Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 11:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wanneer mag je nog aanhouden.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R.Visser

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 18:17    Onderwerp: wanneer mag je nog aanhouden. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 128

[1.] Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.

[2.] Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.

Mijn vraag betreffend dit artikel is, wanneer mag een burger nog aanhouden?

Voorbeeld:
Ik zie een burger iets stelen uit een winkel, ik achtervolg hem uit de winkel de openbare weg op.... dan nu mijn vraag/stelling:
Als ik de burger uit het oog verlies en zie hem enige tijd later weer mag ik hem dan nog aanhouden, is er een tijdbestek waarin ik hem uit het oog mag verliezen en ja hoe lang is die tijd?
Van een opsporingsambtenaar weet ik dat als hij een duidelijk signalement heeft dat hij hem ook een dag of een week later mag aanhouden maar hoe zit het met een burger/beveiligingsbeambte.
Als bijvoorbeeld de verdachte de hoek om gaat ben ik hem ook even uit het oog verloren maar als ik een paar seconde later hem weer zie dan mag ik de achtervolging voortzetten, maar wat als ik hem een paar minuten niet meer ziet en dan weer wel, wat mag ik dan nog?

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 15 dec 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat er op dit punt verschil is tussen een burger en een opsporingsambtenaar. Art. 128 Sv maakt geen onderscheid.

Naarmate er meer opsporingshandelingen worden verricht, kan er langer sprake zijn van ontdekking op heterdaad. Dat verklaart die enkele zaak waarin er veel tijd zat tussen het moment van ontdekking en de aanhouding.

Het is niet nodig dat de persoon die als eerste ontdekt ook de aanhouding verricht. Het lijkt mij mogelijk dat na een achtervolging van 2 dagen door politieambtenaren, de boef uiteindelijk (op heterdaad) wordt aangehouden door een burger die reageert op "houd de dief!".

De dief even uit het oog verliezen terwijl je achtervolgt zal zeker niet gelijk een einde maken aan de toestand van ontdekking op heterdaad. Een paar minuten is denk ik ook geen probleem, tenzij je eigenlijk al iets anders bent gaan doen.

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat precies he(e)terdaad is zal van de omstandigheden afhangen, maar art 128 lid 2 Sv lijkt daarin vrij streng. Ongetwijfeld zal hierover jurispridudentie zijn (die ik nu niet ga opzoeken).
Mbt tot aanhouding buiten heterdaad. Ook de opsporingsambtenaar mag niet zomaar buiten heterdaad een verdachte aanhouden. Volgens art.54 Sv mag dat alleen als er een verdenking bestaat van 'eenig strafbaar feit waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten'. Het mag wel als er een aanhoudingsbevel is uitgevaardigd door de OvJ (Art. 54 lid 1 Sv), maar ook dan moet het een gevalletje 'voorlopige hechtenis' zijn.

Spop
Bekijk profiel Stuur privé bericht
R.Visser

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Spijtoptant,
Dat is de vraag niet, de vraag is hoelang mag je een verdachte uit het oog verliezen om de aanhouding te rechtvaardigen.

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Art. 128 lid 2 Sv. lijkt daarin niet heel veel ruimte te geven.

In de praktijk lijkt de norm 'het verrichten van vrijwel onafgebroken opsporingshandelingen naar de verdachte' gehanteerd te worden.
Van de site www.zakboekenpolitie.com ('antwoorden vrijheid.doc') komt het volgende:
Quote:

Voor ontdekking op heterdaad wordt immers niet vereist dat dezelfde opsporingsambtenaar met het onderzoek bezig moet zijn geweest. Overneming van het onderzoek door andere opsporingsambtenaren doet aan het wel of niet aanwezig blijven van ontdekking op heterdaad niets af.
Indien het feit zelf op heterdaad ontdekt is en naar aanleiding daarvan vrij¬wel on-afge¬bro¬ken opsporingshandelingen naar de verdachte verricht worden, blijft ontdekking op heterdaad aanwezig. Enige uren later kan er aldus toch nog worden overgegaan tot aanhouding op heterdaad. 3 uur is geen zelfstandig criterium, het zou onder omstandigheden zowel langer als korter kunnen zijn.
Het zelf op heterdaad ontdekken van het strafbare feit is géén eis om toch nog op heterdaad te mogen aanhouden.
Een goed verwerking van de heterdaadsituatie is in het pv is in dit soort gevallen natuurlijk onmisbaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt onafgebroken opsporingshandelingen verrichten direct gericht op het oppakken van de verdachte, zonder de verdachte te zien. Het zien van de verdachte lijkt me niet het belangrijkste criterium voor het bestaan van heterdaad.

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is dit niet alleen voor de opsporingsmabtenaar, of geldt dit ook voor een burger

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.Visser schreef:
Maar is dit niet alleen voor de opsporingsmabtenaar, of geldt dit ook voor een burger

Zie mijn eerste bericht. Waarom zou er een verschil zijn, de wet maakt dat verschil niet?

BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is omdat ik me meen te herinneren van mijn opleiding, dat voor de burger geldt dat als je een verdachte eenmaal uit het oog bent verloren de burger de aanhouding niet meer mag voortzetten, dit in tegenstelling van een opsporingsambtenaar.
Maar helaas kan ik er geen jurisprudentie over vinden.
Overigens is jouw antwoord mij wel duidelijk.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wetgever maakt (los van de afhandeling) geen onderscheid tussen aanhouding op heterdaad door een burger of opsporingsambtenaar. Ik ga dus ook met Bona Fides mee.

Er is jurisprudentie dat de politie na zeer lange tijd nog kan aanhouden op heterdaad (30 uur in dit geval: HR 17 mei 1949, NJ 1949, 553)
Je zou dan kunnen discussieren of een burger na deze 30 uur nog rechtmarig bezig zou zijn geweest.In feite zou deze de opsporing dan allang aan de politie moeten hebben overgedragen (mijn inziens). Maar goed, dat is mijn eigen visie en ik ken daar geen jurisprudentie van.

Overigens was je opmerking dat een opsporingsambtenaar wel buiten heterdaad mag aanhouden en een burger niet wel juist, in tegenstelling tot een eerdere reactie. Hoewel de aanhouding in beginsel geen bevoegdheid is van de opsporingsambtenaar buiten heterdaad (getrapte bevoegdheid).
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan wel een verschil verzinnen tussen de burger en de opsporingsambtenaar bij aanhouding op heterdaad Very Happy

Als we het hebben over onafgebroken gerichte opsporingshandelingen verrichten is dat iets waarvan ik me kan voorstellen dat dat enkel van toepassing is op opsporingsambtenaren. Burgers behoren immers geen opsporingshandelingen te verrichten, ook al heeft een burger de bevoegdheid om op heterdaad aan te houden. Ik denk dan ook dat het voor de burger inderdaad zo is dat ontdekking op heterdaad ter plaatse moet zijn of anders afhankelijk is van een onafgebroken achtervolging en dus niet van onafgebroken gerichte opsporingshandelingen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds