|
Auteur |
Bericht |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 12:01 Onderwerp: |
|
|
Raymonm
Quote: | Nou meen ik, dat mocht dit bij de rechtbank zijn geweest, er een verjaringstermijn van 20 jaar geld. Klopt dit ook?
|
Bona Fides
Quote: |
Nee. Wel stuit een dagvaarding net als een sommatie de verjaring. |
Wat heb je hier gedaan met de regel van art. 3:324 BW? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 13:53 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Wat heb je hier gedaan met de regel van art. 3:324 BW? |
Genegeerd . Ok, lijkt inderdaad 20 jaar te zijn als er een vonnis ligt. Maar er zijn helemaal geen aanwijzingen dat er een rechtszaak is geweest (dan zou er net precies in die 2 maanden moeten zijn gedagvaard zonder voorafgaande sommaties), dus ik wilde vooral dit punt zo snel mogelijk van tafel vegen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 22:09 Onderwerp: |
|
|
Yetl schreef: | Even afgezien van de werkwijze van het BKR is een verjaarde schuld, nog steeds een schuld. Dat die niet opeisbaar is, maakt dat niet anders. Ok, de vordering krijgt de status van een natuurlijk verbintenis, maar bijvoorbeeld een verrekeningsrecht van de schuldeiser blijft bestaan. |
Vergis je in dat verrekeningsrecht niet: het is de schuldenaar van de natuurlijke verbintenis die het recht heeft om een opeisbare vordering die hij heeft op de schuldeiser van diezelfde natuurlijke verbintenis te verrekenen met die natuurlijke verbintenis. Niet andersom! Zie art. 6:127 lid 2 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 22:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Yetl schreef: | Even afgezien van de werkwijze van het BKR is een verjaarde schuld, nog steeds een schuld. Dat die niet opeisbaar is, maakt dat niet anders. Ok, de vordering krijgt de status van een natuurlijk verbintenis, maar bijvoorbeeld een verrekeningsrecht van de schuldeiser blijft bestaan. |
Vergis je in dat verrekeningsrecht niet: het is de schuldenaar van de natuurlijke verbintenis die het recht heeft om een opeisbare vordering die hij heeft op de schuldeiser van diezelfde natuurlijke verbintenis te verrekenen met die natuurlijke verbintenis. Niet andersom! Zie art. 6:127 lid 2 BW. |
Jaja, de schuldenaar. Wanneer je kan verrekenen ben je allebei schuldenaar en allebei schuldeiser. Dat gaat dus wel goed. Verjaring staat verrekening overigens niet in de weg vide art. 6:131 lid 1. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 23:01 Onderwerp: |
|
|
Yetl schreef: | Jaja, de schuldenaar. Wanneer je kan verrekenen ben je allebei schuldenaar en allebei schuldeiser. Dat gaat dus wel goed. Verjaring staat verrekening overigens niet in de weg vide art. 6:131 lid 1. |
Dat laatste begrijp ik. Of mijn punt helemaal goed is doorgekomen ben ik minder zeker van .
Stel A heeft een verjaarde vordering op B en B heeft een afdwingbare vordering op A. A heeft hier eigenlijk "niets". B heeft wel "iets".
Wat jij beweerde (en misschien nog steeds beweert) is dat A zijn verjaarde vordering kan verrekenen met zijn afdwingbare schuld aan B. In ruil voor "niets" zou A "iets" kunnen krijgen. Dit is onjuist.
Wél kan B besluiten om zijn afdwingbare vordering op A te verrekenen met zijn verjaarde schuld aan A. In ruil voor "iets" krijgt B "niets".
De twee situaties zijn radicaal verschillend. "Dat gaat dus wel goed" zou ik dus niet willen zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 23:38 Onderwerp: |
|
|
Er hoeft niet eens een nog openstaande schuld te zijn om toch een probleempje met je hypotheek (door registratie bij BKR) te krijgen en dat hoeft ook niet eens een erg grote schuld te zijn.
De actie die ik zou ondernemen als ik in de schoenen van je vriend stond: in goed overleg met de hypotheekverstrekker treden, de situatie uitleggen en vragen wat er nodig is om toch de hypotheek te krijgen.
Wellicht kan in het uiterste geval iemand zich garant stellen voor het missende deel? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|