|
Auteur |
Bericht |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 15:43 Onderwerp: Opstellen Memorie van Grieven |
|
|
Omdat ik in beroep ga (Zie onderwerp Verbazend vonnis) heb ik met mijn advocaat afgeproken dat ik alvast een concept opstel van het Memorie van Grieven die zij daarna eventueel aanvuld, corrigeerd, enz. Zo kan ik de kosten laag houden.
Zijn er duidelijke richtlijnen bij het opstellen van een MvG of kan ik gewoon het vonnis er bij pakken en dan per onderdeel afwerken? Dus Grief 1, 2,... en uiteindelijk Conclusie. Mag ik ook nieuwe feiten of argumenten aanvoeren die in eerste aanleg niet of niet zo nadrukkelijk zijn aangevoerd? Ook wil ik op een getuigenverhoor aandringen.
Ik heb richtlijnen gezocht op het internet maar kon ze niet vinden. Ook (nog) geen rechtenstudie dus ik heb wat suggesties nodig.
Alle tips zijn van harte welkom.
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 16:32 Onderwerp: Re: Opstellen Memorie van Grieven |
|
|
Tilda schreef: | Zijn er duidelijke richtlijnen bij het opstellen van een MvG of kan ik gewoon het vonnis er bij pakken en dan per onderdeel afwerken? |
Ik heb zelf geen ervaring met het opstellen van een MvG, maar per onderdeel een grief formuleren en toelichten lijkt mij geen slechte aanpak. Op internet kun je in ieder geval wel verschillende voorbeelden van memories van grieven vinden.
Quote: | Mag ik ook nieuwe feiten of argumenten aanvoeren die in eerste aanleg niet of niet zo nadrukkelijk zijn aangevoerd? Ook wil ik op een getuigenverhoor aandringen. |
Ja, dit mag. In die zin is de term "grieven" wat misleidend. In een MvG kun je niet alleen op 'fouten' in het vonnis van de rechtbank wijzen, maar ook tekortkomingen in de eigen procesvoering herstellen. Ik weet niet of je zulke verbeteringen ook als "grief" moet verpakken.
Een bewijsaanbod moet voldoende specifiek zijn, en je moet aangeven waarom de feiten waarvoor je bewijs wilt leveren tot een andere beslissing in de zaak kunnen leiden. Ik vind een verwijzing naar HR 9 juli 2004, zie met name overweging 3.6. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: zo 09 dec 2007 6:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je tips bona fides. Ik heb de MvG in grote lijnen opgesteld en dit is door de advocaat in een mooi juridisch jasje gegoten. Ook heb ik zelf de aanvullende verklaringen verzameld en aangeleverd. Zo kan ik de kosten zo laag mogelijk houden.
De MvG is gedateerd 5 oktober, meervoudige kamer te Leeuwarden en de eerste rolzitting is inmiddels al geweest. Vreemd genoeg nog steeds geen memorie van antwoord. Weet jiij wat de termijn is voor het MvA in een civiele beroepszaak? |
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: vr 14 dec 2007 1:05 Onderwerp: |
|
|
Vandaag even heel kort contact gehad met de advocaat. De memorie van antwoord is binnen. Ik heb begrepen dat er nu een verzoek naar het hof moet op de verklaringen per acte in te brengen. Zij (advocaat) is tot januari afwezig en achteraf had ik nog wat vragen willen stellen maar misschien kan ik middels dit forum wat meer duidelijkheid krijgen.
Kan iemand mij vertellen hoe de procedure nu verder gaat? Ik heb begrepen dat alles meestal schriftelijk word afgehandeld maar in de MvG hebben we verzocht om getuigenverhoor.
Hoe verloopt een beroepzaak meestal in grote lijnen? In het MvA schijnen nogal wat onjuistheden te zitten. Mogen we daartegen nog argumenten aanvoeren of iets nader toelichten?
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
|