Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 2:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhuurder wil huur voor bepaalde tijd eerder opzeggen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bowman

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2008 22:51    Onderwerp: Verhuurder wil huur voor bepaalde tijd eerder opzeggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo juristen,

Ik zit met een probleem, ik heb al even gezocht op het forum, maar heb geen gelijke problemen kunnen vinden.

Ik heb een huurcontract voor bepaalde tijd (half jaar). Het appartement wat ik huur stond ondertussen te koop, de reden dat ik het kon huren was dat de koper het nog niet verkocht kreeg. (ik had ook nog het idee het zelf te kopen in het begin, maar we konden het niet eens worden over de prijs)

Nu heeft de verhuurder het appartement wel verkocht en blijkt die koper er een maand voor het einde van het huurcontract in te willen. De verhuurder beroept zich er op dat hij een opzegtermijn heeft van 2 maanden volgens het contract.

Nu staat het deel over deze opzegtermijn vrij onduidelijk in het contract, omdat ik hier duidelijkheid over wilde hebben (voordat ik het contract tekende) had ik de verhuurder via mail gevraagd hoe dit zat, als antwoord kreeg ik:

Quote:

Jij blijft gewoonweg een half jaar huurder.
De periode wordt alleen korter als we, jij en ik, samen tot een akkoord komen tot eerdere beëindiging.
Ik bedoel, mocht een geïnteresseerde koper het appartement voor 15 april per se in willen trekken.

Eigenlijk had ik dit natuurlijk in het contract moeten laten opnemen, maar ik had toen al zo veel heen een weer gemaild er over dat ik dacht dat het wel ok zou zijn nu dit zwart op wit stond (tja... ik wist toen noch niet wat voor zeer onplezierig figuur mijn huurbaas was). Nu zegt de verhuurder dat hij bij dat bovenstaande stukje niet zo had bedoeld en alleen directe beeindiging bedoelde (terwijl het stukje toch maar op 1 manier kan worden opgevat volgens mij)

In de tussentijd heb ik een ander appartement gekocht, waarvan de overdracht en het einde van de huurperiode mooi 2 weken zouden overlappen. Wanneer de verhuurder mij er nu een maand eerder uit wil hebben zit ik dus met een behoorlijk probleem (waar vind je woonruimte voor 2 weken?)

Wat ik graat zou willen weten is of een huurcontract voor bepaalde tijd zomaar eenzijdig eerder te beëindigen is door de verhuurder, en of hetgeen ik hierboven citeerde juridisch gezien nog enige invloed heeft?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2008 23:23    Onderwerp: Re: Verhuurder wil huur voor bepaalde tijd eerder opzeggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies hetzelfde probleem zul je hier wel niet kunnen vinden, maar er zijn veel onderwerpen op dit forum waaruit duidelijk blijkt dat een huurovereenkomst niet zomaar door de huurder kan worden opgezegd.

Ten eerste geldt dat een huurovk voor bepaalde tijd niet voortijdig kan worden opgezegd (art. 7:271 lid 1 BW). Naar alle waarschijnlijkheid is hiermee al voldoende gezegd.

Ten tweede doet een opzegging door de verhuurder de huur niet uit zichzelf eindigen. De huurder moet met de opzegging akkoord gaan, en anders moet de verhuurder het aan de rechter voorleggen. De rechter keurt een opzegging slechts op een beperkt aantal gronden goed. Het probleem dat de verhuurder nu heeft, is niet zo'n grond. Het is zelfs zo dat de verhuurder jou niet eens op 15 april de woning uit zou kunnen krijgen, omdat het niet gaat om dringend eigen gebruik (art. 7:274 lid 1 sub c BW) en ook niet om een beding als in art. 7:274 lid 1 sub b / lid 2 BW. (In feite moet je het als verhuurder niet in je hoofd halen om de woning te verkopen voordat je met de huurder overeenstemming hebt bereikt.)

Ten derde geldt er voor de verhuurder een minimale opzegtermijn van drie maanden (art. 7:271 lid 5 sub b) en daar kan niet van worden afgeweken (art. 7:271 lid 7 BW).

De verhuurder heeft dus een probleem. Hij zal moeten proberen met jou tot een akkoord te komen. Daarbij kun jij zelf de voorwaarden stellen. Uit coulance zou je eventueel genoegen kunnen nemen met een volledige vergoeding van alle kosten die je moet maken door vier weken te vroeg de woning te verlaten, zoals daar zijn de kosten van opslag en de verhuizing van je spullen naar die opslag, de kosten van een hotel en een fatsoenlijke financiële tegemoetkoming voor het ongemak dat je lijdt. Maar je kunt de verhuurder desgewenst ook een rib uit zijn lijf laten betalen.

Als de verhuurder moeilijk doet kan het verstandig zijn een advocaat in te schakelen. De verhuurder kan geen kant op, dus zal zich naar jouw wensen moeten schikken.

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 12:39    Onderwerp: Re: Verhuurder wil huur voor bepaalde tijd eerder opzeggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Er zijn nog een paar dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn:

bona fides schreef:

Ten derde geldt er voor de verhuurder een minimale opzegtermijn van drie maanden (art. 7:271 lid 5 sub b) en daar kan niet van worden afgeweken (art. 7:271 lid 7 BW).

Mijn verhuurder zegt zich te beroepen op 2 artikelen in het huurcontract:

Quote:

Artikel 15
De huurovereenkomst kam met wederzijds goedvinden van huurder en verhuurder nadat de huur is ingegaan op elk moment worden beëndigd.

Artikel 16
De huurder kan niet opzeggen vóór het einde van de huurovereenkomst, tenzij hij zelf zorgdraagt voor een opvolgende huurder voor de resterende tijd. De opzegtermijn voor de huurder is een maand. De opzegging moet gedaan worden voor de zestiende van de maand. De verhuurder moet tenminste twee maanden tevoren opzeggen. de (ver)huurder moet officieel aan de (ver)huurder schiftelijk opzeggen en in de opzegging de reden van de opzegging, namelijk het feit dat het hier ging om een tijdelijk huurcontract, vermelden.

In artikel 16 staan die 2 maanden dus genoemd. Had dit eigenlijk nooit in het contract mogen staan omdat het wettelijk 3 maanden is? kan hij op basis van dit artikel eisen dat ik eerder weg ga?

Een ander punt waar hij nu mee aankomt in mailtjes is dat hij het appartement nodig heeft voor privé gebruik, Ik vermoed dat hij het zo wil spelen alsof hij het appartement nodig heeft voor dringend eigen gebruik, maar de reden dat hij mij er uit wil hebben is gewoon dat hij het verkocht heeft. Kan hij zomaar zeggen dat hij het nodig heeft voor privé gebruik terwijl dat dus eigenlijk niet zo is? (verkoop valt daar toch niet onder?)

bona fides schreef:

Als de verhuurder moeilijk doet kan het verstandig zijn een advocaat in te schakelen. De verhuurder kan geen kant op, dus zal zich naar jouw wensen moeten schikken.

Het is mij inmiddels duidelijk dat de verhuurder een zeer onplezierig persoon is om mee te onderhandelen (niet voor rede vatbaar zeg maar...).
Stom genoeg had ik nog geen rechtsbijstand verzekering. Hoe werkt het als ik hier een advocaat voor zou willen inschakelen, krijg ik dan niet met veel hogere kosten te maken dan wanneer ik toch maar een maand eerder weg ga (en mijn spullen ga opslaan enzo), of zijn de kosten van een advocaat te verhalen op de verhuurder als ik in het gelijk wordt gesteld?

Een bijkomend nadeel is dat de verhuurder een sleutel heeft van het appartement (was indertijd nodig voor de bezichtigingen), wat ik geen prettig idee vindt is dat hij dus zomaar binnen zou kunnen komen en aan mijn spullen kan komen. Doe ik juridisch iets verkeerd als ik (tijdelijk) het slot zou vervangen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verhuurder zal het niet tot een rechtszaak laten komen, want dan gaat de verkoop van zijn huis niet door of betaalt hij een enorme boete wegens te late levering. Het inschakelen van een advocaat kan verstandig zijn om te laten merken dat jij je niet laat overbluffen. De kosten van een advocaat krijg je eruit via de vergoeding die je van je verhuurder vraagt in ruil voor het tijdig ontruimen van de woning.

Als jij zelf sterk genoeg in je schoenen staat is een advocaat niet nodig.

Voor de duidelijkheid, de verhuurder mag jou niet uitzetten zonder rechterlijke tussenkomst. Dreigt hij daarmee, bel dan de politie. En via de rechter zal het hem nooit lukken.

Al je andere vragen heb ik al beantwoord. Lees mijn eerste reactie zorgvuldig.

abraxes

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is een huurovereenkomst naar zijn aard van korte duur, dan valt deze buiten het bereik van afdeling 7.4.5. Beëindiging van de huurovereenkomst, vindt dan plaats op de voet van art. 7:228. Dit art. is van regelend recht zodat afwijkende afspraken kunnen worden gemaakt. De rechtspraak geeft er blijk van*, een huurovereenkomst waarbij afwachting van verkoop van de te huren woonruimte aan de orde is en aan overige relevante eisen wordt voldaan, soms als huurovereenkomst van korte duur aan te merken. Het gaat hier weliswaar niet om een harde rechtsregel, maar haar geheel uitsluiten, zou ik zeker niet doen.

*Press. Rb. ’s-Gravenhage 28 oktober 1980, NJ 1983, 316 en Press. Rb. Utrecht 26 maart 1982, KG 1982, 70.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes heeft een punt! Stom van mij, de mogelijkheid van huur naar zijn aard van korte duur heb ik helemaal over het hoofd gezien. Sad

In Rb. Amsterdam 30 augustus 2006, AY7898 overweegt de kort gedingrechter dat een huurovk voor 1 jaar gesloten met het oog op verkoop na afloop van dat jaar gedurende dat jaar naar zijn aard van korte duur was. Dus dat zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn, zeker nu bowman zelf ook aangeeft dat er werd verhuurd in afwachting van een koper.

Daarmee komen helaas mijn 3 argumenten op basis van het dwingende huurrecht vermoedelijk te vervallen. Wat ik schreef klopt op zich wel, alleen valt jouw huurovk bij wijze van uitzondering waarschijnlijk niet onder het dwingende huurrecht.

Blijft over wat er in de huurovk zelf is afgesproken. Uit artikel 16 lijkt op zich te volgen dat de verhuurder kan opzeggen met een opzegtermijn van twee maanden. Maar met de mail erbij ziet het er een stuk gunstiger uit. Als die mail betrekking had op het huurcontract dat uiteindelijk is getekend, lijkt de toezegging in die mail mij rechtsgeldig. Ik denk dat je het dan wel zo moet interpreteren dat je zult moeten instemmen met een voor beide partijen redelijk voorstel voor een eerdere beëindiging (waar ik in mijn vorige reacties beweerde dat je in principe zou kunnen vragen wat je maar wilt).

Wellicht is het nog wel van belang om te weten op welke vraag van jou de geciteerde passage het antwoord is. (Vooral nu de verhuurder beweert niet te hebben bedoeld wat er wel staat.)

De verhuurder moet het dus niet op dringend eigen gebruik o.i.d. laten aankomen. Hij moet aanvoeren dat het om een huurovk gaat die naar zijn aard van korte duur is.

Uiteraard mag je het slot vervangen door een slot waarvan alleen jij de sleutel hebt.

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stukje wat ik hierboven citeerde was het antwoord op deze vraag die ik de verhuurder stelde alvorens het contract te tekenen:

Quote:
Artikel 16 is mij niet helemaal duidelijk, in artikel 15 wordt genoemd dat de huurovereenkomst kan worden beëindigd bij wederzijds goedvinden, maar artikel 16 lijkt dit tegen te spreken (het lijkt er op dat volgens artikel 16 beëindiging ook eenzijdig kan worden gedaan). Ik had in gedachten dat wanneer het appartement tijdens de huurperiode aan een ander verkocht wordt, dat deze persoon er dan vanaf het einde van de huurperiode (15 april 2008) in kan (m.a.w. dat ik het dus minimaal voor een half jaar huur).

Zou je hier nog opheldering over kunnen geven?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens volgt uit Hof Amsterdam 13 januari 2005, WR 2005, 76 nu juist weer dat tijdelijke huur met het oog op verkoop wijst op normaal gebruik en niet op toepasselijkheid van de uitzondering van art. 7:232 lid 2 BW.
Quote:
3.1 In april 2003 had Bannink dringend behoefte aan woonruimte. Haar relatie was na vier jaar samenwoning verbroken. Zij had vervolgens bij familie tijdelijk onderdak gevonden, maar daarvan kon zij niet langer dan tot half mei 2003 gebruik maken. In verband daarmee heeft Ymere op verzoek van Bannink bij overeenkomst van 20 mei 2003 de woning Edammerpad 1 aan Bannink verhuurd.
Uit het opschrift en de bepalingen van de huurovereenkomst als weergegeven in het vonnis waarvan beroep blijkt duidelijk dat partijen een huurovereenkomst van relatief korte duur voor ogen heeft gestaan. Voor Ymere gold dat zij de woning, als onderdeel van het zogeheten complex Mulder in Amsterdam-Noord (136 woningen), wilde verkopen en dat de woning ontruimd zou moeten worden "in verband met het verkoopklaar maken van de woning, resulterend in de overdracht van de verkochte woning aan de koper" (artikel 1.1 van de huurovereenkomst), terwijl de huurovereenkomst in elk geval zou eindigen één jaar nadat de huurovereenkomst is ingegaan. Voor Bannink gold dat zij door de huurovereenkomst tijdelijk "uit de brand" was. Een en ander was partijen over en weer duidelijk.
(...)
Onderzocht dient thans te worden of het hier gaat om huur welke een gebruik van woonruimte betreft dat naar zijn aard slechts van korte duur is. Bij een bevestigende beantwoording van de vraag of zich zodanig geval voordoet, past terughoudendheid. Gelet moet worden op de aard van het gebruik en die van de woning alsmede op hetgeen partijen omtrent de duur van het gebruik voor ogen heeft gestaan (HR 8 januari 1999, NJ 1999, 495, PAS).
3.4 Het komt voor dat te verhuren woonruimte één of meer - al dan niet fysieke - kenmerken bezit die van invloed zijn op de aard van het gebruik en op een daarbij passende duur. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een sloopwoning of een woning die aan renovatie toe is. Veelal gaat het daarbij immers om woningen die ook niet meer geschikt zijn voor een - naar hedendaagse maatstaven - normaal gebruik voor onbepaalde tijd. Bij de beoordeling of zodanig geval zich voordoet, kan een rol spelen hetgeen partijen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst kenbaar voor ogen heeft gestaan.
In deze zaak is van kenmerken als hier bedoeld niet gebleken. Daaromtrent is ook niets gesteld. In tegendeel: de tijdelijke huur is juist bedongen met het oog op verkoop en daarmee met het oog op soortgelijk gebruik als waar de huurovereenkomst betrekking op heeft. Ook overigens heeft Ymere afgezien van de hiervoor vermelde omstandigheden niets gesteld dat van relevante betekenis is voor de aard van het gebruik of die van de woning. Dit betekent naar het voorlopig voordeel van het hof dat het hier niet gaat om gebruik dat naar zijn aard van korte duur is. Het enkele feit dat partij en zodanig gebruik wel voor ogen heeft gestaan en dat Ymere Bannink uit een noodsituatie heeft geholpen, is immers in het licht van de strekking van de bepalingen van afdeling 7.4.5 BW te weinig specifiek om die conclusie te rechtvaardigen.

Uitgaande van deze uitspraak lijkt bowman wél aanspraak te kunnen maken op huurbescherming. In dat geval gelden mijn eerdere berichten weer en is de positie van bowman ijzersterk. Het is dus een loterij.

Ik denk dat de verhuurder er beter aan zou doen om die loterij niet aan te gaan en te proberen er in overleg met bowman uit te komen.

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bowman schreef:
Het stukje wat ik hierboven citeerde was het antwoord op deze vraag die ik de verhuurder stelde alvorens het contract te tekenen:

Daarmee is er m.i. helemaal geen twijfel meer mogelijk over hoe de mail van de verhuurder moet worden uitgelegd. Als hij wat anders heeft bedoeld dan hij heeft geschreven, dan is dat pech voor hem.

Dat de mail niet fysiek deel uitmaakt van de overeenkomst zoals die op papier staat doet er niet zoveel toe. Jij vroeg duidelijkheid over art. 15 en 16, en die heb je gekregen. Vervolgens ben jij akkoord gegaan op basis van de verklaring in de mail.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds