Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 14:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 kinderen met andere achternaam???
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrbenjie

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 19:34    Onderwerp: 2 kinderen met andere achternaam??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedenavond ,

Wij hebben een vraag met betrekking tot achternamen.
een paar jaar geleden heb ik mijn huidige vriendin ontmoet, zij had toen al een zoontje.
Na een jaar heb ik hem erkend als mijn zoon, en de achternaam gehouden die die toen had, en dat is de achternaam van mijn vriendin.

Nu is er een 2de op komst en die zou ik graag mijn achternaam willen geven en ook mijn eerder erkende zoon wil ik mijn achternaam geven.

Is dat mogelijk.
mijn eerder erkende zoon is geestelijk en verstandelijk gehandicapt en kan niet praten eten, lopen etc.

Nu hebben ze mij verteld dat na erkenning van mijn zoon alle andere kinderen in onze relatie de achternaam moeten krijgen van het 1ste kind dus de achternaam van mijn vriendin( dit omdat er anders in 1 gezin meerdere kinderen zijn met verschillende achternamen.)

Is het mogelijk om de achternaam te wijzigen? of dat het toekomstige kindje mijn achternaam krijgt?

Graag jullie visie op mijn vraag aub.

alvast hartstikke bedankt

Ben
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 19:50    Onderwerp: Re: 2 kinderen met andere achternaam??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrbenjie schreef:

Nu hebben ze mij verteld dat na erkenning van mijn zoon alle andere kinderen in onze relatie de achternaam moeten krijgen van het 1ste kind dus de achternaam van mijn vriendin( dit omdat er anders in 1 gezin meerdere kinderen zijn met verschillende achternamen.)

Dat klopt. Zie lid 8 van artikel 5 van 1 BW.

Je zou er misschien omheen kunnen werken door met de moeder te huwen. Als zij aangeeft dat ze jouw achternaam gaat dragen, dan is er voor de kinderen ook reden de achternaam te (laten) veranderen, lijkt me.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maken van een keuze tussen de achternaam van de vader en die van de moeder is slechts mogelijk ten aanzien van het eerste kind waarvan vader en moeder de juridische ouders zijn (art. 1:5 lid 8 BW). Volgende kinderen van dezelfde ouders hebben van rechtswege dezelfde achternaam.

Naamswijziging middels een verzoek aan de Koning(in) op grond van art. 1:7 BW lijkt mij geen kans op succes te hebben, gezien het Besluit geslachtsnaamswijziging. Jouw situatie valt volgens mij niet onder één van de in artikel 3 en 3a beschreven situaties. Dat verbaast mij eerlijk gezegd niet, want anders had de wetgever art. 1:5 lid 8 BW beter kunnen weglaten.

edit: tikSimone was me voor. De suggestie om te trouwen en jouw naam aan te nemen is interessant, maar ik denk niet dat zij werkt...

edit2: ik denk dat het aannemen van de naam van de partner na een huwelijk geen wijziging van je geslachtsnaam tot gevolg heeft. Door het huwelijk krijgen zowel de man als de vrouw alleen de bevoegdheid om de geslachtsnaam van de ander voor, achter of in plaats van de eigen geslachtsnaam te voeren. Zie art. 1:9 BW. Dus man en vrouw kunnen beiden de geslachtsnaam van de vrouw voeren, maar de kinderen de geslachtsnaam van de man geven. Als ik het goed begrijp.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben hier niet in thuis maar ken wel een praktijkvoorbeeld van een jongen die een paar jaar geleden op zijn 26e de achternaam van zijn stiefvader heeft gekregen. hij had zeer slecht en op het laatst helemaal geen contact meer met zijn biologische vader en is feitelijk opgevoed door stiefvader vanaf de leeftijd van 3, en had een halfbroertje die wel van de stiefvader was en dus was hij de enige in het gezin die een afwijkende naam had. ik weet dat zijn biologische vader toestemming moest geven en dat hij zelf een verzoek aan de koningin heeft geschreven (met oa als reden dat hij zijn stiefvader als echte vader zag omdat die feitelijk had bijgedragen aan zijn opvoeding etc) wat is gehonoreerd.
dit is dus wel een andere situatie dan jij aan de hand hebt. want als ik het goed heb, is de biologische vader van het door jou erkende kind helemaal niet in beeld.
Josanne

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sietske, weet je ook waarom de toestemming van de biologische vader nodig was? Ik heb namelijk sinds 3 maanden de achternaam van mijn moeder; mijn biologische vader hoefde daar geen toestemming voor te geven. Hij mocht wel bezwaar maken (dat heeft hij ook gedaan), maar mijn verzoek werd alsnog ingewilligd.

En weer meer ontopic: Trouwen verandert inderdaad niets aan je geslachtsnaam. Daar zit je eigenlijk nog net zo aan vast als voor het trouwen, er zijn maar weinig bedrijven/instanties die je ook willen aanschrijven met je aangetrouwde naam. Dit was voor mij dan ook de reden om alsnog die geslachtsnaamwijziging aan te vragen.
Yahoo messenger MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naamswijziging van een meerderjarige in die van zijn verzorger, van zijn ouder of in zijn oorspronkelijke geslachtsnaam kan op basis van art. 4 en 5 van het besluit waarnaar ik hierboven link. Dat staat dus los van de situatie hier. Kijk gerust in het besluit om te zien wat wel en wat niet kan.

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Josanne, weet niet precies waarom dat was. Misschien omdat hij het heel snel geregeld wilde hebben om bepaalde prive-redenen. En hij komt van de Antillen, wellicht iets afwijkends...
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze week ook een verzoek ingediend om de achternaam van mijn stiefvader aan te nemen. Maar er komt zo ontzettend veel rompslomp bij kijken. Maar ik hoop dat het er snel door heen is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds