Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd EU?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
s4m0d

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 12:37    Onderwerp: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd EU? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik vind dat het verplicht moeten vermelden van alle belastingen (waaronder BTW) in de verkoopprijs strijdig is met het Europees Recht. Het levert namelijk een schending op van het belemmeringsverbod van het vrije verkeer van goederen - zonder dat hier een goede rechtvaardigingsgrond voor aanwezig is. Het maakt namelijk de interne markt ondoorzichtig om goede concurrentie mogelijk te maken.

Als ik het goed begrijp stelt het verdrag mbt voorkoming dubbele belastingen namelijk dat bij koop op afstand (i.c. Internet) heffing van de BTW plaats heeft in het doelland.

(1. Als ik in Spanje een computer koop betaal ik daar naar dat land BTW en mag het vervolgens vrij meenemen naar NL. Bij Koop op Afstand gaat het artikel belastingvrij de grens over en moet ik naar Ned. tarief BTW betalen).

Als ik dus opzoek ben naar de goedkoopste computerleverancier in de EU wordt ik geconfronteerd met allemaal incl. BTW prijzen - die voor mij toch niet relevant zijn (hence: doelland heffing). Het maakt prijsvergelijkingen ondoorzichtig en zo doende ook concurrentie lastiger. Daarom stel ik voor dat webwinkels (en bij koop op afstand in het algemeen) voortaan ook verplicht de prijs excl. btw vermeldt moet staan om zo concurrentie op de interne markt te bevorderen en dus afscheid te nemen van deze belemmering (of maatregel van gelijke werking)

Of sla ik de plank mis?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 16:27    Onderwerp: Re: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd E Reageer met quote Naar onder Naar boven

s4m0d schreef:
Of sla ik de plank mis?

Ik vermoed dat bij consumentenkoop-op-afstand in Spanje, de BTW alleen in Spanje wordt geheven. Hoe zou jij anders als consument de BTW in Nederland willen voldoen?

(Uiteraard geldt de verplichting tot het vermelden van de prijs incl. BTW alleen bij verkoop aan consumenten.)

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 17:19    Onderwerp: Re: Verplichte belasting vermelding in verkoopprijs strijd E Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
s4m0d schreef:
Of sla ik de plank mis?

Ik vermoed dat bij consumentenkoop-op-afstand in Spanje, de BTW alleen in Spanje wordt geheven. Hoe zou jij anders als consument de BTW in Nederland willen voldoen?

Nou mijn boek zegt: Anders dan voor ondernemers geldt voor particulieren binnen de EU het oorspronglandbeginsel. Dit betekent dat ze de BTW betalen in het land waar ze hun inkopen doen en de goederen vervolgens mee de grens over kunnen nemen. Daarmee is de kous af. Hierop zijn echter wel enige uitzonderingen:

De eerste uitzondering houdt verband met de nog bestaande tariefverschillen tussen de lidstaten en wil het zgn. tariefshoppen tegengaan. Als particulieren (...) hun aankopen doen bij een buitenlandspostorderbedrijf of ieder ander bedrijf dat zogenaamde verkoop op afstand verricht, wordt de BTW niet geheven in het land van vestiging van het postorderbedrijf, maar in het land van de besteller (zie art. 5 Wet OB). Anders zou iedereen gaan postorderen in de lidstaat met het laagste tarief voor de desbetreffende goederen.

(Hoofdzaken Belastingrecht, 9e druk)

En hier ook nog wat info (er geldt namelijk een bepaalde drempel waarbij pas het oorsprong omspringt naar bestemmingslandtarief)

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-04.html#P76_6329

"Voorbeeld 1

U bent ondernemer en u levert via afstandsverkoop regelmatig goederen aan Franse particulieren. Frankrijk heeft een drempelbedrag van € 100.000 vastgesteld. U levert voor € 40.000 via afstandsverkoop. Hiermee overschrijdt u het drempelbedrag niet en u brengt dus Nederlandse btw in rekening en draagt de btw aan de Nederlandse Belastingdienst af. Als u met uw leveringen het grensbedrag wel overschrijdt, moet u het Franse btw-tarief in rekening brengen en aan de Franse Belastingdienst afdragen. U moet zich dan ook in Frankrijk laten registreren als ondernemer."

Als bijv. Amazon.co.uk voor meer dan 100,000 euro per jaar verkoopt aan Nederland, moet ik 19% BTW betalen en niet het UK tarief (zoals vaak in de prijzen juist wel verwerkt is - en dus vergelijkingen moeilijker maakt).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds