Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 22:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

belaging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
blackopal

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:08    Onderwerp: belaging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik moet dit jaar afstuderen en heb als onderwerp 'belaging''gekozen. MIjn hoofd en deelvragen zien er als volgt uit:

Hoofdvraag: ‘Wat kan er gesteld worden, na evaluatie van de huidige belagings wet- en regelgeving in Nederland?’

Deelvragen:

1. Hoe worden de belagingscriteria in de praktijk uitgewerkt?
2. Wat voor delicten zijn er gepleegd op het gebied van belaging vanaf het jaar 2000 tot heden?
3. Welke positieve en negatieve kanten zijn er op het gebied van opsporing en vervolging inzake belaging?
4. Welke positieve en negatieve kanten zijn er op het gebied van berechting en tenuitvoerlegging van sancties inzake belaging?
5. Wat zijn de voor- en nadelen van de huidige belagings wet- en regelgeving in Nederland?
6. Wat zijn de voor- en nadelen van andere mogelijkheden om belaging aan te pakken?

Helaas zijn is mijn hoofdvraag afgekeurd, omdat het te vaag is. Hebben jullie nog suggesties? want ik zit helemaaal vast en ik moet het voorstel over 2 weken weer inleveren!

Alvast bedankt allemaal!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vraag die ik me een tijd geleden afvroeg toen ik slachtoffer was van belaging was:

Biedt de huidige regelgeving van belaging voldoende bescherming aan de belaagden, welke verbeterpunten zijn te benoemen rekening houdend met de rechten van verdachten?
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan dit inderdaad meenemen in mijn onderzoek, maar het is te beperkt voor een hoofdvraag heb ik begrepen van mijn begeleider. Zij zelf zat te denken aan de volgende hoofdvraag: 'Wat zijn de gevolgen van de huidige belagingswetgeving voor de betrokkenen?'. Maar ik zelf denk dat mijn onderzoek dan snel afgerond zal zijn, ik zal de 5 maanden immers toch rond moeten komen..
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vergelijking met een ander land? je hoofdvraag is idd nogal vaag.

wat wil je exact onderzoeken? of de huidige regelgeving mbt belaging in de praktijk voldoet, zo niet welke invulling dan wenselijk zou zijn?
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

begrijp ik het overigens goed dat je hoofdvraag definitief vast moet liggen? mijn definitieve hoofdvraag heb ik enkele dagen voordat ik mijn afstudeerscriptie inleverde geformuleerd.
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MIjn hoofd- en deelvragen moeten goedgekeurd worden, alvorens ik aan mijn daadwerkelijke afstuderen kan beginnen. Ik zat er inderdaad aan te denken om te onderzoeken of de huidige belagingswetgeving adequaat is en of hoe dit eventueel aangepast kan worden.

Maar alle nieuwe ideeen zijn welkom. Ik zit nogal vast, omdat ik namelijk geen nieuwe ideeen meer heb. Ik zat er ook aan te denken om te gaan vergelijken met andere landen, maar dit vind mijn begeleider niet relevant :s.
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens wanneer jullie een geheel andere visie op dit onderwerp hebben, hoor ik dit graag! Wellicht heb ik er wat aan...
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat dachten jullie van de volgende hoofd- en deelvragen:

hoofdvraag: Wat zijn de gevolgen van de huidige belagings wet- en regelgeving voor de burgers, belaagden en belagers?

deelvragen:
1. Hoe worden de belagingscriteria in de praktijk uitgewerkt?
2. Wat voor delicten zijn er gepleegd op het gebied van belaging vanaf het jaar 2000 tot heden?
3. Wat zijn de voor- en nadelen van de huidige belagings wet- en regelgeving in Nederland?
4. Wat zijn de voor- en nadelen van andere mogelijkheden om belaging aan te pakken?
5. Wat voor visie hebben de belaagden op de huidige belagings wet- en regelgeving?
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'De gevolgen van is nog steeds betrekkelijk vaag. Wat bedoel je met die term?

Is het verder misschien handig eerst een voorspelling op te schrijven van wat je denkt dat eruit komt? Misschien kan je dan aan de hand van de voorlopige 'conclusie' terug redeneren naar wat je vraag nu precies is.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met 'gevolgen van' bedoel ik echt het breedste zin van het woord: rechten en plichten die voortvloeien uit de wetgeving, de knelpunten in de wet etc.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

blackopal schreef:
Met 'gevolgen van' bedoel ik echt het breedste zin van het woord: rechten en plichten die voortvloeien uit de wetgeving, de knelpunten in de wet etc.

Welke rechten en plichten voortvloeien uit de wet kun je in principe in de wet zelf lezen. Interessanter lijkt het mij om te weten hoe effectief de wet is. Voor welke gevallen de wet een oplossing biedt, hetzij door de afschrikkende werking ervan, hetzij door daadwerkelijke strafvervolging. Welke gevallen van belaging vallen niet onder de reikwijdte van de wet, maar vormen toch een probleem dat oplossing behoeft? Om dit te achterhalen is het niet voldoende om de wet te lezen, maar moet je een aantal stappen extra doen.

Dat de docent het niet relevant vindt hoe het probleem van belaging in andere landen wordt aangepakt vind ik amusant.

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste instantie was het ook de bedoeling om de effectiviteit van de wet te onderzoeken. Dit wil ik nog steeds gaan doen, maar ik mag dit woord 'effectiviteit' niet opnemen in mijn hoofdvraag, omdat dit te ''vaag'' is..
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

Biedt de huidige regelgeving van belaging voldoende bescherming aan de belaagden, welke verbeterpunten zijn te benoemen rekening houdend met de rechten van verdachten?

Ik vind bovenstaande suggestie eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Zeker niet als ik je vervolgsuggesties zie.

Kun je misschien nog iets met bewijslast en aangiftes? Een deel van het onderzoek zou dan kunnen zijn naar aanleiding van welke aangiftes wel en aan welke niet gevolg wordt gegeven door politie en
O.M. en waarom. Zal vast en zeker te maken hebben met bewijsproblemen.
blackopal

BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2007 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is zeker weten een goede suggestie! Zal ik zeker meenemen in mijn onderzoek.
blackopal

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou mensen,

Jullie horen wel wat mijn definitieve hoofd- en deelvragen worden en ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds