Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 8:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schilder langs geweest vloer naar de filistijnen!
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FFP-er Aby

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2007 23:01    Onderwerp: Schilder langs geweest vloer naar de filistijnen! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Juridusche toppers,

Mijn vriendin heeft een opdracht gegeven om het gehele huis te laten schilderen door een schildersbedrijf.
Tijdens deze werkzaamheden hebben de schilders van dit bedrijf het meubilair niet opgetild en enorme krassen gemaakt op een zeer mooie afzelia houten vloer. Dit hebben wij met de eigenaar besproken van het schildersbedrijf. Hij zou toen een oplossing gaan zoeken en het repareren die dag.
Vervolgens kwamen wij thuis en het stonk behoorlijk chemisch en het zag er redelijk uit op dat moment.
Na 3 dagen hadden wij de vloer schoongemaakt en zaten er enorme schuurvlekken op de plekken waar hij het goedje gebruikt had.

Wij hebben de expert van het vloerbedrijf laten komen en die heeft de schade opgenomen. Dit is hetzelfde bedrijf als die de vloer heeft gelegd.
De schade komt neer op Euro 2.750.
Het schilderswerk bedraagt Euro 2.500.
Wij zullen hem door middel van email en een aangetekende brief aansprakelijk stellen.

Wij hebben jullie hulp nodig en antwoord op deze vragen;

1) Ben ik nu verplicht de schildersnota te voldoen?Aangezien de schade meer bedraagt dan de werkzaamheden.

2) Wat moeten wij doen als hij nu ontkent dit veroorzaakt te hebben? En gaat deze ontkenning slagen als het gaat leiden tot een juridisch conflict.

Alvast enorm bedankt voor jullie adviezen!

Vriendelijke groet,

A & D
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Juridische toppers,

Kunnen jullie svp nog even kijken naar onze vraag.
We weten namelijk niet zo goed wat wij nu moeten doen..

De schilder heeft voorgesteld om de helft v/h bedrag te betalen omdat het nu verzekeringswerk gaat worden.

Wij willen in principe niet gaan betalen voordat wij meer weten en in contact zijn getreden met zijn verzekeringsmaatschappij.(bedrag schade is meer dan de werkzaamheden)
Alleen wij weten niet of dit juridisch gezien ook mag..

Groeten en alvast een goed weekend toegewenst!

A
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

even snel uit mijn hoofd wat dingen die me te binnen schieten.

1) Je wilt dus verrekenen. Belangrijkste obstakel hierbij is dat de te verrekenen bedragen uit dezelfde rechtsverhouding moeten voortkomen. Het bedrag wat je moet voldoen komt voort uit een overeenkomst. Het bedrag wat je te vorderen hebt komt ook uit deze overeenkomst voort. Het is namelijk schadvergoeding op grond van wanprestatie bij deze overeenkomst. Volgens mij mag je dus verrekenen. Je moet de verrekening wel meedelen aan de andere partij.
Andere benadering is dat je de betaling aan de schilder opschort aangezien deze in gebreke is gebleven. Eigenlijk dient er dan een ingebrekestelling gestuurd te zijn met een redelijke termijn waarbinnen nog nagekomen kan worden. Als deze termijn verstreken is is de schilder in verzuim en kun je je hierop beroepen.

2) Lijkt me niet meer van toepassing gezien het feit dat de schilder de schade bij de verzekering al heeft gemeld.
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 14:00    Onderwerp: Schilder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.

Een vraagje over deze opmerking;
Andere benadering is dat je de betaling aan de schilder opschort aangezien deze in gebreke is gebleven. Eigenlijk dient er dan een ingebrekestelling gestuurd te zijn met een redelijke termijn waarbinnen nog nagekomen kan worden. Als deze termijn verstreken is is de schilder in verzuim en kun je je hierop beroepen.

Wij hebben de schilder de kans gegeven om de krassen te repareren en vervolgens is hij aan de slag gegaan met schuurpapier.
Toen is het helemaal fout gegaan.
Wij hebben hem dus eigenlijk onofficieel ingebreke gesteld door hem de kans te geven om de schade te herstellen.
Vraag1)Is dit juridisch nu wel in orde omdat de ingebrekestelling niet schriftelijk is gebeurd?

De 2e vraag die ik heb is of de gebeurtenis wel als onrechtmatige daad kan worden bestepempeld kan worden of dat het onderdeel is van een wanpresentatie.
Op wikipedia vond ik namelijk een aantal voorbeelden van wanprestatie:

-Een koppel boekt de bruidssuite in een hotel, maar krijgt deze niet omdat de eigenaar deze daarna aan popster Prince had verhuurd;
-Rob eet in een restaurant en loopt voedselvergiftiging op;

vraag2)Deze gebeurtenissen zijn allemaal direct gelinkt aan de overeenkomst.
Vraag is dus of de krassen die ontstaanzijn door het verschuiven van de meube;s om te schilderen direct verbonden zijn aan de overeenkomst die ik heb met de schilder?(namelijk schilderen)
cicero20

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan je niet opschorten, omdat in het geval van gevolgschade, zoals deze schade, in de regel het onmogelijk is om een overeenkomst nog na te komen. Je kan dan niet opschorten. Je kan warschijnlijk wel verrekenen. Je kan wel de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade. Je hoeft geen zorgen te maken over de ingebrekestelling, omdat voor gevolgschade geen ingebrekestelling nodig is. Je kan in jouw geval kiezen voor de onrechtmatige daad of wanprestatie. Maar het beste is om te kiezen voor wanprestatie, omdat je dan niet hoeft te bewijzen dat de schade aan de schuld van de aannemer te wijten is. Je hoeft dan alleen de tekortkoming te bewijzen en dat de tekortkoming de oorzaak van de schade is.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In je eerste bericht heb je gezegd dat je hem o.a. door middel van een aangetekende brief aansprakelijk stelt. Dit lijkt mij voldoende. Een extra ingebrekestelling is hier niet nodig, artikel 6:74 lid 1 is direct van toepassing volgens mij en anders heb je alsnog voldaan door middel van de aansprakelijkheidsbrief ex artikel 6:82 lid 2. De schilder ontkent blijkbaar niet dat hij (of zijn medewerker) de schade heeft veroorzaakt aangezien hij aanbiedt om de helft te betalen. Ik zou dus verrekenen conform afdeling 6.1.12 BW. Dat wil zeggen, een brief sturen waarin je aangeeft dat je het door jou verchuldigde bedrag verrekent met de vordering op schadevergoeding die jij hebt op hem.

medeforummers kan dat zo??
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2007 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks voor je antwoord Cia.

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van andere juridische toppers van dit forum....

Ciao is het dus zo als je iemand aansprakelijk stelt? Dat je daardoor ook automatisch iemand in gebreke stelt zonder dat te benoemen?
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2007 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FFP-er Aby schreef:

Ciao is het dus zo als je iemand aansprakelijk stelt? Dat je daardoor ook automatisch iemand in gebreke stelt zonder dat te benoemen?

Dat is zo als de verbintenis niet reeds blijvend of tijdelijk onmogelijk is, artikel 6:82 lid 2. De schilder had een verbintenis om de zaak te schilderen en stilzwijgend aanvullend hierop om bij die werkzaamheden geen andere dingen kapot te maken. De schilder kan niet terug in de tijd dus het lijkt mij dat de verbintenis nu blijvend onmogelijk is. Rest een aansprakelijkheidsstelling waarin je tevens aangeeft dat je een en ander met elkaar verrekent.
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy
Bedankt voor je reactie!

Dus ik kan dus zonder juridische consequenties gaan verrekenen.
Ik heb hem al schriftelijk aansprakelijk gesteld.......alleen hierin niet vermeld dat ik wil gaan verrekenen.
Kan ik dit nu alsnog schriftelijk aan hem versturen..(dat ik ga verrekenen)

Alvast bedankt voor jullie reactie`s.

Groeten,

A
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als wat ik hiervoor heb gesteld klopt dan kun je hem een brief sturen waarin staat dat je e.e.a. met elkaar verrekent.

Dit is het artikel over verrekening:

Quote:

Artikel 127 | BW6, Boek 6, Titel 1, Afdeling 12
1.
Wanneer een schuldenaar die de bevoegdheid tot verrekening heeft, aan zijn schuldeiser verklaart dat hij zijn schuld met een vordering verrekent, gaan beide verbintenissen tot hun gemeenschappelijk beloop teniet.

2.
Een schuldenaar heeft de bevoegdheid tot verrekening, wanneer hij een prestatie te vorderen heeft die beantwoordt aan zijn schuld jegens dezelfde wederpartij en hij bevoegd is zowel tot betaling van de schuld als tot het afdwingen van de betaling van de vordering.

3.
De bevoegdheid tot verrekening bestaat niet ten aanzien van een vordering en een schuld die in van elkaar gescheiden vermogens vallen.

Uit dit artikel blijkt dat het zelfs ook op een andere manier dan schriftelijk kan, maar ik zou toch maar even een briefje schrijven voor alle zekerheid. Wat ook uit het artikel blijkt is dat er nog een vordering van jou aan de schilder overblijft van de resterende 250 Euro. Dat er geen regels zijn die maken dat niet alle schade voor rekening van de schilder komt weet ik niet zeker.

Let op: ik ben een student die nog bezig is met het vak overeenkomstenrecht. Uw vraag valt onder meer in dit rechtsgebied. Ik sta dus niet in voor de juistheid en volledigheid van mijn antwoorden. Daarvoor is dit forum ook niet bedoeld. U heeft nu een (snelle) visie van iemand die enige juridische affiniteit heeft maar nog niet volleerd is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en er zijn ook doodlopende wegen Wink

Waarom medeforummers niet bijspringen weet ik eerlijk gezegd even niet. Of ze vinden dat ik het al goed genoeg heb verwoord of ze vinden het zo absurd wat ik schrijf dat ze daarom niet meer reageren. Mr. Green Het kan ook een andere reden hebben natuurlijk.

Wanneer andere reacties uitblijven adviseer ik om voor de zekerheid even ondersteuning te vragen aan een bureau voor rechtshulp. Zij kunnen je dan ook helpen met het opstellen van een degelijke brief. De kosten zijn nihil, als er al kosten aan verbonden zitten.
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2007 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks topper!

Heel veel succes met je studie verder....

Ik hoop inderdaad dat er nog andere forummers gaan reageren...

Toppers..waar zijn jullie allemaal met de waanzinnig goede adviezen???
Of zitten jullie inmiddels al aan de oliebollen en appelflappen?

Rolling Eyes Arrow
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2008 19:00    Onderwerp: Verzekeringsadviseur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Juridische toppers,

Vandaag heeft een administratieve medewerkster een email verstuurd.
Zij moet een vragenformulier invullen voor de verzekeraar.
Daarbij vroeg zij een aantal vragen: hoe oud,duur en de huidige nieuwwaarde van de vloer was.
Zij zullen komende week een expert langs gaan sturen.

Wat moeten wij nu doen? Nog niks betalen totdat de verzekeraar groen licht heeft gegeven dat zij alles gaan vergoeden toch?

Alvast dank voor jullie hulp..

Groeten,

A Very Happy
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey juridische toppers,

Inmiddels zou er contact opgenomen worden met ons door de verzekeraar v/h schildersbedrijf.
Dit is nog steeds niet gebeurd wij vragen ons af of wij kunnen beginnen met laten herstellen v/d vloer.
Of moeten wij wachten tot sint jutemis tot een keer de expert contact opneemt?
Geldt daar een bepaalde periode voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
A Rolling Eyes Laughing Surprised Evil or Very Mad
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt toch zelf ook nog niet betaald? Het herstellen van de vloer hoeft toch niet af te hangen van het contact dat de wederpartij opneemt met je of doe je dit alleen als je zeker weet dat het vergoed wordt?

Ik zou zeggen bel eens met die verfwinkel of die verzekeraar, beetje trekken en duwen. Heb je al een brief gestuurd met de mededeling dat je een en ander verrekent?
FFP-er Aby

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Topper,

Bedankt voor je reactie!
Wij hebben idd al gebeld en ze zeggen dat de verzekeraar contact op gaat nemen...alleen het duurt nu wel heel erg lang.
Ik ben bang dat als wij de vloer nu laten herstellen dat zij dan kunnen zeggen dat er helemaal geen schade was bijvoorbeeld door hun veroorzaakt!
Hoe zit dat juridisch precies?
Is dat naar redelijkheid en billikheid?

Groeten,

a
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds