Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 11:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jacky1

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 13:20    Onderwerp: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vader is overleden (moeder was reeds overleden). In zijn testament heeft hij mijn broer onterfd. De notaris heeft verklaring van erfrecht gemaakt waarin is aangegeven dat mijn zus en ik erfgenamen zijn, mijn zus een legaat krijgt en mijn broer onterfd is, maar wel beroep doet op de legitieme.
In verband met de verkoop van het ouderlijk huis is de verklaring van erfrecht, op verzoek van de makelaar, aan de makelaar overhandigd, als bewijsstuk dat het huis verkocht kan worden.

Zonder onze toestemming is de verklaring van erfrecht met de voorlopige koopakte meegezonden aan de koper van de woning.

Het voelt als schending van de privacy dat een dergelijk vertrouwelijk document zonder toestemming wordt verzonden aan een derde, die geen geheimhoudingsplicht heeft.

Heb de makelaar hierover genaderd en hij gaf aan dat gebruikelijk is dat een dergelijk stuk meegestuurd wordt. Desondanks heeft hij toch advies ingewonnen bij hun juridisch adviseur en die gaf eveneens aan dat het gebruikelijk is en dat zij het mogen meesturen, maar men gaat er wel naar kijken om het in de toekomst anders te doen. Maar goed, daar hebben wij verder niets aan, want het kwaad is reeds geschied.

Mijn vraag is of er wettelijk juist gehandeld is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 14:13    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacky1 schreef:

De wet geeft hier geen concrete regels voor. Dat de koper inzage krijgt in de verklaring is mijns inziens terecht. Het is tenslotte het enige bewijs waaruit blijkt dat de betreffende erfgenamen bevoegd zijn de woning te verkopen. U kunt moeilijk van de koper verwachten dat deze een koopovereenkomst aangaat met iemand die blijkens het kadaster geen eigenaar is.
Bekijk de homepage
jacky1

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 19:52    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
jacky1 schreef:

De wet geeft hier geen concrete regels voor. Dat de koper inzage krijgt in de verklaring is mijns inziens terecht. Het is tenslotte het enige bewijs waaruit blijkt dat de betreffende erfgenamen bevoegd zijn de woning te verkopen. U kunt moeilijk van de koper verwachten dat deze een koopovereenkomst aangaat met iemand die blijkens het kadaster geen eigenaar is.

dank voor de reactie.
Wel de vraag: moet een verklaring van erfrecht wel inzage geven in het onterven van kinderen, dus is het voldoende om in de verklaring alleen de erfgenamen te noemen?
Is het niet voldoende als de makelaar en de notaris het bewijsstuk i.c. de verklaring van erfrecht hebben?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 20:19    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
U kunt moeilijk van de koper verwachten dat deze een koopovereenkomst aangaat met iemand die blijkens het kadaster geen eigenaar is.

Het punt is misschien juist dat de persoon die in het kadaster wordt aangeduid als eigenaar, inmiddels overleden is.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 21:23    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
U kunt moeilijk van de koper verwachten dat deze een koopovereenkomst aangaat met iemand die blijkens het kadaster geen eigenaar is.

Het punt is misschien juist dat de persoon die in het kadaster wordt aangeduid als eigenaar, inmiddels overleden is.

Dat lijkt me evident.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 23:18    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
bona fides schreef:
StevenK schreef:

Dat lijkt me evident.

Het is ook precies wat je schreef, zie ik nu. Confused

(En na 2 minuten begrijp ik weer hoe ik je bericht in eerste instantie las... Smile)
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 1:50    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
bona fides schreef:
StevenK schreef:

Dat lijkt me evident.

Het is ook precies wat je schreef, zie ik nu. Confused

(En na 2 minuten begrijp ik weer hoe ik je bericht in eerste instantie las... Smile)

Voor het aangaan van de verbintenis is deze informatie volstrekt irrelevant. Het probleem ontstaat pas bij levering, waarbij de notaris de aangewezen persoon is om hierop toe te zien.

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 2:33    Onderwerp: Re: verklaring van erfrecht toezenden aan koper huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Voor het aangaan van de verbintenis is deze informatie volstrekt irrelevant. Het probleem ontstaat pas bij levering, waarbij de notaris de aangewezen persoon is om hierop toe te zien.

Irrelevant zou ik het niet willen noemen. Voor het rechtsgeldig sluiten van een koop is het weliswaar niet nodig dat de verkoper de zaak in eigendom heeft, maar een potentiële koper heeft er toch belang bij te weten dat er ook geleverd zal kunnen worden. Het zou ook wel eens lastig kunnen zijn om op basis van een koopovereenkomst met een niet-eigenaar de financiering rond te krijgen.

Hoe dan ook, de functie van een verklaring van erfrecht is het verschaffen van helderheid omtrent de personen die als erfgenamen opvolgen in de rechten en verplichtingen van de erflater. Zo'n verklaring is dus geen vertrouwelijk stuk. In ieder geval hebben personen die in een bepaalde rechtsverhouding tot de erflater stonden recht op een afschrift:
Art. 49b lid 1 Wet op het notarisambt schreef:
De notaris geeft van tot zijn protocol behorende verklaringen van erfrecht desverlangd afschriften uit aan degenen die daarbij belang hebben in verband met een rechtsverhouding waarin zij tot de erflater stonden. Eveneens geeft de notaris van tot zijn protocol behorende notariële akten, houdende uiterste wilsbeschikkingen, desverlangd uittreksels uit aan personen als bedoeld in de eerste zin, doch alleen voor wat betreft dat gedeelte van de akte dat betrekking heeft op feiten als bedoeld in artikel 188 van Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

De potentiële koper van het huis stond niet in zo'n rechtsverhouding, dus uitsluitsel geeft dit nog niet. Wel kan ik mij voorstellen dat de notaris mocht aannemen dat de makelaar van de erfgenamen gemachtigd was om de verklaring op te vragen.
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de verklaring van erfrecht er is, is niet voldoende. Hij wordt uiteindelijk (direct of indirect) openbaar. De verklaring van erfrecht kan worden ingeschreven bij het Kadaster. Op deze wijze komt de woning 'op naam van' de erfgenamen, maar wordt de tekst ook openbaar.

Indien dit niet is gebeurt, zal de tekst van de verklaring van erfrecht (inclusief de inhoud van het testament) worden opgenomen in de akte van levering. Dit omdat uit de akte van levering moet blijken op welke wijze een woning in eigendom is verkregen.

Het is niet helemaal netjes is om het ongevraagd te versturen, maar onvermijdelijk is het uiteindelijk wel.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds