Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beeindigen lidmaatschap vereniging
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bravo

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 12:49    Onderwerp: Beeindigen lidmaatschap vereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Hopelijk is dit de juiste categorie voor deze vraag..
Sinds minder dan 1 maand ben ik geschorst als lid van de vereniging waar ik al enkele jaren lid van was. Een kleine ruzie met het bestuur is aardig uit de hand gelopen, en voor mij is er nog maar 1 optie over: weg bij die vereniging. Ik zit hierbij echter met een paar problemen:

1) Het besluit dat je je lidmaatschap wil beëindigen moet normaal >1 maand voor aanvang van het verenigingsjaar bij de ledensecretaris bekend zijn. Nu begon de ruzie helemaal aan het begin van het verenigingsjaar, en werd ik uiteindelijk na de 2e maand van het verenigingsjaar geschorst. Ik heb vriendelijk bij het bestuur gevraagd of ik mijn lidmaatschap alsnog kon beëindigen, maar hier wil het bestuur niet aan meewerken. In de officiële reactie op mijn vraag begint het bestuur nu zelfs met gerechtelijke procedures (deurwaarders?) te dreigen.
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
Quote:
Burgerlijk wetboek, boek 2, artikel 36, lid 3:
Een lid kan voorts zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend geworden of medegedeeld; het besluit is alsdan niet op hem van toepassing. Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.

De statuten zeggen het volgende over dit artikel:
Quote:
In afwijking van het bepaalde in de eerste volzin van artikel 36 lid 3 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek kan een lid zich door opzegging van zijn lidmaatschap niet onttrekken aan een besluit krachtens hetwelk de verplichtingen van geldelijke aard van de leden worden verzwaard, behoudens uiteraard het in lid 2 van dit artikel bepaalde.

Nu is wetteksten lezen niet mijn specialiteit, maar ik maak hieruit toch op dat ik mijn contributie binnen 1 maand na mijn schorsing per direct kan opzeggen? Mijn rechten zijn immers ernstig beperkt door de schorsing, en er is geen sprake van een geldelijke verzwaring. Zie ik dit juist?

2) Met het per direct beëindigen van mijn lidmaatschap ben ik er helaas nog niet want de statuten zeggen dat ik hoe dan ook verplicht ben mijn contributie voor het hele jaar te betalen. Nu lijkt me dit op zich logisch, als ik 2 maanden voor de sluiting van het verenigingsjaar geschorst word en daardoor mijn lidmaatschap kan beëindigen heb ik natuurlijk 10 maanden gebruik gemaakt van de vereniging en haar diensten. Nu gaat het echter over 2 maanden. Bij deze vereniging waar de activiteiten nagenoeg alleen ’s zomers plaatsvinden, en je dus ook alleen ’s zomers gebruik maakt van de faciliteiten en diensten van de vereniging, heeft de vereniging nog niet of nauwelijks kosten gemaakt voor mijn lidmaatschap. Kunnen zij dan, als ik na 2 maanden mijn lidmaatschap weet te beëindigen, wel nog voor het volle jaar contributie opeisen? Ik betaal dan voor iets wat ik nooit ontvangen heb, zoiets als betalen voor een tv-abonnement terwijl de kabelmaatschappij je aansluiting nooit heeft voltooid? Als je vrijwillig geen gebruik maakt van de faciliteiten is dat natuurlijk je eigen keuze (in het voorbeeld van de tv kan ik natuurlijk besluiten mijn tv nooit aan te zetten), maar op dit moment kan ik door de schorsing (die officieel minimaal tot de eerste ALV, over ongeveer 11 maanden, blijft staan) simpelweg geen gebruik maken van de faciliteiten. De contributie is geen klein bedrag, dus als ik stap A zet (lidmaatschap beëindigen) wil ik wel met vrij grote zekerheid weten dat ik ook onder de contributie kan uitkomen.

Alvast bedank en met vriendelijke groeten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bravo

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie/bedenk me nu dat het draadje beter thuis hoort bij civiel recht, misschien kan een moderator het even verplaatsen naar die categorie?
RonnyJ

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen antwoord op je vraag, maar:

Die statuten hebben het over een besluit waarin (zoals ik het lees) de contributie of iets dergelijks zou worden verhoogd. Dat zou dan geen reden kunnen zijn voor tussentijdse opzegging en je moet dan blijven betalen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 0:10    Onderwerp: Re: Beeindigen lidmaatschap vereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bravo schreef:
1) (...) Nu is wetteksten lezen niet mijn specialiteit, maar ik maak hieruit toch op dat ik mijn contributie binnen 1 maand na mijn schorsing per direct kan opzeggen? Mijn rechten zijn immers ernstig beperkt door de schorsing, en er is geen sprake van een geldelijke verzwaring. Zie ik dit juist?

Ik ben hier niet zo in thuis, maar ik lees het ook zo.

Quote:
2) Met het per direct beëindigen van mijn lidmaatschap ben ik er helaas nog niet want de statuten zeggen dat ik hoe dan ook verplicht ben mijn contributie voor het hele jaar te betalen. (...) De contributie is geen klein bedrag, dus als ik stap A zet (lidmaatschap beëindigen) wil ik wel met vrij grote zekerheid weten dat ik ook onder de contributie kan uitkomen.

Volgens art. 2:35 lid 5 BW:
Quote:
Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt, blijft, tenzij de statuten anders bepalen, desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd.

Bij jouw vereniging bepalen de statuten duidelijk niet anders. Als ik het goed begrijp is het zelfs zo dat je erfgenamen verplicht zijn de jaarlijkse contributie te voldoen als je op de eerste dag van het boekjaar overlijdt.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, het ligt er denk ik een beetje aan in hoeverre de schorsing jou zelf te verwijten valt. In het geval dat iemand bijvoorbeeld tijdens een tenniswedstrijd de tegenpartij woedend aanvliegt en in elkaar slaat en hij om die reden geschorst wordt ligt het m.i. voor wat betreft de verplichting om te betalen weer wat anders dan wanneer iemand geschorst wordt omdat hij bijvoorbeeld de voorzitter telkens tegenspreekt. Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel. Jij kunt dat zelf het beste beoordelen.

Mocht de schorsing haast buiten jou om zijn gegaan, dan zou ik ze gewoon een brief sturen waarin ik zou meedelen dat ik mij vanwege de schorsing waartegen ik nog steeds ernstig protesteer omdat die m.i. niet terecht is niet genoodzaakt zie de contributie voor de periode waarin ik geschorst ben te voldoen. Opzeggen kan altijd nog wel, maar misschien kom je zo in elk geval tot een minnelijke oplossing.

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Quote:
Kunnen zij dan, als ik na 2 maanden mijn lidmaatschap weet te beëindigen, wel nog voor het volle jaar contributie opeisen?
In het geval van jouw vereniging blijkbaar wel.
Bravo

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

In dit geval ging het om een financiële kwestie. De contributie moet in één keer betaald worden in uiterlijk de eerste maand van het verenigingsjaar. Het is normaal mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen, maar dit moet dan voor aanvang van het verenigingsjaar gebeuren. Dit jaar was ik daarmee te laat, en nu valt er met het bestuur niet meer te praten. Andere jaren deden ze hierover nooit moeilijk, in het verleden heb ik de contributie in een extreem geval wel eens pas in februari betaald. Dit was toen in overleg met het bestuur, maar ook toen had ik deze regeling niet voor aanvang van het verenigingsjaar aangevraagd. De betalingsvoorwaarden zijn niet veranderd de afgelopen paar jaar.

Er ligt nu in ieder geval weer een brief van het bestuur waarin ze een beetje toegeven en er weer ruimte is voor overleg. Eerst dat maar eens proberen, maar gezien de ellende en het koppige gedrag van het bestuur van de afgelopen tijd heb ik niet heel veel hoop.....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, betalen moet je toch, dus dan kun je je maar beter constructief opstellen in dat gesprek, zodat je tenminste lekker dit jaar van de voorzieningen gebruik kunt maken Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds