Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overlijden moeder, stiefvader wil stiefzoon uit huis.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
danii

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 15:07    Onderwerp: Overlijden moeder, stiefvader wil stiefzoon uit huis. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze zeer moeilijke kwestie.

Ik schrijf dit stukje voor mijn vriend, die 20 november 21 is geworden.

28 maart van dit jaar is zijn moeder overleden, zijn vader al een paar jaar hiervoor.
Nu was zijn moeder sinds september 2004 hertrouwd. Tussen hem en zijn stiefvader liep het altijd al een beetje stroefjes, maar zijn moeder hield alles rustig.
Toen dit jaar zijn moeder overleed, kon mijn vriend gelijk het huis uit, want zijn stiefvader wou toen niks meer met hem te maken hebben, er is niks vreselijks gebeurd ofzo, zijn stiefvader mocht hem gewoon niet, en wou daarom ook niet met hem in één huis leven.
De stiefdochter, de zus van mijn vriend mocht er nog wel even blijven, maar die moet nu ook weg van de stiefvader, omdat hij wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin.
Het huis heeft zijn moeder toendertijd met zijn vader gehuurd, en na het overlijden van zijn vader is zij daar gaan wonen met haar nieuwe man en haar zoon en dochter. De stiefvader is dus bij hen ingetrokken. Alle spullen heeft zij gekocht voor de aanwezigheid van de stiefvader, en daar zijn als t goed is ook nog bonnetjes van aanwezig. Maar toen zij op haar ziektebed lag, heeft zij een testament aangemaakt, en die zou de stiefvader nog laten ondertekenen en verder in orde laten maken. Maar wat bleek na het overlijden? Dat dit nooit gebeurd was!
Alles was dus in principe van de stiefvader.. De auto die de moeder aan het zusje had beloofd heeft ie verkocht, de inboedel die de moeder aan haar zoon wou geven houdt ie zelf, en mijn vriend mag daar dus niet meer wonen. Nu heefy de stiefvader dus bij de gemeente aangegeven dat de stiefzoon niet meer thuis woont, die slaapt nu al een hele tijd bij mij, maar mijn vriend heeft zich nog nooit wettelijk uitgeschreven.

Nu is mijn vraag:
Kan de stiefvader de stiefzoon de toegang tot het huis verbieden?
En, als er bonnetjes zijn van de goederen die er al waren voor dat de stiefvader er was, kunnen deze dan opgeeist worden?

ps. De stiefdochter was 17 toen haar moeder overleed en mijn vriend(de stiefzoon) was 20.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 15:48    Onderwerp: Re: Overlijden moeder, stiefvader wil stiefzoon uit huis. Reageer met quote Naar onder Naar boven

danii schreef:
Maar toen zij op haar ziektebed lag, heeft zij een testament aangemaakt, en die zou de stiefvader nog laten ondertekenen en verder in orde laten maken. Maar wat bleek na het overlijden? Dat dit nooit gebeurd was!

Misschien weet iemand dit, maar ik vraag me af of je op deze manier (dwz. niet ten overstaan van een notaris, maar via een tussenpersoon) überhaupt een testament kunt opmaken.

Wel kan ik mij voorstellen dat de stiefvader de boel enorm heeft belazerd, bijv. door aan te geven dat hij alles wel zou regelen zoals moeder het wilde. Als dat zou kunnen worden bewezen, zou het één en ander op de stiefvader te verhalen moeten zijn. Op basis van deze gegevens is dit echter niet goed in te schatten. Het zou wel eens verstandig kunnen zijn een advocaat in de arm te nemen.

Quote:
Nu is mijn vraag:
Kan de stiefvader de stiefzoon de toegang tot het huis verbieden?

Als de stiefzoon er feitelijk niet meer woont, dan kan dat. Dat hij nog bij de gemeente staat ingeschreven doet er op dit punt m.i. niet zo toe. Die registratie is fout.

Quote:
En, als er bonnetjes zijn van de goederen die er al waren voor dat de stiefvader er was, kunnen deze dan opgeeist worden?

Als die bonnetjes uitwijzen dat die goederen eigendom zijn van de stiefzoon, dan wel. Als de bonnetjes uitwijzen dat de goederen eigendom waren van de moeder, dan niet.

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reactie. Nog even over die goederen met bonnetjes: ik heb gelezen op internet dat er ook zoiets is als het wilsrecht, dus als er dan bewijs zou zijn dat het goed voor het trouwen is gekocht het evt, toch naar het kind kan gaan.
De stiefvader laat hem niet eens een fotootje pakken oid.

Maar kan de stiefvader hem de toegang tot het huis ontzeggen?
Hij is toendertijd maar gewoon weg gegaan, in de hoop dat alles dan een beetje soepel zou lopen, maar als hij daar officieel nooit is weg gegaan, alleen een poosje ergens anders heeft geslapen, dan heeft hij toch nog wel het recht om daar te wonen?
Of kan de nieuwe partner na het overlijden van de moeder, zomaar de kinderen de deur wijzen?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

danii schreef:
bedankt voor de reactie. Nog even over die goederen met bonnetjes: ik heb gelezen op internet dat er ook zoiets is als het wilsrecht, dus als er dan bewijs zou zijn dat het goed voor het trouwen is gekocht het evt, toch naar het kind kan gaan.

Is vader ook zonder testament overleden? Wilsrechten maken de situatie inderdaad wat ingewikkeld.

Hebben de kinderen na de aankondiging van moeder dat zij met stiefvader in het huwelijk zou treden, hun wilsrechten (t.a.v. de vader) ingeroepen?

Als dat niet is gebeurd, dan vermoed ik dat de kinderen nog steeds slechts wilsrechten hebben en dat de stiefvader in ieder geval het vruchtgebruik over alle goederen houdt.

Quote:
Maar kan de stiefvader hem de toegang tot het huis ontzeggen?
Hij is toendertijd maar gewoon weg gegaan, in de hoop dat alles dan een beetje soepel zou lopen, maar als hij daar officieel nooit is weg gegaan, alleen een poosje ergens anders heeft geslapen, dan heeft hij toch nog wel het recht om daar te wonen?

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de zoon nu nog het recht heeft om bij de stiefvader in huis te wonen.

Quote:
Of kan de nieuwe partner na het overlijden van de moeder, zomaar de kinderen de deur wijzen?

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dit in het algemeen werkt, maar in dit geval is de zoon - zoals ik begrijp - zelf ergens anders gaan wonen. Misschien op aandringen, maar toch. Dan zie ik niet op welke grond de zoon de stiefvader kan verplichten om hem weer in huis te nemen.

Even terugkomend op de wilsrechten. Voor het gemak neem ik even aan dat moeder zowel met vader als met stiefvader in gemeenschap van goederen is getrouwd. Dan hebben de kinderen volgens mij in ieder geval wilsrechten ter waarde van de helft van het vermogen van vader en moeder toen vader overleed plus de helft van het overige vermogen van moeder en stiefvader op het moment dat moeder overleed. Ingewikkeld, en waarschijnlijk klopt wat ik schrijf ook niet precies. Wat ik vermoed, is dat die wilsrechten pas echt verzilverd kunnen worden bij het overlijden van de stiefvader. Wel kunnen (denk ik) nu al goederen worden omgezet in eigendom van goederen (bijv. het huis), maar dan houdt stiefvader het recht van vruchtgebruik (hij kan er gewoon blijven wonen).

Zoals je ziet is het echt ingewikkelde materie. Voor jullie zijn de belangen behoorlijk groot. Het lijkt mij heel verstandig als jullie op korte termijn eens iemand die er echt verstand van heeft naar laat kijken. Zowel om te kijken wat nu het handigst is om te doen als om jullie voor te lichten. Misschien is er ook nog wat te doen aan het "bedrog" van stiefvader omtrent het testament (ik kan niet goed inschatten wat daar nu precies is voorgevallen).

Als jullie zelf geen of weinig geld hebben, is het volgens mij wel mogelijk om rechtsbijstand te krijgen. Misschien kan iemand anders aangeven wat de beste manier is.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een zure situatie, zeg!!

Het hangt er een beetje van af hoe groot het vermogen is/was. Wat je vriend en zijn zus denk ik zouden kunnen doen is hun legitieme portie nu opeisen. Dat betekent echter dat je de erfenis verwerpt, dus dat heeft ook weer zo zijn nadelen.

Maar volg Bona Fides' advies en ga naar een deskundige.
danii

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de zoon nu nog het recht heeft om bij de stiefvader in huis te wonen.

Maar hij is weg gegaan omdat de stiefvader hem de toegang tot het huis had ontzegd..
Hij had geen andere keus, en wou liever gewoon blijven.
Nu is ons idee omdaar gewoon te weer in te trekken, aangezien dat nog steeds zijn 'echte' huis is
kan dat, of kan de stiefvader hem daar dan laten 'verwijderen'
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat je vriend en zijn zus denk ik zouden kunnen doen is hun legitieme portie nu opeisen. Dat betekent echter dat je de erfenis verwerpt, dus dat heeft ook weer zo zijn nadelen.

Ik dacht dat je dan in een situatie als hier nog steeds niet meer in handen krijgt dan een wilsrecht. Helemaal zeker weten doe ik het niet.

Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Wat je vriend en zijn zus denk ik zouden kunnen doen is hun legitieme portie nu opeisen. Dat betekent echter dat je de erfenis verwerpt, dus dat heeft ook weer zo zijn nadelen.

Ik dacht dat je dan in een situatie als hier nog steeds niet meer in handen krijgt dan een wilsrecht. Helemaal zeker weten doe ik het niet.

Bij verwerping ben je volgens mij de wilsrechten kwijt.

Maar let wel op, want nu er geen testament is, is de wettelijke verdeling van toepassing, art. 4:13 BW. Dit houdt in dat de echtgenoot (stiefvader in dit geval) alles krijgt en ook de schulden moet betalen, en dat de kinderen van de overledene een vordering hebben op de echtgenoot, ter grootte van je erfdeel. Probleem is dat die pas opeisbaar is als de stiefvader is overleden, tenzij hij in de schuldsanering belandt of failliet gaat.

De wilsrechten die je hebt zijn de volgende:
- die van art. 4:20 BW: als bij het overlijden van de vader (de echte dus) de wettelijke verdeling van toepassing was en de kinderen dus nog niks hadden gekregen, moet de stiefvader op verzoek van de kinderen goederen overdragen met een waarde van maximaal de vordering die het kind had door het overlijden van de vader (dat is dus het erfdeel).

- daarnaast die van art. 4:21 BW, áls de wettelijke verdeling nu van toepassing is (wat ik aanneem, gezien wat je beschrijft). Je vriend heeft een vordering op zijn stiefvader ter grootte van zijn erfdeel in moeders nalatenschap. Die is niet opeisbaar, omdat die wettelijke verdeling van toepassing is. Zoals Bona al zei moet de stiefvader wél goederen in eigendom overdragen als de kinderen daarom verzoeken. De waarde daarvan mag maximaal dat van het erfdeel zijn. Daarmee wordt dan ook de vordering op de stiefvader verminderd. De stiefvader mag wel het vruchtgebruik voorbehouden, dat betekent dat hij het mag blijven gebruiken zo lang hij leeft. Je vriend is wel eigenaar, dus als stiefvader overlijdt heeft hij de volle eigendom.

Als je vriend besluit te verwerpen, heeft hij zoals gezegd geen wilsrecht meer en geen recht op goederen, alleen op geld. Daarvoor kan hij een beroep doen op zijn legitieme portie. Hoe groot die is moet berekend worden, ivm giften enzo. Maar globaal genomen is het de helft van een erfdeel, ik denk in dit geval 1/6e van de nalatenschap.
In het geval van de wettelijke verdeling heeft hij een vordering op de stiefvader, die echter, helaas, niet opeisbaar is tot het overlijden van die stiefvader, of tot hij failliet gaat of in de schuldsanering terecht komt.

Al met al denk ik dus dat de stiefvader je vriend inderdaad eruit kon zetten, omdat hij de goederen verkrijgt. Ook kan hij spullen verkopen. Er is geen testament gemaakt dat aan de vormvereisten (notariële akte, ten overstaan van een notaris opgemaakt door erflater zelf) voldoet, dus dat geldt ook niet. Wat de moeder wilde hoeft dus niet uitgevoerd te worden.
Met die bonnetjes heb je nog wel een kans ivm de wilsrechten.

Ik zou jullie aanraden een advocaat te zoeken, want zo te horen valt er niet normaal met de stiefvader te praten. Misschien dat een advocaat wat meer gezag heeft, dreiging met rechtszaak enzo...

Sterkte en succes ermee!
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gertje schreef:
bona fides schreef:
tikSimone schreef:

Bij verwerping ben je volgens mij de wilsrechten kwijt.

De wilsrechten ivm de erfenis ben je bij verwerping inderdaad kwijt. Ik gebruikte hier "wilsrecht" misschien op de verkeerde manier, wat ik bedoelde is (over de legitieme portie):
Gertje schreef:
In het geval van de wettelijke verdeling heeft hij een vordering op de stiefvader, die echter, helaas, niet opeisbaar is tot het overlijden van die stiefvader, of tot hij failliet gaat of in de schuldsanering terecht komt.

Dus als de zoon voor de legitieme portie gaat, geeft dat nog steeds pas geld bij overlijden van de stiefvader. Dus lijkt het mij normaal gesproken verstandiger om niet te verwerpen (wat wellicht toch al niet meer kan).

Leeftijd: 55
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de stiefvader niet ook nog gewoon onderhoudsplichtig voor de dochter? Die is immers nog geen 21.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds