Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gemeentelijke ...
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...
Ingebrekestell...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 06 mei 2025 10:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanspraklijkheid ZZP'er in de bouw.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tramontana

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 16:49    Onderwerp: Aanspraklijkheid ZZP'er in de bouw. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb even wat hulp nodig betreft de aanspakelijkeid van mijn broer.

Mijn broer is een Zelfstandige Zonder Personeel in de bouw sector.

Hier is hij nu 2maanden werkzaam in en heeft nu al zijn eerste conflict met een opdractgever.

Het gaat om beschadigingen van puien.

Hier heeft hij echter niks mee te maken gezien het feit dat hij in het tijdsbestek waarin de schades zijn gekomen geen puien gemonteert heeft.
Dit is echter allemaal moeilijk te bewijzen.

Maar nu wil ik even op het punt komen.

Er waren 3 ZZP'ers waarvan 2 ervaren monteurs en 1 (mijn broer) in opleiding.

Met alle drie is geen overeenkomst afgesloten met de onder aannemer.

Nu is mijn vraag voor welke partij is dit nu het ergst, voor de onderaanemer of zzp'ers.

Kan hij uberhaupt de ZZP'ers aansprakelijk stellen voor de geleden schade?

Tevens houd hij bij alle 3 de ZZP'ers de facturen in. Dit is een onredelijk bedrag van over de € 10.000,-. Kan de onderaannemer dit maken of is het een onrechtmatige daad?

Dit zijn toch 2 totaal verschillende zaken en mag de onderaannemer toch geen facturen inhouden?

Ik zou het waarderen als iemand hier wat meer duidelijkheid over kan verschaffen.

Met vriendelijk groet,

Bernhard Jansen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2007 22:41    Onderwerp: Re: Aanspraklijkheid ZZP'er in de bouw. Reageer met quote Naar onder Naar boven

tramontana schreef:

met wie is dan de overeenkomst gesloten? het lijkt mij met de onderaannemer toch?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst een paar wedervragen:

- Is de onderaannemer dezelfde als de opdrachtgever in jouw verhaal?
- Met overeenkomst bedoel je zeker schriftelijk want ik neem aan dat er toch minimaal mondeling iets overeen is gekomen. Wat deed je broer er anders als hij geen opdracht had?
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had ik niet gereageerd in dit draadje?????????
tramontana

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor de onduidelijkheden.

@t Annemiekewp:

Ja er is een mondelinge overeenkomst. Dit stelt echter niks voor.

Mijn broer kreeg een telefoontje, daarna heeft die een afspraak gemaakt. Het enige wat er is besproken is dat het niet te lang moest duren voordat hij de werkzaamheden door had, het uurloon, en dat de facturen in 14 dagen moeten worden betaald.

@t CIA76:

Er is alleen een mondelinge overeenkomst afgesloten zoals hieboven omschreven.

@t Leader:

Heb helaas niks kunnen waarnemen.

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties !!
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 10:37    Onderwerp: Re: Aanspraklijkheid ZZP'er in de bouw. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het gaat om beschadigingen van puien.

Hier heeft hij echter niks mee te maken gezien het feit dat hij in het tijdsbestek waarin de schades zijn gekomen geen puien gemonteert heeft.
Dit is echter allemaal moeilijk te bewijzen.

Aangezien de opdrachtgever stelt dat er door je broer schade is veroorzaakt, zal het aan de opdrachtgever zijn om te bewijzen dat dat zo is. Dat dat moeilijk te bewijzen is, is dan alleen maar voordelig.

Quote:

Nu is mijn vraag voor welke partij is dit nu het ergst, voor de onderaanemer of zzp'ers.

Zoals je hebt toegelicht is er wel een mondelinge overeenkomst. Het nadeel met mondelinge overeenkomsten is dat ze lastig te bewijzen zijn, en dat op zich is al voldoende reden om overeenkomsten altijd schriftelijk aan te gaan (of in ieder geval schriftelijk te bevestigen).

Quote:
Kan hij uberhaupt de ZZP'ers aansprakelijk stellen voor de geleden schade?

De verrichte werkzaamheden moeten uiteraard goed verricht worden. Als de schade is ontstaan door slechte montage dan kan degene die deze montage heeft verricht aangesproken worden op basis van wanprestatie.

Quote:
Tevens houd hij bij alle 3 de ZZP'ers de facturen in. Dit is een onredelijk bedrag van over de € 10.000,-. Kan de onderaannemer dit maken of is het een onrechtmatige daad?

Dit zijn toch 2 totaal verschillende zaken en mag de onderaannemer toch geen facturen inhouden?

Het zijn geen twee verschillende zaken. Als de opdrachtgever een vordering heeft uit hoofde van wanprestatie, kan hij die inhouden op de facturen. Echter wordt in die vordering uit wanprestatie betwist, omdat je broer aan heeft gegeven de schade niet veroorzaakt te (kunnen) hebben.

In de praktijk zie ik echter dat opdrachtgevers toch gewoon het geld inhouden, en het op de zzp'er aan laten komen om een rechtszaak te beginnen.

Je broer zou daarvoor een jurist of een incassobureau in kunnen schakelen.

Om problemen in de toekomst beter het hoofd te kunnen bieden, zou je broer zich ook aan kunnen sluiten bij een belangenorganisatie voor zzp'ers. Er zijn er diverse die ook incasso en rechtsbijstand aanbieden.
tramontana

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Toch heb ik nog een vraagje, je vertelde dat uiteraard de montage goed verricht moet worden. Maar mijn vraag daarover is dan weer, kan je dit verwachten van een Monteur die nog nooit in deze sector heeft gewerkt?

Dan zou je er tog vanuit moeten gaan dat je wat schade zoals glasbruik etc. etc. zou kunnen krijgen, en is het tog onredelijk om diegene dan aansprakelijk te stellen. Terwijl je eigenlijk kan verwachten dat je zowiezo een vorm van schade krijgt. En dan is het mooie van het verhaal ook nog dat juist het tegendeel de waarheid is.

Betreft het inhouden van de facturen. Er is nog geen vordering uit hoofde van wanprestatie. Er is alleen een aangetekende brief verstuurd waarin staan dat we in ingebreke worden gesteld en dat de kosten op ons worden verhaald.

Mag de opdrachtgever dan wel inhouden? of maakt hij zich dan schuldig aan een onrechmatige daad?

Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp !!
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Toch heb ik nog een vraagje, je vertelde dat uiteraard de montage goed verricht moet worden. Maar mijn vraag daarover is dan weer, kan je dit verwachten van een Monteur die nog nooit in deze sector heeft gewerkt?

In beginsel mag een opdrachtgever verwachten dat een zelfstandige het werk waarvoor hij wordt aangenomen naar behoren kan verrichten.
Natuurlijk kan een zelfstandige dan aangeven dat hij met een specifiek werk geen ervaring heeft, zodat de opdrachtgever hier rekening mee kan houden (zoals iemand toezicht laten houden, hetgeen waarschijnlijk gevolgen heeft voor het uurtarief van de betreffende zelfstandige).

Quote:
Betreft het inhouden van de facturen. Er is nog geen vordering uit hoofde van wanprestatie. Er is alleen een aangetekende brief verstuurd waarin staan dat we in ingebreke worden gesteld en dat de kosten op ons worden verhaald.

Een ingebrekestelling houdt in dat er een termijn wordt gegeven waarin de geconstateerde schade hersteld dient te worden. Uit je verhaal maak ik op dat je broer die gelegenheid niet heeft gehad. Er is dan geen sprake van een ingebrekestelling in de zin van de wet.

De opdrachtgever heeft door het inhouden van de facturen het voordeel. Hij hoeft immers niets te doen om aan het geld te komen dat hij volgens hem zou krijgen, terwijl je broer actie moet ondernemen om aan zijn geld te komen.

Of de opdrachtgever onrechtmatig handeld, kan enkel doorslaggevend door een rechter worden bepaald. Als de opdrachtgever niet hard kan maken dat hij schade heeft voor een bepaald bedrag, en deze schade door je broer is veroorzaakt, dan zal de rechter de vordering van je broer toewijzen.

Overigens maakt de opdrachtgever zich dan juridisch niet schuldig aan een onrechtmatige daad, maar aan wanprestatie. Hij heeft dan immers de facturen niet betaald, hetgeen hij wel verplicht was.
tramontana

BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry voor mijn late antwoord, was persoonlijk eventjes druk.

Bedankt voor jullie uitstekende informatie.

Ik zal die opdrachtgever even persoonlijk bellen om te kijken of er iets te regelen valt.

Wedermaals mijn dank !!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds