Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 15:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Heb ik recht op persoonlijke bezittingen?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jolly09

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 19:56    Onderwerp: Heb ik recht op persoonlijke bezittingen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

2,5 jaar geleden is mijn moeder overleden, zij woonde 18 jaar samen met haar vriend. Zij hadden geen samenlevingscontract, nu is haar vriend ook overleden. Haar persoonlijke spulletjes zoals schilderijtje en wat kleine dingetjes heb ik nooit meegenomen. Zijn dochter is nu de enige erfgename denk ik en zij wil afstand doen van de erfenis, kan ik op de een of andere manier nog wat kleine dingetjes opeisen?

Ik heb een sleutel van het huis, kan ik die gebruiken of mag dat ook niet? zijn dochter zou hier geen probleem mee hebben, maar ik weet niet wat ik mij op de hals haal.

Wat kan en moet ik doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had je moeder een testament en zo ja, aan wie heeft ze nagelaten?

Hmm je schrijft dat je niet haar persoonlijke spulletjes hebt weggehaald; misschien moet ik daaruit afleiden dat jij de erfgenaam bent. Dan heb jij ook haar persoonlijk spulletjes geërfd. Die zijn dan nog steeds van jou en kun je opeisen.

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, mijn moeder had geen testament, maar ik ben haar enige dochter en was ik dan niet zowieso haar erfgenaam?

Hoe kan ik haar spulletjes opeisen, met wie moet ik in contact komen? een notaris ofzo?

kan zeker niet gewoon het uit huis halen? ben ik dan strafbaar?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jolly09 schreef:
Bona fides, mijn moeder had geen testament, maar ik ben haar enige dochter en was ik dan niet zowieso haar erfgenaam?

Klopt.

Quote:
Hoe kan ik haar spulletjes opeisen, met wie moet ik in contact komen? een notaris ofzo?

kan zeker niet gewoon het uit huis halen? ben ik dan strafbaar?

Ik denk dat je inderdaad een beetje voorzichtig moet zijn. Als de dochter verwerpt heeft ze niets over de spullen te zeggen, en hoewel ze dan van jou zijn, als je dat niet kunt bewijzen worden ze vermoed van de overleden man te zijn.

Ik zou in ieder geval aan de notaris laten weten dat jij aanspraak maakt op die spullen. Met een beetje geluk geeft hij je toestemming om ze weg te halen. Zijn er nog andere erfgenamen, of komt er een executieverkoop?

Misschien weet iemand hier meer van de gang van zaken in een geval als dit.

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2007 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke bona fides, ik begin het te snappen, ik kan dus het beste naar de notaris stappen, daar mijn akte van erfrecht te laten maken en dan gelijk deze kwestie voorleggen en vragen om toestemming.

En tja als zij niet aanvaard dan had de overleden man nog een zus en een broer, maar of die aanvaarden weet ik ook nog niet. Iederen zit in twijfel en zijn dat aan het uitzoeken. Gelukkig hebben we met zijn allen dus dochter, zus, broer en ik goed contact en gunnen elkaar zijn eigen dingen, dat is ook niet het probleem.

Echter ben ik degene met het grootste probleem, ik ben de enige die namelijk daar emotionele spullen heb liggen. Hoelang als zij besluiten het niet te aanvaarden heb ik de tijd om deze dingen te regelen?

Hoe snel gaat iets naar de executieverkoop en komen daar dan echt alle dingen in de verkoop of alleen waardedingen en wat gebeurt en met de niet waardevolle spullen?

Ik ben heel blij dat je me aan het helpen ben, bij deze alvast heel erg bedankt en hoop dat je zeker mij nog iets verder kunt helpen.

Groetjes,
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet wat de economische waarde is van de spullen, maar anders lijkt het me dat je dit gewoon in goed overleg met de (andere) 'potentiele erfgenamen' kunt regelen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2007 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jolly09 schreef:
Oke bona fides, ik begin het te snappen, ik kan dus het beste naar de notaris stappen, daar mijn akte van erfrecht te laten maken en dan gelijk deze kwestie voorleggen en vragen om toestemming.

Het lijkt me niet dat je een akte van erfrecht kunt laten maken of nodig hebt, want jij bent geen erfgenaam (lijkt me). Of bedoel je dat je zelf een testament wilt laten opmaken?

In ieder geval, ik denk zelf dat het inderdaad nuttig is om deze kwestie aan de notaris voor te leggen. Maar hopelijk kan iemand met iets meer verstand van zaken op dit gebied er nog wat meer over vertellen (en mij evt. corrigeren).

Quote:
En tja als zij niet aanvaard dan had de overleden man nog een zus en een broer, maar of die aanvaarden weet ik ook nog niet. Iederen zit in twijfel en zijn dat aan het uitzoeken. Gelukkig hebben we met zijn allen dus dochter, zus, broer en ik goed contact en gunnen elkaar zijn eigen dingen, dat is ook niet het probleem.

Misschien willen ze beneficiair aanvaarden? Dan erven ze alleen als er meer bezittingen dan schulden blijken te zijn.

Quote:
Hoe snel gaat iets naar de executieverkoop en komen daar dan echt alle dingen in de verkoop of alleen waardedingen en wat gebeurt en met de niet waardevolle spullen?

Ik weet het niet. Als het om op zich niet om waardevolle spullen gaat en jij en de kinderen van de overledene aangeven dat die spullen van jou zijn, dan kan ik me voorstellen dat de notaris bereid is even een oogje toe te knijpen.

Als jij op één of andere manier kunt bewijzen dat het om jouw spullen gaat, dan zou dat moeten helpen.

Freak schreef:
Ik weet niet wat de economische waarde is van de spullen, maar anders lijkt het me dat je dit gewoon in goed overleg met de (andere) 'potentiele erfgenamen' kunt regelen.

Als er schuldeisers zijn hebben die 'potentiële erfgenamen' er m.i. formeel gesproken niets over te zeggen. Als iemand de erfenis aanvaardt is het natuurlijk anders.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 01 dec 2007 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik weet het niet. Als het om op zich niet om waardevolle spullen gaat en jij en de kinderen van de overledene aangeven dat die spullen van jou zijn, dan kan ik me voorstellen dat de notaris bereid is even een oogje toe te knijpen.
Daar moet je dan de notaris maar helemaal niet me belasten, lijkt me Wink Oftewel: als er een goed contact is, dan moet je dat toch onderling wel kunnen regelen?

Overigens is onze vragenstelster toch wél erfgenaam? Het is immers zo dat de spullen van moeder na haar dood niet verdeeld zijn, maar bij de vriend gebleven zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 dec 2007 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Oftewel: als er een goed contact is, dan moet je dat toch onderling wel kunnen regelen?

Een goed contact met de schuldeisers? Ik ga ervan uit dat niemand de erfenis aanvaard. Wie verwerpt heeft in ieder geval formeel niets over de inboedel te zeggen.

Even grof gezegd is er iemand tussenuit geknepen zonder zijn schulden te voordoen en voelt niemand van de familie zich verantwoordelijk. Dat hoeft ook niet, maar dan kan die familie niet vrijelijk over de spullen in het huis beschikken. Voor de schuldeisers is dit in ieder geval potentieel een heel serieuze zaak en daar zou ik liever rekening mee houden.

De spullen waar het om gaat zijn weliswaar eigendom van jolly09, maar of dat jegens de schuldeisers zonder meer bewezen kan worden is nog maar de vraag.

Hoe dit soort dingen in de praktijk lopen weet ik niet.

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben inderdaad de enige erfgenaam wat mijn moeder betreft en heb dus niet haar spulletjes opgeeist 2,5 jaar geleden. Of de erfgenaam van de vriend het gaat verwerpen is nog niet helemaal duidelijk.

Ik ga inderdaad maar een afspraak maken bij een notaris, maar vraagje alsnog wat betreft de dochter van mijn moeders vriend.

Zij weet nog niet wat zij wil, of aanvaarden of niet, ik begrijp dat er ook nog een tussenweg is benificair aanvaarden.
Maar mag zij totdat zij een beslissing heeft genomen helemaal dat huis niet in? of mag zij wel kijken in dat huis en kijken in bankrekeningen?

Zij durft namelijk helemaal niet het huis te betreden, bang omdat ze dan gelijk alle schulden naar haar toegeschoven krijgt. Of kan zij zonder risico een kijkje gaan nemen?

Ben heel blij met jullie, zij en ik hebben hier helemaal geen verstand van, en alle hulp is welkom.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze moet gewoon maar even contact opnemen met de notaris.
En niet dat huis in gaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jolly09 schreef:
Maar mag zij totdat zij een beslissing heeft genomen helemaal dat huis niet in? of mag zij wel kijken in dat huis en kijken in bankrekeningen?

Zij durft namelijk helemaal niet het huis te betreden, bang omdat ze dan gelijk alle schulden naar haar toegeschoven krijgt. Of kan zij zonder risico een kijkje gaan nemen?

Als je het mij vraagt, doet ze daar verstandig aan. Gezien art. 4:184 BW blijft een erfgenaam die "opzettelijk goederen der nalatenschap zoek maakt, verbergt of op andere wijze aan het verhaal van schuldeisers der nalatenschap onttrekt" ook na verwerping van de erfenis met zijn gehele vermogen aansprakelijk voor de schulden van de nalatenschap.

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondertussen weer heel wat wijzer geworden, volgens de notaristelefoon en de juristenhulpdienst heb ik van allebei hetzelfde vernomen.

Ik mag de spullen van mijn moeder ophalen, ik moet dit kenbaar maken bij de dochter van mijn moeders vriend.

Het beste kan ik dit doen met een tweetal getuigen puur voor mijn eigen veiligheid of het liefst zelfs met de dochter van mijn moeders vriend erbij.

Ik schijn niet strafbaar te zijn en ook kan mij niets in mijn schoenen geschoven worden met betrekking van de erfenis, schulden en dergelijke

Ik mag geen boedelspullen uit het huis halen alleen emotionele waarde die puur van mijn moeder was.
Mijn moeder had immers geen samenlevenscontract en die spullen blijven daarom dan mijn eigendom.

Ik ben wel van mening dat de wet krom in elkaar steek, maar ben wel blij met deze conclusie.

Iemand nog aanvulling hierop en waar ik op moet letten?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Werd je niet gevraagd of je op enigerlei wijze kunt aantonen dat het om spullen van je moeder gaat? (Of zijn het zulke persoonlijke spullen dat het voor zich spreekt? Haar naam erop en dergelijke?)

BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 2:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee er werd mij alleen gevraagd of het inboedel is of spullen zonder geldelijke waarde.

Spullen die waarde hebben mogen niet het huis uit, totdat precies bekend is wat er mee gaat gebeuren. Maar de spullen waar ik het over heb mag zonder meer uit het huis halen.

Het gaat mij een beetje te makkelijk, vind dit erg vreemd en ben nog niet echt van mening dat ik hier goed aan doe. Ga daarom morgen even naar de rechtswinkel of heeft iemand anders voor mij nog bruikbare tips?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds