|
Auteur |
Bericht |
capricorn
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 15:49 Onderwerp: een ander heeft gebouwd op jouw grond |
|
|
Wij gaan binnenkort ons huurhuis kopen van de woningbouwvereniging via Sociale Koop. Wij hebben een hoekhuis met een oprit naast het huis. Daarnaast loopt (liep) nog een open steeg van 1.9m breed. Daarnaast zit de achterkant van een bakkerij. In 2002 heeft de bakker daar zonder vergunning een berging van gemaakt en na klachten uit de buurt is de vergunning in 2003 alsnog aangevraagd en verstrekt. Ivm met toekomstige (ver)koop van onze huurwoning heeft het Kadaster de erfgrenzen opgemeten en blijkt dat de inmiddels bebouwde steeg bij ons erf hoort. Wij zijn van plan om een aanbouw aan ons huis te maken in 2009. De aanbouw zal de oprit en een deel van de 'steeg' beslaan. Kan ik de bakker sommeren om de berging te verwijderen ? De opstallen zijn na aankoop van het huis van mij maar in het Burgerlijk Wetboek 5 staat ook dat aanbouwen (de berging dus) aan onroerend goed over de erfgrens eigendom zijn van de ander. In dit geval dus van de bakker en niet van mij. Is het eventueel ook mogelijk om de berging te verhuren aan de bakker voor een jaar en in het huurcontract op te laten nemen dat hij aan het eind van dat jaar de berging ontruimd (opgeruimd?) moet hebben ? Huurbescherming kan hierbij een vervelende invloed hebben ?
Een hele puzzel maar misschien heeft hier iemand ervaring mee ?
Capricorn |
|
|
|
 |
Spijtoptant
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 16:22 Onderwerp: |
|
|
Allereerst de vaststelling dat er niet op jouw grond gebouwd is. De grond is nog van de wbv. Er is m.i. weinig kans dat je straks sloop kunt vorderen (amotie-arrest, art. 3:13 BW jo. art.5:54 BW).
Het lijkt mij dat je beter kunt voorkomen dat je verzeild raakt in een situatie die je niet wilt. Je zou de wbv kunnen verzoeken je de grond onbebouwd (door de bakker) te verkopen. Als de wbv dat niet kan of wil, zouden ze je alleen de niet door de bakker bebouwde grond moeten verkopen. Dat scheelt je ongetwijfeld iets in de koopprijs, maar of je dan je uitbouw nog kunt bouwen?
Spop |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 18:11 Onderwerp: |
|
|
Spijtoptant schreef: | Er is m.i. weinig kans dat je straks sloop kunt vorderen (amotie-arrest, art. 3:13 BW jo. art.5:54 BW). |
Het leuke van het amotie-arrest (NJ 1971, 89) is dat in die casus de amotie wél gevorderd kon worden. Misbruik van recht is mogelijk, maar wordt niet snel aangenomen. Het amotie-arrest lijkt bovendien de voorwaarde te stellen dat de persoon die op andermans grond gebouwd heeft, hierbij te goeder trouw is geweest (wat bijna nooit het geval kan zijn; je wordt geacht het kadaster te raadplegen). Verder is volgens het arrest de enkele stelling dat de schade die de bouwer door sloop zou lijden onevenredig veel groter is dan het belang dat de eiser bij die sloop heeft, nog niet voldoende.
Art. 5:54 BW lijkt (mij) wat minder strenge eisen te stellen, maar is nog steeds erg streng. Als de berging de bouw van een aanbouw in de weg staat, zie ik geen onevenredig groot nadeel voor de buurman. Bovendien zou hier wel eens sprake kunnen zijn van grove schuld aan de kant van de buurman (lid 3).
Ik begrijp niet goed hoe je de berging zou willen verhuren als die berging van de buurman is. Vermoedelijk wil je de buurman laten betalen voor het gebruik van jouw (toekomstige) grond. Ik zou het niet als huur verpakken, maar puur als schadevergoeding voor de voortdurende inbreuk op jouw eigendomsrecht voor zolang die inbreuk door sloop niet is opgeheven. Het lijkt mij dat een vordering tot sloop van de berging normaal gesproken zou moeten slagen, tenzij het om een overschrijding van slechts een paar centimeter gaat. En dus helemaal als de berging ook de geplande aanbouw in de weg zit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 18:16 Onderwerp: |
|
|
Spijtoptant schreef: | Allereerst de vaststelling dat er niet op jouw grond gebouwd is. De grond is nog van de wbv. Er is m.i. weinig kans dat je straks sloop kunt vorderen (amotie-arrest, art. 3:13 BW jo. art.5:54 BW).
Spop |
Is dat misbruik van recht? Waarom?
edit: Bonafides zijn reactie had ik nog niet gelezen. Hij schijnt ook te denken dat dit geen vorm is van misbruik van recht. |
|
|
|
 |
Spijtoptant
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 20:51 Onderwerp: |
|
|
In dit geval lijken alle partijen ten tijde van de bouw, althans ten tijde van de vergunningverlening, er van uitgegaan zijn dat de berging op de grond van de bakker stond. De bakker was (blijkbaar) te goeder trouw. Tevens heeft de berging verder nooit in de weg gestaan. Nu pas, bij het opmeten door het kadaster, blijkt dat de grond waarop de berging gebouwd is op zijn minst voor een deel eigendom van de wbv te zijn. Het belang van de wbv (of straks Capricorn) lijkt me niet groter dan het belang dat geschaad wordt. Om dan nu (pas) sloop te vorderen, jaren ná de feitelijke legalisatie door de vergunningverlening, is toch misbruik van recht. Dan had de wbv destijds maar goed op moeten letten. Als destijds was gebleken dat de berging op de grond van de wvb was gebouwd zou de vergunning ongetwijfeld geweigerd zijn. Wat anders is dat, tegen vergoeding, een erfdienstbaarheid gevestigd kan worden of, zoals ik mijn eerste reactie al aanhaalde, ervoor zorgen dat de wbv de betreffende grond aan de bakker verkoopt.
Spop |
|
|
|
 |
capricorn
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
De wbv is inderdaad nog eigenaar van de grond, en daarmee ook van alle opstallen. Als zij vervolgens aan mij verkoopt gaat daarmee volgens mij het eigendom van grond en haar opstallen naar mij. De bakker is overigens huurder van zijn pand en bij het Kadaster had hij tekening en oppervlakte en evt. erfdienstbaarheden op kunnen vragen, zoals ik heb gedaan. Hij had dus kunnen weten dat de grond niet bij 'zijn' pand hoorde. Van verjaring is sowieso geen sprake in dit geval. De wbv heeft 8000 woningen onder haar beheer en zit in een andere plaats en leest dus niet de vergunningaanvraag in ons plaatselijke sufferdje. Ik vindt het ook uitermate vreemd dat je op andermans grond kunt bouwen en op zo'n manier grond in kunt pikken. Je zal maar een half jaar op vakantie zijn, is je hele tuin volgebouwd en ingepikt ! De wbv wilde in eerste instantie geen problemen en wilde de 35m2 verkopen aan de eigenaar van het pand van de bakker (en nog 2 eigenaren van panden waar de steeg achterlangs loopt). Ons huis was visueel getaxeerd zonder de berging en wij hebben 4000 euro bovenop de taxatieprijs geboden om de grond te behouden en zo uit te kunnen bouwen. De wbv ging hiermee accoord. De berging staat overigens geheel op de grond van de wbv en dus niet enkele cm. Het is een houten schutting met een acryl golfplatendak verbonden met zijn pand. Als de wbv eigenaar is van de opstallen zou ik de wbv ook toestemming kunnen vragen om deze opstal te mogen verwijderen zolang zij nog eigenaar zijn.
Bij dit alles is het natuurlijk vreemd dat de gemeente een vergunning heeft verstrekt. Bij mijn bezoek aan de gemeente, afd. ruimtelijke ordening, zij men ook niet te controleren van wie de grond is. Het oplossen van het probleem was volgens hun een privaatrechtelijke kwestie.
Capricorn |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 21:28 Onderwerp: |
|
|
Spijtoptant schreef: | De bakker was (blijkbaar) te goeder trouw. |
Nee, hij wordt geacht het kadaster te hebben geraadpleegd. Aangenomen dat de informatie in het kadaster correct is, is hij dus niet te goeder trouw. (Het "niet weten" is niet voldoende, het gaat erom dat hij het ook niet had behoren te weten, art 3:11 BW.)
Als hij het kadaster geraadpleegd heeft en desondanks is gaan bouwen, is hij zelfs te kwader trouw.
Als hij het kadaster niet geraadpleegd heeft en zich verder niet heeft afgevraagd of hij daar mag bouwen (en daar lijkt het op, gezien het feit dat hij niet eens een vergunning heeft aangevraagd), dan kan er sprake zijn van grove schuld.
In het geval van kade trouw of grove schuld is een beroep op art. 5:54 BW al helemaal niet mogelijk.
Quote: | Tevens heeft de berging verder nooit in de weg gestaan. Nu pas, bij het opmeten door het kadaster, blijkt dat de grond waarop de berging gebouwd is op zijn minst voor een deel eigendom van de wbv te zijn. |
Dat het nu pas blijkt lijkt me niet relevant. Zie onderstaande opmerking over verjaring.
Quote: | Het belang van de wbv (of straks Capricorn) lijkt me niet groter dan het belang dat geschaad wordt. |
Het gaat er niet om wie een "groter" belang heeft. Het gaat erom of het belang van de buurman onevenredig veel zwaarder weegt dan het belang van capricorn. Zie art. 5:54 BW (als kwade trouw of grove schuld al niet aan een beroep op dat artikel in de weg staan).
Quote: | Om dan nu (pas) sloop te vorderen, jaren ná de feitelijke legalisatie door de vergunningverlening, is toch misbruik van recht. |
We hebben de rechtsfiguur verjaring om te lang stilzitten af te straffen. Zolang niet verjaard is, kan de eigenaar zijn eigendomsrecht uitoefenen. Merk op dat redelijkheid en billijkheid in het goederenrecht van veel minder belang zijn dan in het verbintenissenrecht. De vergunningverlening staat er verder los van. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 16 dec 2007 23:16 Onderwerp: |
|
|
De woningbouwvereniging is dus degene die nu in actie moet komen.
Of, zoals Spijtoptant als alternatief noemde: als de wbv dat niet kan of wil, zouden ze je alleen de niet door de bakker bebouwde grond moeten verkopen.
Maar ja, dan heb jij dus je aanbouw niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 0:53 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De woningbouwvereniging is dus degene die nu in actie moet komen. |
Op dit moment wel. Na de eigendomsoverdracht kan capricorn zelf sloop vorderen.
Er is geen reden om dit stuk grond niet over te dragen. Daar zou capricorn ook helemaal niet bij geholpen zijn. In het ergste geval heeft hij straks een stuk grond waarop hij een gebouw van een ander moet gedogen. Dat is altijd nog beter dan een stuk grond met een gat erin. Of hij een lagere koopsom kan bedingen zal afhangen van waar de huidige koopsom op gebaseerd is. Als die gebaseerd is op de grond zonder de steeg, lijkt er niet echt een reden te zijn om verlaging van de koopprijs te verlangen. Maar goed, dat is geen juridische kwestie maar zuiver een kwestie van onderhandeling met de WBV.
De juridische vraag is of sloop van de berging kan worden gevorderd. Op basis van de beschikbare informatie lijkt het antwoord mij naar alle waarschijnlijkheid "ja".
Wat misschien nog wel interessant is, is of die steeg als openbare weg geldt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
NWD
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 dec 2007 9:13 Onderwerp: |
|
|
De gemeente mag een bouwvergunning niet weigeren op grond van het feit dat er niet op eigen grond gebouwd wordt. De Woningwet (grondslag voor bouwvergunningen) biedt slechts enkele gronden op basis waarvan een bouwvergunning mag en moet worden geweigerd (het zogenaamde limitatief-imperatieve stelsel). Het bouwen op andermans grond is niet één van deze weigeringsgronden. De gemeente heeft dus inderdaad gelijk als zij aangeeft dat dit een privaatrechtelijke kwestie betreft. Het feit dat er een bouwvergunning is afgegeven doet overigens niets af aan het gegeven dat je het vergunde privaatrechtelijk gezien eigenlijk niet mag uitvoeren. Maar nogmaals, dat is iets waar de gemeente geen rekening mee mag houden bij de vergunningverlening. |
|
|
|
 |
|