
Het belangrijkste hierbij is eigenlijk het DNA onderzoek. En belangrijk hierbij is bovendien dat dit onderzoek niet geweigerd kan worden (Cass. 17 dec. 1998). Het DNA materiaal wordt in de regel verzameld door met een spateltje wat slijm te schrapen aan de binnenkant van de wang. Daar worden dan allerlei testen op gedaan waardoor kan blijken dat die persoon werkelijk de vader is.
vermoedens van vaderschap
wegens geslachtsgemeenschap met de moeder. Kan wel betwist worden door twijfel aan te tonen, maw dat je met andere mannen naar bed geweest bent in dezelfde periode. Kan dus een smerig spelletje worden…
Ik zou je aanraden de vader te overtuigen je kind te erkennen… Als je echt niet op hem kan inpraten kan je de gerechtelijke procedure starten en bij voorkeur een DNA test aanvragen.
De vader is steeds verplicht tot onderhoud van zijn kinderen. De lasten worden verdeeld door oa rekening te houden met de financiële posities van beide partijen, dus niet zomaar 50/50.
Veel sterkte… _________________ De omnis Belgæ bravissimi … erant.
Res inter alios acta aliis neque prodesse neque nocere potest. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 12:32 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
remie
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 jan 2008 22:50 Onderwerp: |
|
|
Hallo J the R
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, daar ben ik al een heel eind mee!
Wat me wel een belletje doet rinkelen is het volgende: je spreekt van Belgisch recht omdat ik Belgische ben. Wel, hij is momenteel in het bezit van een Belgisch paspoort omdat hij getrouwd is met een Belgische, van oorsprong is hij Amerikaan. Hij vertelde me dat hij na de scheiding zijn Belgische nationaliteit weer kan verliezen. Indien zo, heeft dit gevolgen voor het vaderschap en alimentatie. Bijvoorbeeld, is de Belgische wet hierop niet van toepassing als hij weer "Amerikaan" wordt?
Het is een soepje, I know!!
Alvast merci
Remie |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 9:40 Onderwerp: |
|
|
Voor de toepasselijkheid van het recht gaat er volgens mij om waar jullie wonen; niet wie welke nationaliteit heeft. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Johny the Ripper
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 07 jan 2008 18:55 Onderwerp: |
|
|
Hm, dat bemoeilijkt de zaak inderdaad wel wat… Nu ik ben eerlijk gezegd niet 100% zeker van het volgende antwoord, maar volgens mij heeft tikSimone gelijk.
Ik weet dat het hele familierecht van "openbare orde" is. Dat wil zeggen dat je er niet kan van afwijken, ook al heb je een andere nationaliteit en is het in jouw recht anders geregeld. Dat komt omdat de Belgische wetgever deze regels van een zodanig essentieel belang vond. In ieder geval, dat is de regel die geldt als hij in België blijft wonen. Als hij terug verhuist naar de VS weet ik niet zo zeker wat er gebeurt (België heeft immers geen rechtsmacht in de VS…) _________________ De omnis Belgæ bravissimi … erant.
Res inter alios acta aliis neque prodesse neque nocere potest. |
|
|
|
 |
|