|
Auteur |
Bericht |
ronnyt
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 nov 2007 19:00 Onderwerp: mondelinge overeenkomst bij erfenis ? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje.
Stel je hebt een erfenis en een "vriend" van de overledene zegt een beroep te willen doen op een deel van een verzameling waarvan hij zegt dat de overledene heeft gezegd dat hij dat na zijn overlijden mocht hebben.
Hiervan is echter niks op papier gezet geen Testament en zo ver ik weet heeft de "vriend" ook geen papier/email of iets dergelijks.
Hoe veel "kans" heeft deze vriend op een deel van de verzameling ?
Ronny |
|
|
|
 |
cor lindeman
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 nov 2007 20:22 Onderwerp: |
|
|
volgens mij geen enkel recht. zolang er niets op papeir of met getuige is verteld geef ik ze weining kans. Bewijs daar draait het volgens mij om. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 18 nov 2007 21:37 Onderwerp: |
|
|
Tenzij er getuigen waren: geen kans. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ronnyt
|
Geplaatst: zo 18 nov 2007 21:41 Onderwerp: |
|
|
En als er alleen van de "vriend" z'n kant een "getuige" bij was ? hoe geloofwaardig moeten we dat dan achten ?
in elk geval al vast bedankt voor de snelle reacties... |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 18 nov 2007 21:44 Onderwerp: |
|
|
Niet bepaald geloofwaardig natuurlijk. Afhankelijk van de precieze omstandigheden. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 7:49 Onderwerp: |
|
|
Getuigen hebben in deze geen enkele functie. Als de overledene iets had willen nalatenen aan de 'vriend' had deze ofwel een testament ofwel een codicil moeten maken. Bieden zijn schriftelijk.
Als beide er niet zijn, is alles voor de erfgenamen. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 12:08 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Getuigen hebben in deze geen enkele functie. Als de overledene iets had willen nalatenen aan de 'vriend' had deze ofwel een testament ofwel een codicil moeten maken. Bieden zijn schriftelijk.
Als beide er niet zijn, is alles voor de erfgenamen. |
Maar het gaat hier volgens mij om een schenking onder de opschortende voorwaarde van overlijden. Deze schuld van de erflater gaat bij overlijden over op de erfgenamen.
Zonder bewijs is deze persoon natuurlijk nergens. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 19 nov 2007 18:45 Onderwerp: |
|
|
Dit kun je mijn inziens mondeling nooit bewijzen. Het is niet zonder reden dat een codicil schriftelijk en ondertekend dient te zijn. Iedereen kan wel roepen dat iets geschonken zou zijn voor het overlijden. Kan me niet voorstellen dat een rechter dit zou toekennen. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
ronnyt
|
Geplaatst: wo 21 nov 2007 21:06 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht het ook niet maar soms is het recht in mijn ogen niet helemaal zo recht als je denkt, dus wou het ff wat zekerder weten...
Iedereen bedankt voor de reacties in elk geval. |
|
|
|
 |
|