|
Auteur |
Bericht |
Wile Coyote
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 18:57 Onderwerp: Dreigend collectief ontslag |
|
|
Onze werkgever heeft ons geinformeerd dat onze vestiging gaat sluiten wegens financiele redenen. Andere vestigingen in Nederland blijven wel open.
Er is geen overplaatsing mogelijk binnen het bedrijf dus zien zij zich genoodzaakt onze vestiging te sluiten.
We hebben een sociaal plan gekregen waarin een ontslagvergoeding in opgenomen is.
Nu heerst er binnen het bedrijf een grote onduidelijkheid over deze ontslagvergoeding.
De grootste vraag die we met zijn allen hebben is hoe het met deze vergoeding zit als we eerder dan de einddatum werk vinden en uit ons zelf weggaan.
Lopen we dan onze premie mis omdat we zelf ontslag nemen of zijn er nog andere mogelijkheden om deze premie op te kunnen eisen.
De ontslagprocedure verloopt via het CWI.
Hopenlijk zit hier iemand die ons wat duidelijkheid kan geven.
Mocht er nog meer informatie nodig zijn horen we het graag.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 19:15 Onderwerp: Re: Dreigend collectief ontslag |
|
|
Wile Coyote schreef: | De grootste vraag die we met zijn allen hebben is hoe het met deze vergoeding zit als we eerder dan de einddatum werk vinden en uit ons zelf weggaan.
Lopen we dan onze premie mis omdat we zelf ontslag nemen of zijn er nog andere mogelijkheden om deze premie op te kunnen eisen. |
Daarvoor moet je volgens mij in het sociaal plan kijken. Misschien wordt de situatie daar niet expliciet in geregeld, maar in het algemeen valt er in ieder geval geen antwoord op te geven. (Behalve dat je niet automatisch recht op ontslagvergoeding hebt.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wile Coyote
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 20:29 Onderwerp: |
|
|
Er staat hierover inderdaad in het sociaal plan vermeld. Ook onze OR mensen wisten het antwoord hier niet direct op. Werkgever zei gelijk dat als je zelf ontslag neemt je ook geen recht op de vergoeding hebt.
In hoeverre kan je dit dan aanvechten?
Immers zij ontslaan alle medewerkers en als gevolg gaan de mensen zo snel mogelijk op zoek naar ander werk. Maar als ze dus ander werk hebben moeten ze wachten tot de vestiging echt sluit willen zij de ontslagvergoeding krijgen (wat voor sommige collega's nogal behoorlijk hoog kan oplopen). |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 20:45 Onderwerp: |
|
|
Bij ontslag via het CWI heb je op zich ook nergens recht op. De werkgever hoeft niet met een sociaal plan komen. Maar eventueel geeft dat de mensen wel meer kans en ammunitie om het aan te vechten bij de rechter in een later stadium mocht het ontslag als kennelijk onredelijk gezien kunnen worden.
Volgens mij heb je geen recht op die vergoeding als je eerder ontslag neemt dan wanneer het ontslag officieel aangezegd wordt. Maar een nette werkgever geeft het je uiteindelijk wel gewoon. Hmm... dat laatste moet ik even herstellen: veel werkgevers zullen dan evengoed wel de vergoeding geven (ook minder nette werkgevers). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 20:49 Onderwerp: |
|
|
Wile Coyote schreef: | Er staat hierover inderdaad in het sociaal plan vermeld. |
Je bedoelt: "niets"?
Quote: | Ook onze OR mensen wisten het antwoord hier niet direct op. Werkgever zei gelijk dat als je zelf ontslag neemt je ook geen recht op de vergoeding hebt.
In hoeverre kan je dit dan aanvechten? |
Als er staat dat je bij ontslag door de werkgever een ontslagvergoeding krijgt en je neemt zelf ontslag voordat je ontslagen wordt, dan kun je aan het sociaal plan geen recht op ontslagvergoeding ontlenen.
Wellicht valt er te onderhandelen met de werkgever. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wile Coyote
|
Geplaatst: di 27 nov 2007 21:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wile Coyote schreef: | Er staat hierover inderdaad in het sociaal plan vermeld. |
Je bedoelt: "niets"?
|
Sorry, bedoelde ik inderdaad..
bona fides schreef: |
Wile Coyote schreef: | Ook onze OR mensen wisten het antwoord hier niet direct op. Werkgever zei gelijk dat als je zelf ontslag neemt je ook geen recht op de vergoeding hebt.
In hoeverre kan je dit dan aanvechten? |
Als er staat dat je bij ontslag door de werkgever een ontslagvergoeding krijgt en je neemt zelf ontslag voordat je ontslagen wordt, dan kun je aan het sociaal plan geen recht op ontslagvergoeding ontlenen.
Wellicht valt er te onderhandelen met de werkgever. |
Valt te proberen, echter verwacht ik weinig medewerking van hun kant.
Alles wijst er helaas al op dat ze alleen in hun eigen voordeel denken. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 10:21 Onderwerp: |
|
|
Nou ja, dat uitgangspunt van de werkgever is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat een ontslagvergoeding is bedoeld als tegemoetkoming voor die mensen die de reorganisatie rauw op het dak valt en niets anders kunnen vinden. Als je gemakkelijk een andere baan kunt vinden krijg je bij je nieuwe baan toch loon?
Maar ik snap de onvrede ook wel hoor. Het voelt waarschijnlijk alsof je wordt gestraft als je meewerkt en een beloning krijgt als je blijft tegenwerken.
Stel nou dat je een nieuwe baan vindt, waar je afspreekt dat je in dienst treedt na de ontslagdatum. Geldt dat bij een sociaal plan ook als frauduleus, net zoals wanneer je een ontslagvergoeding bij de kantonrechter krijgt terwijl je al concreet uitzicht had op een nieuwe baan? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 13:45 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Geldt dat bij een sociaal plan ook als frauduleus, net zoals wanneer je een ontslagvergoeding bij de kantonrechter krijgt terwijl je al concreet uitzicht had op een nieuwe baan? |
Ik zou dat niet frauduleus vinden als het sociaal plan dat verder in het midden laat. Net zoals naar mijn mening het voor een ontslagvergoeding niet zou moeten uitmaken zolang het uitzicht op een nieuwe baan geen rol heeft gespeeld in de onderhandeling over die vergoeding. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 28 nov 2007 14:37 Onderwerp: |
|
|
Het sociaal plan is met de vakbond onderhandeld neem ik aan. Als het dus onduidelijk is wat er in staat kun je het beste met de vakbond contact opnemen, zeker als het voor meerdere mensen onduidelijk is kun je vragen of ze een bijeenkomst organiseren waar je al je vragen kunt stellen, dat is ook wel gebruikelijk in dat soort omstandigheden.
Verder is het zo dat een sociaal plan de mogelijkheid open laat laat dat je zelf met de werkgever afspraken maakt over een vergoeding als je voor de officiele ontslagdatum zelf een nieuwe baan vindt(en dus zelf ontslag neemt). Dit is uiteraard ook in het voordeel van de werkgever omdat de vergoeding in de regel dan lager zal worden dan de uiteindelijke ontslagvergoeiding. Vaak wordt dit echter ook wel in het sociaal plan geregeld als 'mobiliteitspremie' o.i.d. Zo niet dan moet je zelf onderhandelen hierover, de werkgever heeft echter geen verplichting om hier op in te gaan. |
|
|
|
 |
Wile Coyote
|
Geplaatst: vr 30 nov 2007 14:29 Onderwerp: |
|
|
Zelf heb ik een andere baan gevonden. Maar nu is dus de vraag hoe mijn ontslag te regelen. In mijn ogen kan dit op 3 manieren:
1. Zelf ontslag nemen, opzegtermijn in acht nemen en geen vergoeding
meekrijgen.
2. Onderhandelen met de werkgever over de opzegtermijn en eventuele
vergoeding
3. Mijn ontslag aanvragen bij de kantonrechter, en die laten beslissen wat
de opzegtermijn is en de eventuele vergoeding
Als ik voor optie 3 zou gaan, hoe moet ik dit dan aanpakken?
Zelf kan ik nog geen gebruik maken van mijn rechtsbijstandsverzekering (wachttijd omdat ik deze pas heb afgesloten). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 30 nov 2007 17:39 Onderwerp: |
|
|
Als optie 3 al schadevergoeding oplevert, zou dat m.i. ten gunste van de werkgever zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|