Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 17:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vraag over reageren binnen termijn bij de IB groep
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sander vessies

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 23:17    Onderwerp: vraag over reageren binnen termijn bij de IB groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een korte vraag: Bij de IB-groep is het zo dat als zij een wijziging doorvoeren, je binnen zes weken bezwaar in moet dienen als je het er niet mee eens bent. In dit geval gaat het over het terugdraaien van het toekennen van een uitwonende studiebeurs (waardoor de beurs die een gift was, is omgezet in een kortlopende lening). Deze beslissing is niet juist, maar ik heb die termijn van 6 weken niet gehaald. Nu zegt de IB groep dat ik niets anders kan doen dan er een rechtszaak van maken om hun beslissing terug te draaien.

Er nog steeds van uitgaande dat ik inhoudelijk gelijk heb, maak ik kans om de rechtszaak te winnen, of zal de rechter zeggen dat de beslissing van de IB groep niet teruggedraaid hoeft te worden omdat ik die 6 weken termijn niet heb gehaald?

Met andere woorden, is deze kwestie nog aan te vechten of verlies ik per definitie omdat ik niet op tijd was?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees het laatste.
Heb je een goede reden voor die termijnoverschrijding, dan?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Slecht advies van de IB groep, want een rechtszaak maakt geen kans. Of je inhoudelijk gelijk hebt is daarbij irrelevant.

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien dat je nog een beroep op de hardheidsclausule kan doen. Deze is geregeld in art. 11.4 lid 1Wtos
(Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten).

art. 11.4 lid 1 Wtos:
Quote:

De IB-Groep kan voor bepaalde gevallen de wet buiten toepassing laten of daarvan afwijken voorzover toepassing gelet op het belang dat deze wet beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Ik zou er echter niet al te veel hoop op vestigen...
sander vessies

BerichtGeplaatst: do 22 nov 2007 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een beetje een lang verhaal en niet interessant om dat hier helemaal te plaatsen, tenzij jullie zin hebben in mijn case Wink

Het komt er op neer dat de ib groep mij een brief op 8 september heeft gestuurd. Ik zat in het buitenland voor een stage en kwam 24 september terug. Ik mn post checken, daar zat niets bij en ik wist verder ook niets van deze brief. De reden dat mijn brief niet in mijn postvakje thuis zat, is omdat mijn broertje dezelfde voorletter heeft waardoor hij waarschijnlijk die brief gepakt heeft ingenomen. Ik heb uiteindelijk nooit de brief onder ogen gehad.

Maar de ib groep zegt: wij namen de beslissing op 8 september, binnen 6 weken had je bezwaar moeten indienen, dat heb je niet gedaan, wil je nog iets doen: rechtszaak aanspannen.

Ik vind het echt te krom om los te lopen. Ik begrijp dat ik binnen een bepaalde termijn moet reageren, maar ondanks ik inhoudelijk gelijk heb, zou ik de rechtszaak alsnog verliezen denken jullie?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 22 nov 2007 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, je hebt in ieder geval een verklaring voor het overschrijden die je met een beetje moeite wel kunt onderbouwen. Of het genoeg is weet ik niet, maar het valt te proberen.

Voordat je ontvankelijk bent bij de rechtbank moet je in ieder geval alsnog bezwaar maken. Doe daarbij een beroep op verschoonbare termijnoverschrijding (art. 6:11 Awb) en leg daarbij uit wat er is misgegaan, inclusief bewijsstukken en ondertekende verklaring van je broer. Wat je maar kunt bedenken.

Het bezwaar moet je maken binnen 2 of maximaal 3 weken nadat je ervan op de hoogte bent geraakt dat je de termijn hebt gemist. Leg dus ook uit wanneer je daarvan op de hoogte bent geraakt (en vooral waarom niet eerder).

Ik zou aanraden om te beginnen met een pro forma bezwaar: een brief met je naam en adres, datum, omschrijving van het besluit waartegen je bezwaar maakt, een kopie van dat besluit (als je dat hebt, leg anders uit dat je het niet hebt), en een opmerking dat je de gronden nog zult indienen. In die brief dus nog niet beginnen over de termijnoverschrijding. Vervolgens zal de IB groep je 4 weken geven om je bezwaar aan te vullen met gronden. Dat doe je in een nieuwe brief (waar je dus een paar weken de tijd voor hebt), waarbij je dus vertelt waarom de termijnoverschrijding verschoonbaar is, en waarom je ook inhoudelijk gelijk hebt.

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK dank voor je antwoord. Mijn broertje laten verklaren dat hij die brief per ongeluk heeft ingenomen is geen slecht idee, daar was ik nog niet op gekomen.

De enige manier waarop de IB mij heeft geinformeerd over het besluit, is per post geweest, niet aangetekend. Kan ik het niet nog makkelijker maken en zeggen dat deze post nooit is aangekomen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sander vessies schreef:
Kan ik het niet nog makkelijker maken en zeggen dat deze post nooit is aangekomen?

Kan ook, en is zeker niet kansloos. Tenzij je betrapt wordt op inconsistenties in je verklaringen natuurlijk.
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
sander vessies schreef:
Kan ik het niet nog makkelijker maken en zeggen dat deze post nooit is aangekomen?

Kan ook, en is zeker niet kansloos. Tenzij je betrapt wordt op inconsistenties in je verklaringen natuurlijk.

Maar je weet natuurlijk nooit wie er hier meeleest.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat dat betreft geldt volgens mij gewoon de ontvangsttheorie.

Maar waarom zou je dat zeggen? Je hebt toch een prima verklaring?

Quote:
Ik zat in het buitenland voor een stage en kwam 24 september terug. Ik mn post checken, daar zat niets bij en ik wist verder ook niets van deze brief. De reden dat mijn brief niet in mijn postvakje thuis zat, is omdat mijn broertje dezelfde voorletter heeft waardoor hij waarschijnlijk die brief gepakt heeft ingenomen. Ik heb uiteindelijk nooit de brief onder ogen gehad.

Die is ook heel gemakkelijk met bewijs te onderbouwen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je lange tijd in het buitenland verblijft, wordt van je verwacht dat je iemand je zaken laat waarnemen.

Van Wijk/Konijnenbelt & Van Male schreef:
Van toerekening aan de indiener is volgens de MvT sprake als hij op vakantie gaat of ziek is zonder de eigen zaken goed te hebben geregeld.

En verder:
Quote:
De Afdeling bestuursrechtspraak vindt vakantie geen omstandigheid die kan leiden tot verschoonbare termijnoverschrijding (ABRvS 11 januari 1996, Gst 7044). Wie op reis gaat moet zijn zaken vooraf behoorlijk regelen. De Centrale Raad van Beroep is op dit punt coulanter geweest. Reeds onder het oude recht overwoog hij dat het houden van vakantie zozeer tot het huidige levenspatroon behoort, dat daarmee rekening moet worden gehouden (CRvB 12 juni 1979, AB 1980, 360). Wie echter een langere dan de gebruikelijke vakantie afwezig is dient toereikende maatregelen te nemen voor de behartiging van zijn belangen (CRvB 23 september 1998, 97/2908 AAW/WAO, ongepubl.).

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wel (en TS heeft dat ook gedaan), maar in dit geval hebben we de combinatie met de broer die dezelfde voorletter heeft.

Nu ja, valt toch te proberen? Is in elk geval een betere verklaring dan: die brief heb ik nooit gehad.

Overigens begrijp ik dan niet - als TS die brief nooit gezien heeft - hoe hij van de beslissing kan weten

Quote:
Maar de ib groep zegt: wij namen de beslissing op 8 september, binnen 6 weken had je bezwaar moeten indienen, dat heb je niet gedaan, wil je nog iets doen: rechtszaak aanspannen.

bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2007 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nu ja, valt toch te proberen? Is in elk geval een betere verklaring dan: die brief heb ik nooit gehad.

Mee eens.

Quote:
Overigens begrijp ik dan niet - als TS die brief nooit gezien heeft - hoe hij van de beslissing kan weten

Precies, dat bedoel ik met mogelijke inconsistenties in zijn verhaal. Als hij bijv. over de telefoon al heeft verteld dat hij net terug is van een stage, wordt het er allemaal niet geloofwaardiger op als hij nu plots de brief nooit ontvangen heeft.

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het eerlijk over de telefoon uitgelegd, maar ze hebben niet verteld dat ze het opnemen dus ze mogen het ook niet in de rechtszaal gebruiken. Hoe dan ook, ik denk dat ik het maar ga proberen met de verklaring van mijn broertje.

Ik kwam er overigens achter, toen ik in oktober ineens een veel lager bedrag kreeg van de ib groep. Dat bleek te zijn gekomen omdat ze de kortlopende schuld direct inhouden van wat je maandelijks van ze krijgt. Toen heb ik ze gebeld en ben ik er achter gekomen...

Ik stuur de IB groep gewoon nog eens een brief en leg uit dat er een misverstand heeft plaatsgevonden en laat mijn broertje een verklaring ondertekenen. Hoop dat ze hiervoor ontvankelijk zijn, zo niet zou ik het echt belachelijk vinden...

Baal er wel ontzettend van want dit soort dingen regel ik altijd goed en direct Sad

Overigens wel fijn dat er serieus ingegaan wordt op mijn vraag, dat waardeer ik erg!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan. En vergeet niet dat deel over hoe je er achter kwam te vermelden. Het klinkt allemaal logisch.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds