Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 18:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WhizzCat

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 15:20    Onderwerp: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier. Ik heb ondertussen al ongeveer een dik uur lopen zoeken in alle uiteenlopende onderwerpen over huurcontracten, maar mijn onderwerp zat er helaas niet tussen. Ik hoop dan ook dat iemand mij hier wat duidelijkheid kan verschaffen in de janboel die ik er van gemaakt hebt Embarassed

In april 2007 heb ik een flat gehuurd voor de periode van 2 jaar (einde contract 31-3-2009). Ik had toen nog een tijdelijk contract bij mijn toenmalige werkgever. Ondertussen heb ik een nieuwe baan met een vast contract (joepie!) en ik ben dus op zoek naar een huisje. Voor het tekenen van de voorlopige koopakte heb ik gebelt met het bedrijf wat mij de woning verhuurd heeft. Zij hebben aangegeven (telefonisch) dat ik de woning zonder problemen kon opzeggen, met uiteraard in achtneming de 2 maanden opzeg termijn.

De akte van mijn huis zal op 1 februari 2008 passeren.

Nu lees ik er echter mijn contract op na en dit blijkt dus helemaal niet zo te zijn! (Ik voel me echt zo ontzettend stom Embarassed ).

Kortom, ik krijg nog een hypotheek offerte, maar ik kan dat dus niet rondkrijgen vanwege het feit dat ik vanaf 1 februari nog 13 maanden vastzit aan mijn huidige huurcontract. Ik heb het contract destijds met mijn vriendin getekend (die moest persé mee tekenen) maar alles is gebaseerd op mijn inkomen. Ondertussen verdien ik natuurlijk al wat meer, maar goed, dat maakt verder niet. Op dit moment zou ik dus alles niet rond kunnen krijgen omdat ik dan vanaf februari een schuld van zo'n 9000 euro zou hebben bij mijn huisbaas om het contract af te betalen.

Mijn huisbaas is best een redelijk vent, eerlijk is eerlijk, maar ik denk niet dat hij met dit akkefietje akkoord wil gaan (geef hem eens ongelijk...). Er staat dus in mijn contract dat ik eea niet tussentijds op kan zeggen.

Nu zit hangt dus boven mijn hoofd 10% boete betalen vanwege de voorlopige koopakte (+/- 13.000 euro) of 9000 euro gaan lenen om de huurbaas blij te maken. Dit heeft wel als gevolg dat ik waarschijnlijk alsnog de hypotheek niet rondkrijg omdat ik dan een dikke schuld bij de bank zou hebben.

Mijn vriendin heeft geen inkomen (op zoek naar werk) en haar voogd heeft bij het tekenen van eht toenmalige huurcontract geen borg gestaan. Mocht ik dus bij mijn vriendin weggaan (hypothetisch uiteraard, ik hou zielsveel van d'r Wink ), dan kan zij de huur niet betalen. Zou het dan vanuit de verhuurder ontbonden kunnen worden? Ik roep ook maar iets want ik weet verder niet zoveel van recht af (wist ik dat maar, dan zat ik nu niet in de s**t).

Kortom, wat kan ik nu het beste doen? Ik heb natuurlijk geen zin om met dikke schulden opgezadeld te worden. Moet ik informeel eens met de huisbaas gaan praten? (Overigens weten mijn aakopend makelaar en hypotheker ook al wat er loos is. De aankopend makelaar gaat ook nog even kijken en mijn hypotheker ook wel).

Enfin, ik weet het, ik ben stom geweest... is er nog iets te redden...?

[edit]
Kleine aanvulling, ik zit nog in mijn wettelijke bedenktijd voor het koopcontract. Kan ik er dan nu nog vanaf zonder die 10%? Zo ja, dan moet ik asap de makelaar gaan bellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zit het zo:

Artikel 7:271, lid 5 BW bepaalt onder a dat de huurder de huur met twee maanden (als je per maand de huur betaald) kan worden opgezegd. Als het huurcontract daarvan afwijkt, dan treed naar mijn mening art 7:271, lid 7 in werking: "Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzeg termijn (...) of waarbij van andere bepalingen in dit artikel wordt afgeweken, is nietig".
Artikel 7:282 BW bepaalt dat dit dwingend recht is: er mag dus niet van worden afgeweken.

Je huurcontract mag dus m.i. niet afwijken van de in dit artikel genoemde termijnen. Ik ben wel benieuwd wat er precies in het huurcontract staat.

Opzeggen dus, per aangetekend schrijven en onder verwijzing naar de persoon die jou had toegezegd dat je met twee maanden kon opzeggen.

Het kan zijn dat je toch gehouden kunt worden aan de volle huurtermijn, als er niets over opzegging in het contract staat. Dan zou je zelf met een nieuwe huurder op de proppen moeten komen. Het is wel mogelijk dat de verhuurder gewoon akkoord gaat, en afhankelijk van de persoon die jou had gezegd dat je kunt opzeggen kan gedacht worden dat dit ook is gebeurd.

(ik moest een en ander aanvullen na wat aanvullend onderzoek)

Laatst aangepast door komodo op zo 02 dec 2007 16:18, in totaal 1 keer bewerkt
WhizzCat

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, ik zal de m.i. relevante artikelen er even bij tikken:

Quote:

2.1

Huurovereenkomst wordt uitdrukkelijk aangegaan voor bepaalde tijd. Ingaande op 1-4-2007 uiterlijk eindigende op 31-3-2009

2.2

Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds opzeggen, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in artikel 10 van deze huurovereenkomst

2.5

Beëindiging dient te geschieden volgens <etc alg. voorwaarden>

10 (Bijzondere bepalingen)

Tijdelijke verhuur clausule

<Eerste paragraaf dat verlenging in overleg moet>

Indien de huurovereenkomst slechts een tijdelijke periode betreft is artikel 3.1 van de aan de huur overeenkomst toegevoegde algemene bepalingen nietig.

Dit is wat ik er aan zinnige dingen uit kan halen.

Volgens mij zit het redelijk dicht Sad

Het is overigens liberale huur (624 euro+) en particulier dus.

Laatst aangepast door WhizzCat op zo 02 dec 2007 16:15, in totaal 1 keer bewerkt
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:15    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

WhizzCat schreef:
Kleine aanvulling, ik zit nog in mijn wettelijke bedenktijd voor het koopcontract. Kan ik er dan nu nog vanaf zonder die 10%? Zo ja, dan moet ik asap de makelaar gaan bellen.

Totdat je duidelijkheid hebt over dat huurcontract zou ik inderdaad eerst maar eens het voorlopig koopcontract ontbinden nu dat nog kan ja.
WhizzCat

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:18    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
WhizzCat schreef:

Totdat je duidelijkheid hebt over dat huurcontract zou ik inderdaad eerst maar eens het voorlopig koopcontract ontbinden nu dat nog kan ja.

Ga ik zeker doen. Ik probeer nu als een gek mijn aankopende makelaar te bellen om te vragen hoe of wat.

Weten jullie overigens bij wie ik dan moet zijn? Aankopende makelaar, verkopende of de verkoopster? Dat staat niet duidelijk in mijn koopcontract nl. Sad
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:20    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
WhizzCat schreef:

Dan zou ik eerst eens de huisbaas bellen om te vragen of hij er echt een probleem van zou maken.

@Komodo: je ziet art. 7:271 lid 1 BW over het hoofd. Een huurcontract voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, tenzij er anders is overeengekomen.

komodo

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:24    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
WhizzCat schreef:

Dan zou ik eerst eens de huisbaas bellen om te vragen of hij er echt een probleem van zou maken.

@Komodo: je ziet art. 7:271 lid 1 BW over het hoofd. Een huurcontract voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, tenzij er anders is overeengekomen.

Ja, dat had ik inmiddels begrepen, vandaar mijn aanvulling.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:49    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:

Dan mis ik toch nog een beetje de (in mijn ogen) juiste conclusie Wink.

Als de huurbaas echt dwars wil zijn, dan zit de huurder voor de volledige termijn van 2 jaar vast aan het huurcontract. (Tenzij dat artikel 10 uit de huurovk anders bepaalt... dat is me nu niet duidelijk.)

Overigens, als WhizzCat van zijn vriendin weg gaat, zit hij nog steeds vast aan het huurcontract. Ik vermoed beiden hoofdelijk.

Of de verhuurder een nieuwe door WhizzCat aangebrachte huurder accepteert, is aan de verhuurder om te beslissen.

Maar in ieder geval zou ik er niet bij voorbaat van uitgaan dat de huurbaas nergens aan wil meewerken.

WhizzCat schreef:
Weten jullie overigens bij wie ik dan moet zijn? Aankopende makelaar, verkopende of de verkoopster? Dat staat niet duidelijk in mijn koopcontract nl.

Aan de verkoopster. Ik zou het ook maar aan de verkopende en aankopende makelaar vertellen.

Het gaat overigens om drie werkdagen, dus zaterdag en zondag tellen niet mee.

komodo

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 16:59    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
komodo schreef:

Dan mis ik toch nog een beetje de (in mijn ogen) juiste conclusie Wink.

Als de huurbaas echt dwars wil zijn, dan zit de huurder voor de volledige termijn van 2 jaar vast aan het huurcontract. (Tenzij dat artikel 10 uit de huurovk anders bepaalt... dat is me nu niet duidelijk.)

Overigens, als WhizzCat van zijn vriendin weg gaat, zit hij nog steeds vast aan het huurcontract. Ik vermoed beiden hoofdelijk.

Of de verhuurder een nieuwe door WhizzCat aangebrachte huurder accepteert, is aan de verhuurder om te beslissen.

Maar in ieder geval zou ik er niet bij voorbaat van uitgaan dat de huurbaas nergens aan wil meewerken.

Nee, dat ben ik met je eens. Maar aan de andere kant heeft WhizzCat wel van de huurbaas (althans van dat bedrijf) te horen gekregen dat er opgezegd kon worden met twee maanden. Dus afhankelijk van wie binnen dat bedrijf dat heeft gezegd, kan gedacht worden dat de huurbaas akkoord is gegaan. Daarom moet WhizzCat ook verwijzen naar degene die dat had gezegd.

Ik ben soms wat cryptisch in mijn conclusies (op tentamens minder, gelukkig Confused )
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:12    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging huurcontract bep. tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Maar aan de andere kant heeft WhizzCat wel van de huurbaas (althans van dat bedrijf) te horen gekregen dat er opgezegd kon worden met twee maanden. Dus afhankelijk van wie binnen dat bedrijf dat heeft gezegd, kan gedacht worden dat de huurbaas akkoord is gegaan.

Ja, als hij dat op papier kan krijgen kan daar evt. wat mee worden gedaan. Waarschijnlijk is dat bedrijf de makelaar die in opdracht van de verhuurder een huurder heeft gevonden. Of en in welke zin aan die mededeling rechten kunnen worden ontleend hangt af van de precieze omstandigheden. Uiteindelijk heeft WhizzCat natuurlijk wel zelf getekend voor twee jaar. Een opzegtermijn zegt bovendien ook niet veel als je niet de bevoegdheid hebt om op te zeggen (subtiel, maar zo werkt art. 7:271 BW).

Na de periode van 2 jaar geldt overigens (inderdaad) een opzegtermijn van 1 maand, niet van 2 maanden. Ook de passage dat verlenging van de huur "in overleg" zou moeten plaatsvinden is naar alle waarschijnlijk niet geldig. Ja, het is typisch zo'n door een makelaar opgesteld huurcontract waar eigenlijk maar weinig van klopt behalve dat gedurende de eerste contractsperiode inderdaad niet kan worden opgezegd.

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontzettend bedankt voor alle supervlotte reacties!

Ik heb ondertussen ook even mijn moeder geraadpleegd en ik heb besloten om dan toch maar van de koop af te zien. Het lijkt mij niet helemaal correct als ik nu de huisbaas bel zo van "kan ik misschien eerder opzeggen?" en vervolgens per ommegaande op te zeggen. Ik denk dat ie dan de smoor heeft. Ondanks dat het een redelijke vent is. Ik ga hem deze vraag gewoon even informeel voorleggen.

Vooralsnog laat ik dus gewoon het koop contract ontbinden om ieder mogelijk financieel fiasco te voorkomen.

Nogmaals bedankt!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WhizzCat schreef:
Het lijkt mij niet helemaal correct als ik nu de huisbaas bel zo van "kan ik misschien eerder opzeggen?" en vervolgens per ommegaande op te zeggen. Ik denk dat ie dan de smoor heeft. Ondanks dat het een redelijke vent is. Ik ga hem deze vraag gewoon even informeel voorleggen.

Ga je het nu wel of niet doen?

Kom, de huisbaas vindt het heus niet erg als je hem morgen opbelt en hem gewoon de situatie uitlegt. Als hij nee zegt, dan jammer. Als hij ja zegt, dan mooi. Normaal gesproken moet er wel iets mogelijk zijn. Je kunt bijv. aanbieden om twee maanden huur door te betalen als hij niet op tijd een nieuwe huurder kan vinden. Leg de gemaakte afspraak dan wel gelijk op papier vast.

Als je het koopcontract ontbindt en bijv. volgende week opnieuw een contract tekent voor hetzelfde huis, houd er dan rekening mee dat je niet opnieuw een wettelijke bedenktijd hebt.

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
WhizzCat schreef:
Het lijkt mij niet helemaal correct als ik nu de huisbaas bel zo van "kan ik misschien eerder opzeggen?" en vervolgens per ommegaande op te zeggen. Ik denk dat ie dan de smoor heeft. Ondanks dat het een redelijke vent is. Ik ga hem deze vraag gewoon even informeel voorleggen.

Ga je het nu wel of niet doen?

Kom, de huisbaas vindt het heus niet erg als je hem morgen opbelt en hem gewoon de situatie uitlegt. Als hij nee zegt, dan jammer. Als hij ja zegt, dan mooi. Normaal gesproken moet er wel iets mogelijk zijn. Je kunt bijv. aanbieden om twee maanden huur door te betalen als hij niet op tijd een nieuwe huurder kan vinden. Leg de gemaakte afspraak dan wel gelijk op papier vast.

Als je het koopcontract ontbindt en bijv. volgende week opnieuw een contract tekent voor hetzelfde huis, houd er dan rekening mee dat je niet opnieuw een wettelijke bedenktijd hebt.

OK, dat is zeker goed om te weten. Voorlopig zien we gewoon van de koop af en blijven we hier dan nog maar even zitten. Op zich is het niet zo dat we hier persé weg willen.

Ik vind het gewoon ontzettend knullig om die beste man zo op te bellen. Ik heb het koopcontract ondertussen per email ontbonden met lees bevestiging. Morgen gaat de zelfde brief ook aangetekend per express post naar de verkoopster. Bedankt!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sluit me helemaal aan bij Bona Fides. Gewoon minnelijk proberen op te lossen. Ik schat in dat de verhuurder helemaal niet op de hoogte is van dat e.e.a. voor 2 jaar vaststaat en geen punt maakt van 2 maanden. Je bent dan zo eerlijk dat te melden. Met deze huur moet het geen probleem zijn op die termijn een nieuwe huurder te vinden, lijkt me.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WhizzCat schreef:
Ik vind het gewoon ontzettend knullig om die beste man zo op te bellen.

Als het om zulke grote belangen gaat, vind ik het ontzettend knullig om je aan zulke overwegingen ook maar iets gelegen te laten. Niet dat het handig zou zijn om vandaag op zondag nog te bellen, maar je moet toch gewoon durven je huisbaas iets te vragen...

Maar goed, vermoedelijk wil je liever ook om andere redenen van het koopcontract af, en dan is het verstandig om te ontbinden Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds